یکی از نکات مهم در مدیریت مجموعه فروشگاهی، توجه به طراحی داخلی فروشگاه است. شما به عنوان مدیر فروشگاه در نگاه اول باید نظر مخاطب را جلب کنید و بدینمنظور باید به نماد، دکوراسیون، سبک و شکل ظاهری متریال فروشگاه و نحوه پیادهسازی آنها توجه داشته باشید. امروزه با توجه به پیشرفتهایی که در زمینه معماری و تلفیق آن با هنر صورت گرفته است، آثار زیبایی را در طراحی داخلی فروشگاه ها نظارهگر هستیم.
درصورتیکه طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه به صورت اصولی رعایت شود، اطلاعات زیادی در مورد محصولات یا خدمات مجموعه به مشتریان میدهد. می توانید با خواندن مقاله ی طراحی دکوراسیون اطلاعات بشتری کسب کنین. با ما همراه باشید تا در رابطه با اهمیت و ایدههای جذاب طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه اطلاعات بیشتری را با شما در میان بگذاریم.
اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه
طراحی داخلی فروشگاه یکی از عوامل موفقیت کسبوکارهای فروشگاهی به شمار میرود که باید توجه ویژهای به آن داشته باشید. یک طراحی صحیح و دکوراسیون جذاب باعث میشود که محیط آرامشبخشی برای مشتریان فروشگاه و همچنین کارکنان فراهم گردد. علاوهبر این، دسترسی مشتریان به محصولات فروشگاه، راحتتر میشود و شما میتوانید با جلب توجه مشتریان به کسبوکار، محصولات و خدمات فروشگاه خود، به رشد مجموعه فروشگاهی کمک کنید.
با این تفاسیر، طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه امری تخصصی است و آن را به هر فرد یا شرکتی نمیتوانید بسپارید. زیرا این امر نیاز به تجربه و مهارت کافی دارد و بهتر است از یک شرکت طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه کمک بگیرید. معماران داخلی و طراحان متخصص میتوانند نتیجه بسیار رضایتبخشی را برای فروشگاه شما فراهم کنند. به عنوان مثال، طراحان و ایدهپردازان در مراکز تجاری شهرهای صنعتی از جمله تهران، اصفهان، کرج و… سعی کردهاند که فاکتورهای اصلی اجرای پروژهها را رعایت نمایند. این امر باعث شده که فضای داخلی و بیرونی مراکز تجاری چشمنوازتر شوند و درنهایت سبب افزایش فروش مغازههای منطقه شدهاست.
چیزی که در وهله اول به مشتری ارائه میشود، ارتباط مستقیمی با فروش کالاها و محصولات فروشگاه دارد و بر میزان فروش و محبوبیت یک کسبوکار تاثیر زیادی میگذارد. به همین دلیل طراحی داخلی فروشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.
ایده های جذاب در طراحی داخلی فروشگاه
همانطور که اشاره کردیم، طراحی داخلی فروشگاه اهمیت زیادی دارد. بدین منظور، در ادامه مطلب به بررسی مهمترین ایدههای جذاب و نکات تاثیرگذاری در طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه میپردازیم:
انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون داخلی فروشگاه
یکی از مهمترین مواردی که باید در طراحی داخلی دکوراسیون فروشگاه در نظر داشته باشید، ترکیب رنگ مناسب و متناسب با نوع فروشگاه و فضای محیط است. این ترکیب رنگ باید بهگونهای باشد که احساس آرامش را برای مشتریان و کارکنان فروشگاه فراهم آورد. یک ترکیب رنگ مناسب باعث دیده شدن محصولات یا خدمات مجموعه فروشگاهی میشود. در زیر میتوانید چند نمونه از استفاده رنگ ها را مشاهده کنید:
- استفاده از رنگهای سفید، آبی و سبز، حس آرامش را به مشتریان القا میکند.
- رنگ قرمز، حس هیجان را در مشتریان ایجاد مینماید.
- رنگهای کرم در دکوراسیون مغازه، رنگهایی تحریککننده و شادکننده هستند و به صمیمیتر شدن فضای محیط کمک میکنند.
نورپردازی در طراحی داخلی فروشگاه
نورپردازی مناسب میتواند ظاهر خاصی به طراحی داخلی فروشگاه ببخشد. لازم به ذکر است که این نورپردازی باید بسیار هوشمندانه انجام شود. نورپردازی هوشمندانه فروشگاه شدت و ضعف متغیری دارد و متناسب با ویترین فروشگاه متغیر است. جالب است بدانید که تنظیم نور مناسب در فروشگاه، کمک میکند که فروشگاه شما بیشتر در معرض دید قرار گیرد. یک تنظیم نور کاربردی و جذاب، سبب جذب مشتریان به داخل فروشگاه میشود.
