وقتی با عبارت طراحی دکوراسیون دفتر کار روبهرو میشوید، احتمالاً اولین سوالی که از خود میپرسید این است که، با وجود سپری کردن زمانی کوتاه در دفتر کار، چرا طراحی دکوراسیون دفتر کار به این اندازه اهمیت دارد! باید بگوییم که دفتر کار، چه در خانه و چه در محیطی اداری واقع شده باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که افراد شاغل حداقل ۷ ساعت در شبانهروز در آنجا به سر میبرند؛ لذا طراحی دکوراسیون دفتر کار به افزایش آرامش و تمرکز فرد کمک شایانی میکند. از نظر روانشناسی محیط، نوع دکوراسیون و مبلمان هر فضا، روی احساسات و تمرکز انسان تاثیر میگذارد. برای طراحی دکوراسیون دفتر کار به شکلی مطلوب، باید با اصول طراحی دفتر کار و ایدههای جالبی در این باب، آشنا شوید. ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید تا اطلاعات مفیدی را در رابطه با طراحی دکوراسیون دفتر کار در اختیارتان بگذاریم.
اصول طراحی دکوراسیون دفتر کار
با طراحی اصولی دفتر کار خود، راندمان کارمندان را بالا ببرید و مشتری بیشتری جذب کیند. اصول مهم و کاربردی در این زمینه، موارد زیر هستند.

1. استفاده از نقشه های باز
در طراحی دکوراسیون دفتر کار مدرن، سعی کنید تعداد دیوارها را به حداقل ممکن برسانید. با این کار، منظره قشنگتری از دفتر کار خود ایجاد میکنید. علاوهبر این مسئله، فضای مشترک با دید آزاد باعث میشود که افراد یکدیگر را بهتر ببینند و کار گروهی بیشتر شود. از لحاظ صرفه اقتصادی نیز، این روش از امتیاز بالایی برخوردار است.
2. استفاده از فضاهای چند منظوره
عملکرد یک دفتر کار مدرن بر پایه همکاری و تطبیق پذیری است. اگر طراحی دکوراسیون دفتر کار به صورت چند منظوره باشد، کارایی آن دفتر بالاتر رفته و نیاز کارکنان را بهتر تامین میکند.
یکی دیگر از مزیتهای محیطهای چند منظوره، استفاده همزمان دو نفر از یک فضا است. به عنوان نمونه، یک فضا میتواند علاوهبر ارائه خدمات برای استراحت کارکنان، برای جلسات غیر رسمی نیز مناسب باشد. استفاده از پارتیشن برای جداسازی محل استراحت و جلسات غیر رسمی یا دونفره، مناسب است.
3. ایجاد نقطه کانونی در طراحی دکوراسیون دفتر کار
نقطه کانونی در هر فضایی باعث ایجاد تمرکز و توجه در آن نقطه مشخص، میشود. این کار باعث توجه افراد به دیگر دیوارهای دفتر کار خواهد شد. طرح دکوراسیون میتواند با خلاقیت، از دکور و یا کاغذدیواری خاصی در یک نقطه از دفتر کار استفاده کند تا این نقطه کانونی را بهراحتی ایجاد کند.
در طراحی دکوراسیون دفتر کار، باید ویژگیها و خدمات شرکت موردنظر توجه خاصی را مبذول دارید. طراحی دکوراسیون دفتر کار باید بهگونهای باشد که هم از نظر مشتریان و هم ازنقطهنظر کارمندان آن اداره، جذاب و پویا باشد.
4. طراحی فضای استراحت
استراحت جز جداییناپذیر هر فعالیتی است اما استراحت کردن نباید با تنبلی و سستی اشتباه گرفته شود. طراحی فضایی برای استراحت، یکی از نکات راهبردی در طراحی دکوراسیون دفتر کار است. این فضا به کارکنان کمک میکند تا آرامش ذهنی پیدا کنند و ایدههای جذابتری به ذهنشان برسد. فضای استراحت میتواند به صورت اشتراکی با فضای ناهارخوری یا یک فضای مستقل در دفتر کار در نظر گرفته شود.
5. سرراست بودن فضاهای کلیدی و مهم در طراحی دکوراسیون دفتر کار
در گذشته، دفاتر کار با راهروهای طویل و تاریک طراحی میشدند. در طراحی مدرن، از پلانهای باز و آزاد به جهت مسیریابی درست در دفاتر کار استفاده میشود. گاه از عناصر مخصوصی برای مسیریابی و کمک به مشتریان برای رسیدن به نقطه مورد نظر، بهره میبرند.
