طراحی اصولی دفتر کار از مهمترین عوامل تأثیرگذار در موفقیت دفتر کار است. بهطورکلی میتوان گفت که طراحی دفاتر کاری رابطه بسیار نزدیکی با عملکرد، برنامههای بلندمدت و کوتاهمدت، ساعات کاری و روحیه کارکنان آنها دارد. ازاینرو، بررسی و مطالعه دقیق تمامی فاکتورهای مؤثر در طراحی یک دفتر کار شیک و مدرن، در امر طراحی بسیار حائز اهمیت است. در طراحی دفتر کار، سعی کنید تمامی علایق، سلایق، روحیات و خلقیات کارکنان آن را مدنظر قرار دهید تا یک فضای کاری راحت و آرام را برای ایشان طراحی کنید. اگر بهتازگی کسبوکار خود را راهاندازی کردهاید یا تصمیم به تغییر دکوراسیون دفتر کار خود دارید، با یک مهندس طراح مشورت کنید تا راهنمایی ساده برای طراحی یک دفتر کار مدرن را به شما ارائه کند.
پیش نیاز شروع طراحی دفتر کار
قبل از شروع طراحی باید به این فکر کنید که هدف از طراحی یک دفتر کار چیست. آیا تنها سود رساندن به شرکت مدنظر است یا راحتی و برطرف ساختن نیازهای کارکنان و اربابرجوع نیز باید مدنظر طراح قرار بگیرد؟
برای طراحی یک دفتر کار مدرن، روش و مراحل طراحی خود را به چهار قسمت عمده تقسیم کنید. این چهار بخش شامل درک درست از ملاحظات طراحی معماری، عوامل مؤثر در طراحی، اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی و سیستمهای دفتر کار است.
هدف از طراحی یک دفتر کار
هدف نهایی از طراحی یک دفتر کار، نهایتاً ایجاد سود بیشتر برای شرکت است. برای رسیدن به این هدف، تمامی فاکتورهای مؤثر در طراحی یک دفتر کار اصولی مثل کاهش استرس کارکنان و برطرفکردن نیازهای مشتریان شرکت باید شعار اصلی هر طراحی باشد.
توجه به ماهیت کسب و کار
هر کسبوکاری طبیعت و سبک خاص خود را دارد. طبیعتاً، طراحی دفتر کار یک شرکت حسابداری بسیار آسانتر از یک دفتر مؤسسهی تبلیغاتی است؛ دلیل این ادعا این است که دفتر کار یک شرکت حسابداری کاملاً ساده بدون آلایش نیز جواب میدهد، درصورتیکه در مورد یک مؤسسه تبلیغاتی، ما نیاز به زرقوبرق برای جلبتوجه مشتری داریم.
از لحاظ اهمیت برخی از فاکتورها برای شرکتهای مختلف نیز باید دقت کافی داشته باشید. . یک شرکت به حریم خصوصی افراد اهمیت زیادی میدهد، مانند دفتر کار یک مؤسسهی حقوقی و شرکت دیگر به مسائل امنیتی، مثل شرکتهای امنیت و شبکه و موسسات مالی و خیریهها. در شرکت دیگری با ماهیت متفاوت به مسائل امنیتی کمتر اهمیت داده میشود و برای آنها کار تیمی و گروهی با حفظ حریم خصوصی افراد مهم است، مثل بسیاری از دفترهای کارِ استارتاپها که لازم است فضای کار گروهیای داشته باشند که در آن حریم خصوصی افراد نیز محفوظ میماند. نکتهی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که فرهنگ سازمانی آن مجموعه و ماهیت کسبوکارش در بخشی از طراحی تاثیرگذار است، پس در تعیین هدف و فاکتورهای مهم برای هر شرکت نهایت دقت را انجام دهید.
جمعیت و میزان رفتوآمد دفتر کار
همانطور که میدانید، جمعیت دفتر کار در ساعات اولیه کاری از صفر به بالاترین حد خود میرسد. به همین صورت نیز شاهد کاهش جمعیت در ساعات پایانی روز هستیم؛ در این ساعتها تنها کارکنان نگهداری، نظافتی و نگهبانان باقی میمانند؛ لذا باید دقت داشته باشید که طراحی ورودی و خروجی دفتر باید متناسب با جمعیت و بار تراکمی دفتر کار باشد تا ازدحام جمعیت و تعدد رفتوآمد سبب سردرگمی اربابرجوع نشود و خستگی مضاعف برای کارکنان ایجاد نکند.