لازم به ذکر است که نورپردازی در طراحی داخلی دکوراسیون فروشگاه باید بهگونهای تنظیم شود که در دو حالت شب و روز، توجه مشتریان را به فروشگاه شما جلب کند. از نکات قابل توجه دیگر در نورپردازی فروشگاه میتوان گفت که کارشناسان و طراحان داخلی، نورپردازی را به دو صورت عمومی و موضعی انجام میدهند.
تاثیر چیدمان محصولات بر دکوراسیون داخلی فروشگاه
حتما به طبقهبندی و چیدمان محصولات در دکوراسیون داخلی فروشگاه توجه داشته باشید. به عنوان مثال اگر یک فروشگاه لباس دارید، به هیچ عنوان شلوار و لباسهای دیگر را در یک قفسه و یک طبقه قرار ندهید. تعیین قفسه و جای مشخص برای هر محصول کمک میکند تا فروشگاه شما، دکوراسیون زیباتر و آراستهتری داشته باشد. تمام این چیدمانها و ترتیبهای مشخص، باعث میشوند که مشتری شما دچار سردرگمی نشود. توصیه میکنیم که در طراحی داخلی فروشگاه محصولات پرفروشتر و جذابتر را بیشتر در معرض دید مشتریان قرار دهید و محصولاتی که فروش کمتری دارند، در قفسههای پایینتر بگذارید. البته این مسئله بستگی به نوع محصول شما میتواند متفاوت باشد. بهعبارتی در این قسمت نیاز است تیم فروش فروشگاه با تیم طراحی جلسه بگذارند و تبادل نظر بپردازند. توصیه میکنیم از مقاله طراحی دکوراسیون دیدن فرمایید
تنظیم محل استراحت برای کارکنان و مشتریان
یکی از ایدههای کاربردی در طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه، ایجاد طراحی محل استراحت برای مشتریان و کارکنان مجموعه است که باعث افزایش درصد بازدید و خرید از مجموعه فروشگاهی میشود. طراحی یک محل استراحت برای کارکنان باعث میشود تا بازدهی بهتری برای ارائه خدمات و محصولات فروشگاه، از کارکنان خود دریافت کنید.
معمولا افرادی که برای خرید به فروشگاه و مغازه مراجعه میکنند، همراه یا همراهانی را با خود به مجموعه میآورند. مشتریان در برخی موارد به دلیل خستگی همراهان خود میخواهند خرید خود را زودتر انجام دهند. شما با تخصیص محل استراحت به این افراد، کمک میکنید که مشتریان، زمان بیشتری را به خرید از فروشگاه کنار بگذارند.
در نظر گرفتن طراحی مسیر حرکت مشتری
ایده مسیر حرکت مشتری برای هر فروشگاه و مغازهای متفاوت است. شما باید مسیر حرکت مشتریان را بهگونهای طراحی کنید که محصولات مجموعه بیشتر در معرض دید قرار گیرد و این امر به افزایش احتمال خرید میانجامد. یکی از نکات مهم در طراحی داخلی فروشگاه این است که باید دکوراسیون داخلی مجموعه را بهگونهای طراحی کنید که مشتری تمام مسیر را طی کند. بدینمنظور میتوانید در پایان مسیر، محصولی جذاب و خاص را قرار دهید تا به نوعی یک تشویق برای مشتریان به دلیل طی کردن مسیر باشد.
یکی از نکات مهم به منظور در نظر گرفتن طراحی مسیر حرکت مشتری، توجه به خواستهها و تمایلات مشتریان است. بنابراین دکوراسیون داخلی فروشگاه را طوری طراحی کنید که از لحاظ مختلفی منحصربهفرد و متمایز باشد. این طراحی دکوراسیون باید احساس راحتی را برای تمامی افراد حاضر در فروشگاه یا مغازه فراهم کند.
در طراحی دکوراسیون داخلی مغازه یا فروشگاه، حتما فضای کافی برای رفتوآمد مشتریان و همچنین توقف آنها برای بازدید محصولات در نظر بگیرید. اگر فضای کافی وجود نداشته باشد، مشتری برای باز شدن راه دیگر مشتریان، دقت کافی را برای نگاه کردن به محصولات و خدمات فروشگاه به خرج نمیدهد. این موضوع برای کارکنان مجموعه نیز صدق میکند و برای توضیح اطلاعات محصولات و خدمات، نمیتوانند دقت کافی داشته باشند. در نهایت عدم وجود فضای رفتوآمد مناسب باعث عدم پیشرفت و گسترش کسبوکار مجموعه فروشگاهی میشود.