طراحی دکوراسیون دفتر کار، نیازمند تخصص و مهارت است و باید به دست افراد متخصص و آموزشدیده در این زمینه انجام شود. این کار دارای مراحل مختلفی است که به چند مورد از آن اشاره میکنیم.
مراحل طراحی دکوراسیون دفتر کار
- بررسی نیازها و ضروریات
- در نظر گرفتن شرایط و وضعیت فعلی
- مشخص کردن امکانات و تجهیزات در دسترس
- برنامهریزی دقیق
- طراحی هوشمندانه

عوامل موثر در طراحی دکوراسیون دفتر کار
طراحی دکوراسیون دفتر کار دارای اصولی است که رعایت آنها به بهترشدن محیط کاری شما، کمک شایانی میکند.
1. رنگ؛ عاملی مهم در طراحی دکوراسیون دفتر کار
رنگ همیشه و همهجا از تأثیرگذارترین المانهای محیطهای زندگی و کاری است. رنگها باعث ایجاد یا کاهش تمرکز در یک محیط کاری میشوند. استفاده از رنگهای تیره و روشن در محیط کاری، باعث تفکیک فضاهای عمومیتر و رسمیتر از فضاهای خصوصیتر و دوستانهتر میشود. در واقع رنگ، محدودهی فعالیتهای کاری را مشخص میکند و فضا را قاببندی میکند. بهتر است از رنگهای شاد برای نشاندادن جزئیات استفاده کنید و تا جایی که ممکن است در محدودههای رسمی دفتر کار، از رنگهای جیغ که توجه هر تماشاگری را به خود جلب میکند، استفاده نکنید.
پیشنهاد تیم ما به شما، استفاده از ترکیب رنگ، نور، مبلمان و کاربری شرکت است. نکته کلیدی در این ترکیب، ایجاد تعادل میان این فاکتورها است؛ بهطوریکه کارکنان در محیط کاری خود راحت باشند از ترکیب رنگها با سایر عناصر لذت ببرند.
همچنین بخوانید: مقالهی طراحی داخلی
رنگ موردعلاقه و پرطرفدار طراحی مدرن دکوراسیون دفتر کار، آبی است. این رنگ غالباً در فضاهایی با پلان باز مورداستفاده قرار میگیرد. رنگ زرد، یکرنگ الهامبخش برای افزایش خلاقیت کارکنان است. اگر به رنگ قرمز فکر میکنید، باید بگوییم که انتخاب جالبی است سطح عملکرد کارکنان را بالا میبرد. بااینحال، باید توجه داشته باشید که این رنگ را در فضاهای وسیع استفاده نکنید. استفاده از رنگ قرمز برای فضاهای بیرونی و جزئیات در طراحی دکوراسیون دفتر کار، مناسب است. استفاده از رنگ سبز، باعث میشود تا هم کارکنان و هم مشتریان شرکت شما، احساس خستگی نکنند. اگر به رنگ سفید برای طراحی دکوراسیون دفتر کار خود علاقه دارید، باید بگوییم که این رنگ برای بزرگتر نشاندادن فضاها استفاده میشود. پس، اگر دفتر کار شما یا قسمت خاصی از آن دارای مساحت کمی است، میتوانید از رنگ سفید در اغلب سطوح آن استفاده کنید.
مسئله رنگ فقط محدود به رنگ دیوارها نمیشود، بلکه شما باید به رنگ سقف، کفپوش، مبلمان اداری و پرده نیز توجه لازم را داشته باشید. در این زمینه، حتماً نوع کسبوکار خود را در انتخاب رنگ، مدنظر قرار دهید.
استفاده از مبلمان مناسب، اساسیترین اصل طراحی دکوراسیون دفتر کار
زمانی میگوییم مبلمان یک دفتر کار مناسب است که آن دفتر کار، هم از لحاظ میز و صندلی اداری و هم مبلمان اداری راحتی، مجهز باشد. مبلمان راحتی میتواند تأثیر بسزایی در جذب مشتریهای جدید و حفظ مشتریهای ثابت شرکت شما داشته باشد.