تفاوتی ندارد که دفتر کار شما چه ماهیت و کاربریای دارد، درهرصورت باید از همان ابتدا به این عوامل مقدماتی اما پراهمیت فکر کنید.
ما در این مقاله به جزئیات الزامات فضایی و غیر فضایی که در طراحی یک دفتر کار اصولی و مناسب نقش اساسی دارند، میپردازیم.
نیازهای عمومی طراحی یک دفتر کار
دفتر کار محلی است که بسیاری از افراد بیشتر عمرشان را در آن میگذرانند؛ ازاینرو، طراحی دفتر کار اهمیت بسیار زیادی دارد و باید همواره در فرایند طراحی، در ذهن طراح باقی بماند. با درنظرگرفتن این مهم، نیاز است که عواملی را که سبب دستیابی به فضای مناسب کاری میشوند، در نظر بگیرید.
در طراحی دفتر کار، چه مواردی را باید در نظر داشته باشیم؟
عوامل متعددی همچون نیاز کارمندان شرایط حاکم بر دفتر کار، درنظرگرفتن ابعاد دفتر، توجه به تقسیمبندیهای فضایی، گردش مناسب هوا در فضای داخلی، نور کافی و استفاده از تجهیزات نورپردازی مصنوعی، ایجاد دسترسی آسان بهتمامی بخشها، انتخاب و چیدمان مناسب مبلمان و کنترل میزان صدا و شلوغیها از عوامل تعیینکننده در طراحی یک دفتر کار مدرن و مطلوب هستند.
در طراحی هر بخش از دفتر کار، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
درنظرداشتن نوع فعالیت و کارکرد هر بخش و همچنین، نیاز کارکنان از موارد ضروری قابلتوجه است.
طراحی دفتر کار یک امر تخصصی است که باید به دست افراد متخصص انجام شود. اگر در زمینهی طراحی معماری و طراحی داخلی تحصیلات آکادمیک ندارید و یا تابهحال بهصورت خاص اقدام به کسب مهارت برای طراحی یک دفتر کار یا هر فضای دیگری نکردهاید، حتماً با یک مشاور زبده مشورت کنید و برنامهریزی دقیق را برای اجرای صحیح تمامی مراحل طراحی انجام دهید؛ این مراحل در موارد زیر خلاصه میشوند.
- بررسی نیازها
- توجه به شرایط حاکم بر دفتر کار
- مشخصکردن امکانات قابلاستفاده و دردسترس
- و در مرحلهی آخر، طراحی بر اساس نیازها و شرایط موجود
الزامات عمومی طراحی یک دفتر کار
برای طراحی هر فضای مشخص، یکسری الزامات عمومی و یکسری الزامات خاص وجود دارد. ما در اینجا، ابتدا بهطور مختصر به الزامات عمومی فضاها میپردازیم و در ادامه شما را با الزامات خاص طراحی یک دفتر کار آشنا میکنیم.
الزامات عمومی فضاها
فضای ورودی بناها باید دلباز و با مساحت کافی باشد. راهروها باید دارای عرض مناسب برای رد شدن یک انسان را داشته باشند. این مسئله برای شیبراههای عبور هم صادق است. ارتفاع راهروها را باید حداقل به اندارهی ارتفاع ورودی بگیرید.
در تمامی واحدهای تصرف، درهای واقع در دوربندهای خروج و درهای فضاهایی با بار تصرف بیشتر از ۵۰ نفر باید موافق جهت خروج بچرخند.
نورگیری و تهویه
فضاهای اشتغال و دفترهای کار الزاماً به نور طبیعی نیاز ندارند؛ اما برای ایجاد زیبایی بصری و بهبود عملکرد فضاها، توصیه میشود از در و پنجره شیشهای که به طور مستقیم به فضای بازی و معابر عمومی راه دارند استفاده کنید یا از سقف نور بگیرید.
