اینجیر دیزاین

دفتری در ولنجک

موقعیت : تهران_ولنجک
مساحت  : 76 متر مربع
سبک طراحی :  مدرن
تاریخ انجام پروژه : زمستان 1398

داستان پروژه‌ی واثقی در یکی از ساختمان‌های بلند شهر شکل گرفت. ساختمانی با نورگیر عالی که از تمام جهات نوربی‌نظیری دارد. اما این ویژگی روی دیگری هم داشت که زیاد خوشایند کارفرما و تیم طراحی ما نبود. از پنجره‌های بزرگ ساختمان که فضای داخلی را غرق نور می‌کردند، دید بصری خوبی به خارج ساختمان وجود نداشت. ساختمان‌های اطراف پروژه با ارتفاع کمتر و پشت‌بام‌های شلوغ و نامرتب، چهره‌ی زشتی از شهر را ارئه می‌دادند. تیم طراحی ما با چالشی جدید روبه‌رو شده بود.

تصاویر زیر مربوط به بعد از تخریب ساختمان می‌باشد.

برای مشاهده تصاویر با ابعاد بزرگ روی آن کلیک کنید.

پنجره‌ها

ما می‌توانستیم به این مورد بی‌توجه باشیم و کار طراحی داخلی فضاها را به اتمام برسانیم، اما تصمیم گرفتیم که با کمترین محدودیت و تغییر پنجره‌های نورگیر، تا حدود زیادی شدت این پارازیت بصری را هم کاهش دهیم. ما برای حل این مشکل، استیکرهایی با طرح گیاه اما رنگی خنثی روی شیشه‌های این واحد چسباندیم. این کار نه‌تنها تأثیر چندانی به نور واحد نداشت، بلکه دید زیباتری نیز به این فضا داد. می‌توان گفت که این تغییر در ظاهر جزئی به این ساختمان یک هویت منحصربه‌فرد و ارزشمند ‌بخشید.

برای مشاهده تصاویر با ابعاد بزرگ روی آن کلیک کنید.

با توجه به اینکه این فضا برای کارکنانی است که بیشتر وقت خود را در داخل این واحد می‌گذرانند، ما تلاش کردیم به گونه‌ای طراحی داخلی پروژه‌ی واثقی را انجام دهیم که احساس راحتی و آرامش را به آن‌ها منتقل کند. به‌طور کلی ما در طراحی این واحد اداری فضای موجود را به چهار قسمت اصلی تقسیم کردیم: منشی، اتاق انتظار، اتاق کنفرانس و اتاق مدیریت. در هر قسمت رنگ سفید، رنگِ غالب بر فضاست و اما تفکیک فضاها به‌صورتی است که هر بخش با وجود شخصیت مستقل و ویژه‌ا‌ش، هماهنگی و هم‌رنگی خاصی با فضای کلی اداری ایجاد می‌کنند. در طراحی داخلی این فضا، ما به درخواست کارفرما، از طرح کاملاً مینیمال و مبلمان پست مدرن استفاده کردیم. این طرح، به کارکنان این واحد امکان می‌دهد تا با آرامش و رضایت کامل از کار خود لذت ببرند. به گفته‌ی یکی از کارمندان مستقر در این واحد اداری: «بعد از بازسازی، تغییر مبلمان و نصب استیکرها به روی شیشه‌ی پنجره‌ها ما تازه متوجه شدیم که چه نور فوقع‌العاده‌ای شرکت داشت و ما تا الان احساس نمی‌کردیم!»

دقیقاً این چیزی است که تیم طراحی ما در اینجیر می‌خواهد: « دمیدن روح و جان‌بخشیدن به فضاها»

دفتر کار