2. استفاده از گلوگیاه؛ تعیینکننده و کمهزینه
گل و گیاههای آپارتمانی همیشه مورد استقبال عموم مردم بودهاند. استفاده از گیاهان، محیط را پر انرژی و هوا را مطبوعتر میکند. وقتی انرژی محیط اداری و دفتر کار شما بالا برود، بازدهی کارمندان بالاتر رفته و در نتیجه، شرکت شما به امتیاز بالاتری در بازار رقابتی میرسد. پس سعی کنید در طراحی دکوراسیون دفتر کار خود، حتماً از گلها و گیاهان زینتی استفاده کنید تا با کمترین هزینه، بیشترین اثردهی را شاهد باشید.
3. نورپردازی؛ اصل جدایی ناپذیر طراحی دکوراسیون دفتر کار
طراحی دکوراسیون دفتر کار بدون بازی با نور غیرممکن است. نور طبیعی برای دفتر کار لازم است. به این منظور، استفاده از پنجرههای بزرگ و قدی، باید در اولویت قرار بگیرند. طراحی ساختمان باید به صورت اقلیمی انجام شود. تمام فاکتورهای ارتفاع سقف، جهت ساختمان، عرض جغرافیایی، محل قرارگیری ساختمان، سایه اندازیهای ساختمانهای مجاور و روبرویی را در نظر بگیرید تا بتوانید بیشترین استفاده را از نور طبیعی خورشید، در طراحی دکوراسیون دفتر کار خود داشته باشید. بخشهایی از ساختمان که به پنجره قدی مجهز هستند را حتیالامکان به مناطق مشترک میان دفاتر خصوصی اختصاص بدهید. بدین ترتیب، تمام افراد به نور طبیعی دسترسی خواهند داشت. شما میتوانید برای زیبایی بخشیدن بیشتر به دکوراسیون داخلی دفتر کار خود، از نورهای مصنوعی نیز نهایت استفاده را ببرید.
4. نظم؛ اساسیترین عامل تعیینکننده در طراحی دکوراسیون دفتر کار
برای استفاده بهینه از هر فضا، مهمترین و اساسیترین کار، نظم و ترتیبدادن به محیط است. کیفیت دفتر کار نیز بهشدت به این عامل وابسته است. استفاده از پارتیشن برای تقسیمبندی منظم فضاهای مختلف، ایده بسیار مؤثری است. بهعلاوه، نظم در چیدمان وسایل نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
5. آکوستیک در طراحی دکوراسیون دفتر کار
نقش سکوت و نبود نوفههای محیطی، بر هیچکسی پوشیده نیست. سر و صدای زیاد، شلوغی و نبود عوامل آکوستیکی باعث ازبینرفتن تمرکز کارمندان میشود. در محیط اداری پررفتوآمد، این شلوغی روی اربابرجوع هم تأثیر ناخوشایندی میگذارد. شاید بگویید راهحل چیست؟ سروصدا و نوفههای محیطی گریزناپذیرند. درصورتیکه باید بگوییم، تیم ما پیشنهاد دیوارهای آکوستیکی را به شما میدهد که با کاهش میزان ورود صدا به محیط کاری شما، تمرکز حواستان را بالا میبرد و به آرامش شما حین کار کمک میکند.
مقالهی مرتبط : طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون
طراحی دکوراسیون دفتر کار کوچک
اگر دفتر کار شما کوچک است، پیشنهاد میکنیم از قفسه و شلف برای نظم و ترتیبدادن به محیط کاریتان استفاده کنید. استفاده از ترفندهایی که بتوان از فضای دفتر کار بهصورت بهینه استفاده کرد، میتواند راهحل خوبی برای دفاتر کار کوچک باشد. بهکاربردن مبلمان کمجا شلفهای توکار، راهحلی کارآمد برای استفاده حداکثری از فضا است.
اهمیت طراحی دکوراسیون دفتر کار
برخی از افراد فکر میکنند که با فراهمکردن مبلمان اداری و یا آویز کردن چند چراغ از سقف، میتوانند طراحی دکوراسیون دفتر کار خود را به اتمام برسانند.
اگر دفتر کار شما خصوصی است، باید بگوییم که با این کار، همواره به بیحوصلگی و افسردگی خود در دفتر کارتان دامن میزنید. درصورتیکه شما مدیر یک شرکت هستید به طراحی دکوراسیون دفتر کار شرکتتان اهمیت نمیدهید، متأسفانه باید بگوییم که این امر باعث عدم بهرهوری کارکنان شما میشود.