پیشنهادهای کاربردی برای طراحی بخشهای مختلف دفتر کار
در طراحی دفترهای کار، رعایت الزامات و سرانههای ازپیشتعیینشده در نشریهی ۱۷۸ سازمان برنامهوبودجه الزامی است.
قسمتپذیرش
طراحی بخشپذیرش یکی از عوامل مهم در طراحی هر دفتر کار است؛ چرا که هر بازدیدکننده یا اربابرجوعی قبل از ملاقات با مدیر یا شخص موردنظرش، یک مکث کوتاه در این قسمت دارد.
فضای اشتغال
فضای اشتغال و نحوهی عملکرد آن در بخشهای مختلف، تجهیزات عمومی و فردی مثل کیف، ظرف ناهار و دیگر وسایل شخصی، درنظرگرفتن محلی برای نشستن اربابرجوع و نحوهی سرویسدهی دفتر کار، از عواملی هستند که برای رسیدن به یک طرح مطلوب باید در نظر بگیرید.
اتاق استراحت کارمندان
برای رسیدن به بازدهی بیشتر، هر شرکتی نیاز به فضای استراحت برای کارکنان خود دارد. این فضا تأثیر بسزایی در روحیه ی کارکنان و درنتیجه، میزان موفقیت شرکت نیز دارد.
پیشنهاد میکنیم برای جلوگیری از ازدحام در دفتر کار، حتماً تا جای ممکن آشپزخانه را در کنار محل استراحت کارکنان طراحی کنید. وجود این آشپزخانه در فضای کار، در رضایت کارکنان نقش زیادی دارد؛ چرا که آنان میتوانند مثل منزلشان برای خود غذا گرم کنند یا در مواقع خستگی چای یا دمنوش بنوشند. هرگز از اهمیت فضاهای خدماتی مثل آشپزخانه غافل نشوید.
سرویس بهداشتی
سرویس بهداشتی برای حفظ بهداشت و نظافت محیط اهمیت زیادی دارد. این مکان را طوری طراحی کنید که با جدیدترین وسایل و تجهیزات مجهز شده باشد. استفاده از شیر آب اتوماتیک و خشککن برقی در یک طراحی خوب مؤثر است.
اتاق کنفرانس
اگر فضای کافی در اختیار دارید، حتماً در طراحی خود از یک اتاق کنفرانس کوچک در کنار میز پذیرش استفاده کنید تا اربابرجوع بتوانند در آنجا کارکنان را ملاقات کنند. انجام این کار سبب کاهش رفتوآمد در دفتر کار میشود. ضمناً، تراکم جمعیت در قسمتپذیرش هم کمتر شده امنیت دفتر کار بالا میرود. میزان رضایتمندی مشتریان با طراحی اتاق کنفرانس بالا میرود؛ زیرا ما ورود چنین مکانی در وقت آنان صرفهجویی میشود.
نکات حائز اهمیت در طراحی دفتر کار
برای ارائهی راهنمایی ساده برای طراحی یک سیستم دفتر کار، ما به شما نکاتی را یاد میدهیم که بهوسیلهی آنها میتوانید آنها را برای طراحی هر دفتر کاری اعمال کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.
معمارانی که در حوزهی طراحی اماکن اداری فعالیت میکنند، بهخوبی از عوامل مختلفی در طراحی این اماکن استفاده میکنند. مثلاً میتوان به نوع فعالیتی که در دفتر کار انجام میشود اشاره کرد که تأثیر بسزایی در نوع طراحی داخلی آن میگذارد. اگر برند جدیدی را راهاندازی کردهاید، میتوانید از طراحان خبره کمک بگیرید تا لوگوی برند شما را در طراحی دکوراسیون دفتر کارتان بگنجانند. درضمن، این نکته را هم مدنظر داشته باشید که اگر از طرح محصولات یا خدماتی که به مشتریان ارائه میدهید در طراحی داخلی دفتر کار خود استفاده کنید، حتماً بازدهی بهتر و بیشتری خواهید داشت؛ استفاده از نمادی برای نمایش نوع خدمات یا محصولات، نکتهای است که تنها طراحان داخلی حرفهای به آن توجه میکنند. پس اگر شما یک طراح هستید، حتماً سعی کنید این مورد را در طراحی دفتر کار بگنجانید. بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون دفتر کار
عوامل مؤثر دیگر در طراحی دفتر کار را برای شما بهصورت موردی بیان میکنیم تا بیشتر با این روند آشنا شوید.
10 اصل مهم برای داشتن یک دفتر کار زیبا و خاص
1. توجه به ابعاد و متراژ دفتر کار
یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در طراحی دفتر کار، ابعاد دفتر است. به این صورت که اگر ابعاد دفتر بزرگ باشد، میتوانید از پارتیشنها برای جداسازی بخشهای مختلف با کاربریهای متفاوت استفاده کنید و دستتان بازتر است. این مسئله در نقطه مقابل یک دفتر کار کوچک است که در آن دست طراح بسته شده و محدودیتهایی دارد؛ بنابراین باید قبل از اقدام به هرگونه طراحی، موقعیت مکانی دفتر مورد بازرسی قرار گرفته بخشهای مختلف آن بهصورت دقیق مشخص شود.
2. استفاده از متریال باکیفیت
از سری نکات دیگری که در دکوراسیون داخلی دفتر کار مدنظر قرار میگیرد میتوان استفاده از متریال درجه یک اشاره کرد. استفاده از مصالح باکیفیت، علاوه بر زیبایی ظاهری موجب افزایش طول عمر بنا و دوام دکوراسیون داخلی میشود. استفاده از راهنمایی ساده برای طراحی یک دفتر کار به شما کمک میکند تا با انواع دیوارپوش، کاغذدیواری و کفپوش درجه یک و مناسب دفتر کار آشنا شوید و آنها را در طراحی خود استفاده کنید.
3. ایجاد نقطهی کانونی
نوع و نحوهی چیدمان در طراحی یک دفتر کار بسیار اهمیت دارد. روش کار طراحان حرفهای به این صورت است که ابتدا یک نقطهی کانونی برای طراحی خود در نظر میگیرند. بهعنوان نمونه، میتوان به میز مدیریت در طراحی اتاق مدیریت اشاره کرد؛ میز در این فضا نقش نقطه کانونی را بازی میکند. تمامی چیدمانهای دیگر بر اساس این نقطه کانونی انجام میشوند.
برای اطلاع از دیگر فاکتورها و عوامل مؤثر در طراحی یک دفتر کار، میتوانید به مقالهی دکوراسیون داخلی دفتر کار مراجعه کنید.
4. استفاده از فضاهای چندمنظوره
یک دفتر کار مدرن باید دارای فضاهای چندمنظوره باشد تا به کمک آنها، کارایی دفتر بالا رفته و نیاز کارکنان تامین شود.
فضاهای چندمنظوره امکان استفاده از یک فضا را به طور همزمان به دو نفر میدهند. مثلاً یک اتاق میتواند هم فضای کاری باشد و هم با یک پارتیشن، یک محل استراحت در آن ایجاد شود یا در طراحی اتاق کنفرانس چندمنظوره، میتوان علاوه بر ایجاد فضایی برای برگزاری جلسات رسمی، مکانی را برای جلسات غیررسمی یا دونفره در نظر گرفت.
5. سرراست بودن فضاهای مهم در طراحی یک دفتر کار
علیرغم چیزی که درگذشته رایج بود، امروز دفاتر کار با پلان باز و ایجاد مسیریابیهای مناسب طراحی میشوند. در طراحی مدرن دفتر کار، از عناصر مخصوصی برای مسیریابی بهتر و کمک به مشتریان برای رسیدن به نقطه موردنظرشان استفاده میشود.
6. استفاده از روانشناسی رنگ در طراحی دفتر کار
برای ارائهی راهنمایی ساده برای طراحی یک دفتر کار، باید نقش رنگ را بهدرستی در نظر بگیریم. رنگها، همیشه و همهجا از مؤثرترین المانهای محیط زندگی و کاری بودهاند؛ ازاینرو بازی با رنگها و استفاده به جا از آنها، سبب افزایش تمرکز کارکنان، بالابردن راندمان کاری، بزرگتر جلوهدادن فضا و تفکیک فضایی میشود.