این موضوعات سبب میشود که طراحی دکوراسیون دفتر کار، اهمیت خاصی پیدا کند. در ادامه، دو علت اهمیت طراحی دکوراسیون شیک و مدرن را ارائه میکنیم.
بازدهی کارمندان
طبق مطالعات انجامشده، ۹۷ درصد از کارکنان اظهار داشتهاند که طراحی دکوراسیون دفتر کار، به معنای اهمیتدادن کارفرما به آنها بوده است. ازآنجاییکه همواره مدیران به دنبال راهحلهایی برای بهبود بازدهی کارمندان هستند، طراحی دکوراسیون دفتر کار میتواند کارگشا باشد.
جذب مشتری
طراحی دکوراسیون دفتر کار به جذب مشتری جدید برای کسبوکار شما و یا داشتن مشتریهای ثابت میانجامد. دکوراسیون داخلی دفتر کار، اولین تصویری است که هر مشتری از آن شرکت بهخاطر میسپارد.
به طور قطع میتوان گفت، ارباب رجوع با مشاهدهی طراحی اصولی و زیبای دفتر کار شما، متوجه اعتبار شما میشود. البته باید در نظر داشت که طراحی دکوراسیون دفتر کار، تنها یک عامل ظاهری است و کیفیت کار شما حرف اول را میزند.
چگونه طراحی دکوراسیون دفتر خود را به سبک مدرن انجام دهیم؟
اگر بهتازگی صاحب دفتر کار شخصی خود شدهاید، ممکن است شما هم دغدغهی یک طراحی شیک و مدرن برای دفتر کار خود را داشته باشید. تیم ما چند راهکار سریع و بهصرفه را برای شما ارائه کرده است تا بتوانید دکوراسیون دفتر کار خود را به شیکترین حالت انجام دهید.
- رعایت تناسبات هندسی در طراحی دکوراسیون دفتر کار
- نظم و ترتیبدادن به دکور، قفسهبندیها و فایلهای اداری
- چینش میز و صندلیها متناسب با هندسه فضا
- استفاده از یک برد برای نصب یادداشتهای مهم
- استفاده حداکثری از نور طبیعی و ترکیب نور طبیعی با نورپردازی مصنوعی در دفتر کار
- استفاده مناسب از گیاهان آپارتمانی
- نورپردازی مخفی
- استفاده از دیوارهایی با رنگ خنثی و ملایم
- کفپوش هایی با طرح های مدرن
طراحی دکوراسیون دفتر کار توسط چه کسانی انجام میشود؟
اگر بهتازگی صاحب دفتر کار شخصی خود شدهاید، ممکن است شما هم دغدغهی یک طراحی شیک و مدرن برای دفتر کار خود را داشته باشید. تیم ما چند راهکار سریع و بهصرفه را برای شما ارائه کرده است تا بتوانید دکوراسیون دفتر کار خود را به شیکترین حالت انجام دهید.
- رعایت تناسبات هندسی در طراحی دکوراسیون دفتر کار
- نظم و ترتیبدادن به دکور، قفسهبندیها و فایلهای اداری
- چینش میز و صندلیها متناسب با هندسه فضا
- استفاده از یک برد برای نصب یادداشتهای مهم
- استفاده حداکثری از نور طبیعی و ترکیب نور طبیعی با نورپردازی مصنوعی در دفتر کار
- استفاده مناسب از گیاهان آپارتمانی
- نورپردازی مخفی
- استفاده از دیوارهایی با رنگ خنثی و ملایم
- کفپوش هایی با طرح های مدرن
طراحی دکوراسیون دفتر کار توسط چه کسانی انجام میشود؟
اگر در زمینه طراحی دکوراسیون تخصص ندارید، بهتر است این کار را به شرکتهای فعال در این زمینه بسپارید. برای طراحی دفتر کار خود به صورت مدرن، از افراد متخصص و دارای دانش و تجربه کمک بگیرید. در این صورت،کار طراحی دکوراسیون دفتر کار شما به صورت اصولی انجام میگیرد.
اگر از یک طراح دکوراسیون حقیقی برای طراحی دکوراسیون دفتر کار خود استفاده میکنید، رعایت نکات زیر را در طراحی وی بررسی کنید. اگر خود شما، بهعنوان طراح دکوراسیون فعالیت میکنید، به توصیههای زیر دقت کنید.
1. نکات حائز اهمیتی که بهعنوان یک طراح دکوراسیون، باید در نظر بگیرید. هنگام طراحی دکوراسیون دفتر کار، کوچک فکر کنید.