اگر به دنبال ایجاد حس آرامش در فضای کاری هستید، پیشنهاد میکنیم رنگ آبی را برای طراحی دفتر کار استفاده کنید. این رنگ در فضاهایی با پلان باز مورداستفاده قرار میگیرد. نکتهی جالبی که دررابطه با رنگ آبی وجود دارد، نقش آن در کاهش استرس و بیماریهای ناشی از آن است.
برای افزایش سطح عملکرد کارکنان، رنگ قرمز بهترین انتخاب میتواند باشد.
زرد، رنگی الهامبخش است که باعث افزایش خلاقیت کارمندان میشود.
اگر میخواهید کارکنان احساس خستگی نکنند، رنگ سبز را انتخاب کنید. میتوانید با ترکیب رنگ سبز و رنگ سفید، فضاهای زیباتری ایجاد کنید.
در کنار همهی این مسائل، باید بگوییم که اگر به سبک مدرن علاقهمندید، و میخواهید دفتر کار مدرنی داشته باشید، از رنگهای خنثی مانند سیاهوسفید بیشتر استفاده کنید. رنگ طوسی نیز یکی از رنگهای محبوب در سبک مدرن است. برای آشنایی بیشتر با این سبک، مقالهی معرفی سبک مدرن را به شما پیشنهاد میدهیم.
کلام آخر دررابطهبا رنگها این است که مسئلهی رنگ فقط محدود به دیوارها نمیشود؛ شما باید در انتخاب رنگ کفپوشهای اداری، مبلمان، سقف و حتی کف نیز دقت لازم را داشته باشید. البته این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که نوع کسبوکار شما در انتخاب رنگ تأثیرگذار است.
7. انتخاب مبلمان مناسب و متناسب با ارگونومی بدن
انتخاب و خرید مبلمان مناسب که با ارگونومی بدن انسان سازگار است، یکی از مراحل مهم تجهیز دفتر کار است. باید مبلمان و صندلیهایی را انتخاب کنید که راحت باشند و کارمندان روی آن احساس خستگی نکنند. بهعلاوه، مبلمان و صندلیهایی که در فضاهای مختلف دفتر کار میچینید که اربابرجوع از آن استفاده میکند نیز باید شیک و راحت باشند.
8. نورپردازی اصولی در طراحی دفتر کار
اگر بخواهیم از نقش نور در افزایش راندمان کارمندان و موفقیت شرکت صحبت کنیم، هرچه بگوییم کم گفتهایم. تا جایی که ممکن است از پنجرههای بزرگ و قدی برای حداکثر بهرهمندی از نور طبیعی استفاده کنید. نور خورشید با هیچ نور دیگری قابل مقایسه نیست و در افزایش روحیهی افراد تأثیر زیادی دارد.
اما اگر استفاده از نور طبیعی به حد کافی نبود، باید نورپردازی اصولی انجام دهید تا نقاط تاریک را روشن کنید و طراحی دکوراسیون دفتر کار خود را شیکتر جلوه دهید. چراغهای الایدی این روزها، طرفداران زیادی دارند.
9. مشاوره با افراد باتجربه
در هر زمینهای بهتر است به متخصص همان حوزه مراجعه کنید. برای بررسی تمام نیازهای طراحی، مطالعهی طرح و اجرای مطلوب، درصورتیکه خودتان دارای تخصص نیستید، به یک شرکت مهندسی مراجعه کرده یا با یک طراح معماری ارتباط برقرار کنید. همچنین بخوانید: دکوراسیون داخلی دفتر کار
10. سلیقهی شخص و سازمان را در نظر بگیرید
از شما میخواهیم که نظر خودتان را در زمینهی طراحی دفتر کار به ما بگویید. ما سپس نظرات شما را از منظر معماری بررسی میکنیم و به شما میگوییم.
راهنمایی ساده برای طراحی دکوراسیون یک دفتر کار خانگی
با شرایط جدیدی که برای کسبوکارها پیشآمده است، امروزه بسیاری از افراد در قسمتی از منزل خود، یک دفتر کار مدرن و شیک را طراحی و اجرا میکند. اگر شما هم به این کار علاقه دارید، ترفندهای خاص برای طراحی یک دفتر کار خانگی را به کار ببندید و با کمی خلاقیت، گوشهای از منزل خود را بهعنوان یک اتاق کار اختصاصی دیزاین کرده و شخصیسازی کنید. ما چند ایده برای دیزاین یک دفتر کار شیک در منزل را به شما ارائه میدهیم.
استفاده از تابلوی مناسب در دفتر کار خانگی
یکی از راههای چیدمان دفتر کار خانگی مدرن، اضافهکردن عکسهای سیاهوسفید و طرحهای جوهری است. شما میتوانید یک گالری زیبا در یکی از دیوارهای دفتر کار خانگی خود ایجاد کنید؛ این کار هم سبب تفکیک فضا میشود و هم زیبایی بصری ایجاد میکند.
در گوشهای از آشپزخانه یک دفتر کار خانگی کوچک بسازید!
چه کسی میتواند ادعا کند آشپزخانه تنها محل پختوپز است؟ استفاده از یک میز مدرن و مناسب در گوشهای از آشپزخانه، بهترین گزینه برای انجام همزمان کارهای شرکت و منزل است.
استفاده از میزتحریر شیک و مدرنِ دفتر کار
اگر با کمبود جا مواجه هستید، میتوانید از میزتحریر کمجا استفاده کنید. برای طراحی دفتر کار خانگی، استفاده از میزتحریر مدرن با کشوهای جادار پیشنهاد میشود.
طراحی هوشمندانه میزی برای دو نفر
بدون اینکه از افراد متخصص کمک بگیرید، در طراحی مدرن دفتر کار خانگی خود خلاقیتهای زیادی میتوانید به خرج بدهید. مثلاً یکتکه چوب را انتخاب کنید و با قرار دادن دو کمد در وسط آن، آن را تبدیل به یک میز برای دو نفر کنید. این میز میتواند روی دیوار نصب شود.
نمونههای انتزاعی را در دفتر کار خانگی خود به کار ببرید!
هزینه برای صندلیهای ارگونومیک یا با شکلهای خاص و یکرنگ منحصربهفرد نهتنها بیهوده نیست، بلکه بسیار اثرگذار است. آینههای دکوراتیو نیز میتوانند گزینه خوبی برای انتزاعی کردن فضا باشند.
استفاده از شلف و قفسههای جادار در دفتر کار
برای کسانی که نظمدهی وسایلشان اهمیت میدهند، استفاده از شلفهای بزرگ و جادار بهشدت توصیه میشود. اگر جای کافی برای این شلفها ندارید، از سلف دیواری استفاده کنید و آن را با رنگ دیوار تطبیق بدهید.
نتیجهگیری
در این مقاله سعی کردیم تا راهنمایی ساده برای طراحی یک دفتر کار را به شما ارائه کنیم؛ الزامات عمومی فضاهای تجاری و اشتغال و همچنین الزامات خاص یک دفتر کار عنوان شد. دانستید که برای طراحی یک دفتر کار مدرن باید به نکات اصولی آن توجه کرده و از متخصصان این حوزه مشورت بگیرید. طراحی نقطهی کانونی، نورپردازی مناسب، استفاده از متریال درجه یک و توجه به نیاز کارکنان، از جمله نکات مؤثر در طراحی یک دفتر کار است.
نکتهی دیگری که باید در نظر داسته باشید این است که قرار نیست طراحی دفتر کار شما سالهای زیادی به یک شکل بماند، بهتر است در صورت امکان با حفظ هویت برند و اصولی که با آن سازگاری پیدا کردهاید، اقدام به تغییر دکوراسیون و طراحی دفتر کارتان بدهید.
حال اگر قرار باشد دفتر کار خود را طراحی کنید، در ابتدا به کدام یک از نکات عنوان شده دقت میکنید؟ با رعایت الزامات فضایی طراحی اصولی و مطلوبی را خواهید داشت. اما آیا رعایتکردن الزامات فضایی بهتنهایی برای داشتن یک دفتر کار زیبا و کاربردی کافی است؟ به نظر شما توجه به نیاز کارمندان و طراحی بر اساس آن، تا چه حد در موفقیت شرکت شما مؤثر است؟
خدمات طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون در گروه طراحی اینجیر دیزاین