دقت داشته باشید که دفتر کار مورد طراحی، چیزی فراتر از میز و صندلی و کمد است. طراحی شما، سبک کاری شما را منعکس می کند و می تواند منجر به ایجاد آرامش و یا سلب آرامش از کاکنان مجموعه شود. به طور کلی، همه چیز از همان ابتدا باید سازماندهی شده و مرتب پیش برود.
فضای سازمان یافته به این معنی است که برای هر عنصری که در فضا تعبیه می کنید یا هر نوع المان معماری که به کار می گیریرد، خود دارای معنا و مفهومی باشدو به عبارت دیگر، قصد شما نباید فقط انباشته کردن توده های در هم پیچیده از عناصر معماری باشد
2. توجه به گردش کار خود بهعنوان طراح دکوراسیون
ایده هی ساده ای در مورد نحوه گردش کار خود ارائه دهید و از آن ها در عمل ببرید.
هنگام طراحی دکوراسیون دفتر کار خود یا اشخاص دیگر، حتما تمامی نکاتی که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید
3. استفاده از هر فضا بهعنوان یک کاربری جداگانه، ضروری است.
دقت داشته باشید که هر فضایی که ایجاد می کنید، دارای یک کاربری خاص باشد. ایجاد یک فضا برای مطالعه کارکنان، در ساعات استراحت و یا اضافه کاری، ایده خوبی می تواند باشد.
یک مکان را در دفتر کار خود، به محل جلسات ویدیویی اختصاص بدهید. سعی کنید که این منطقه را کاملا مجهز کنید. استفاده از نور پردازی مناسب، پس زمینه ساده، روی دیوارها و صدابندی محیط اهمیت زیادی دارد.
4. محیط کاری خود را الهامبخش کنید.
اگر پنجره در فضایی قرار می گیرد، حتما چیدمان طوری باشد که افراد رو به پنجره قرار بگیرند. نگاه کردن به فضای بیرون، باعث تمرکز حواس و آرمش می شود.
اگرچه این الهام گرفتن، از یک فضای دیگر غیر از فضاهای باز است، شما می توانی با استفاده از اعلان های که روی دیوار نصب می کنید، این فضا را طبیعی تر جلوه بدهید.
5. عرصهبندی در طراحی دکوراسیون دفتر کار
توجه به عرصه بندی های عمومی و خصوصی از اهمیت بالایی برخوردار است. در طراحی دکوراسیون دفتر کار، هم فضاهای کاری فردی و هم فضاهای کاری گروهی را به درستی طراحی کنید.
طراحی درست فضاهای فردی و گروهی به این معناست که این فضاها در عین جذاب بودن، خیلی شلوغ نشوند، ضمنا برای قرار دادن هر فرد در این مکان ها، برنامه ریزی کنید. با توجه به روحیه کارمندان خود، آنها را در محیط های شلوغ یا ساکت، مستقر کنید
نتیجهگیری
در این مقاله، به طور کامل به بررسی طراحی دکوراسیون دفتر کار، به صورت کاملا مدرن و امروزی پرداختیم. با عنایت به نکان مهم در طراحی دکوراسیون دفتر کار و ایضا عوامل موثر در این طراحی، می توانید طراحی دکوراسیوندفتر کار خود را به صورت بی عیب و نقص به سرانجام برسانید. در این زمینه، دقت داشته باشید که حتماروحیه خود و کارکنانتان را مدنظر قرار دهید.
بدین صورت، فضایی آرامش و زیبا را ایجاد می کنید که همواره از بودن در آن، لذت میبرید. به علاوه، اگر به طراحی دکوراسیون دفتر کار خود اهمیت بدهید، مشتری های بیشتری جذب می کنید و در حیطه کاری خود، موفق تر می شوید. پیشنهاد ما به شما این است که حتما با افراد متخصص وزبده مشورت بگیرید.
اگر مشتاق هستید تا نمونه ها و ایده هی جذابی از طراحی دکوراسیون دفتر کار را ببینید، تیم ما به بهترین نحو، شما را با این ایده ها آشنا می کند. پس، حتما روی مشورت ما حساب کنید و سپس، اقدام به طراحی دکوراسیون دفتر کار خود کنید. مطمعنا، پیشنهادهای جذابی برای شما داریم. اگر شما ایده های خاصی برای طراحی دکوراسیون دفتر کار دارید، با ما در میان بگذارید و بازخورد بگیرید.