اصول جانمایی کانترهای فروشگاهی
در فروشگاهها دو نوع کانتر به نام کانترهای نمایش و کانترهای چکاوت استفاده میشوند. جالب است بهترین مکان برای جانمایی کانترهای فروشگاههای کوچک، در سمت چپ و جلوی ورودی فروشگاه است. زیرا عموما مشتریان پس از ورود، به سمت راست حرکت میکنند. بهعبارتی، نمایش محصولات و خدمات فروشگاه، با هدف درگیری ذهن و احساس مشتری انجام میشود تا در نهایت نرخ فروش افزایش یابد.
برای انتخاب یک محل مناسب برای کانتر فروشگاهی در طراحی داخلی فروشگاه موارد زیر اهمیت زیادی دارند:
- تصمیمگیری دقیق.
- استراتژی بازاریابی.
- تفکر تحلیلی درباره مشتری.
- استعداد ذاتی برای استفاده از ویژگیهای بصری و فیزیکی نمایشگر برای ایجاد ارتباط با مشتری.
برای انتخاب یک نقطه مناسب برای کانتر توصیه میشود که یکبار در مجموعه فروشگاهی خود قدم بزنید و به رفتار مشتریان توجه کنید. بدینمنظور بهتر است که جواب برخی از سوالات مهم را داشته باشید. به عنوان مثال باید بدانید که چه فضاهایی در فروشگاه بیشتر دیده میشوند؟ در چه فضاهایی از مغازه امکان درنگ کردن وجود دارد؟
بنابراین انتخاب یک مکان مناسب جزو مهمترین اصول طراحی داخلی دکوراسیون داخلی فروشگاه است. ازطرفی، زمان استفاده از کانتر را نیز باید در نظر داشته باشید. درر صورتی که هدف شما از ارتباط با مشتری، موقتی باشد، لازم نیست که هزینه زیادی را متقبل شوید. اگر هم میخواهید یک فضای دائمی برای ارائه محصولات به مشتریان ایجاد کنید، بهتر است که کانترهای بادوام را انتخاب کنید.
توجه به بخش صندوق فروشگاه
مکان پیشخوان و صندوق فروشگاه نیز از جمله موارد مهم در طراحی داخلی فروشگاه است که بسته به مسیر خریدی که برای مشتریان در نظر گرفتهاید، متفاوت خواهد بود. بنابراین برای یک طراحی بخش صندوق به صورت حساب شده، بهتر است که یک نقطه توقف خوب و هدفمند در نظر بگیرید. میز کانتر یا بخش صندوق نباید در میانه مسیر فروشگاه یا مغازه قرار داشته باشد. در صورتی که کارمندان فروشگاه شما در میان محصولات رفتوآمد نمیکنند، بهتر است که پیشخوان را در جایی قرار دهید که فروشنده به فروشگاه تلسط داشته و بتواند پاسخگوی مشتریان باشد.
طراحی فضاهای خاص برای محصولات و خدمات خاص
درصورتیکه محصولات و خدمات خاصی در فروشگاه خود ارائه میدهید، توصیه میکنیم که فضای فروشگاه را نیز به صورتی خاص و متناسب با محصولات و خدمات طراحی نمایید. بهعنوان مثال اگر محصولات و خدمات شما به صورت فصلی تغییر میکنند، میتوانید نورپردازی ویژهای برای فروشگاه در نظر بگیرید. همچنین برای کمک به دیده شدن فضای خاص، قراردادن محصولات در وسط فروشگاه، راهحل مناسبی است.
مراحل طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی فروشگاه
طراحی داخلی فروشگاه یا مغازه در چند مرحله انجام میشود که در این بخش به بررسی این مراحل میپردازیم:
- بررسی پلان معماری موجود و برآورد قیمت
در ابتدا، معمار یا مهندس پلان موجود را بررسی میکند تا المانهای چیدمان دکوراسیون فروشگاهی بهگونهای انجام گیرد که با پلان معماری و نیازهای مشتری و نوع فروشگاه متناسب باشد. درنتیجه این امر، با توجه به سیستم و ابزارهایی که قرار است مورد استفاده قرار گیرند، یک برآورد قیمت میکند.
- طراحی اولیه دکوراسیون فروشگاه
در مرحله بعد، با توجه به نوع فروشگاه، خدمات یا محصولات و نیازهای مدیر فروشگاه، طراحی اولیهای از مجموعه انجام میشود. لازم به ذکر است که این طراحی اولیه باید موردتایید مدیر فروشگاه و متخصصان دکوراسیون باشد.
- تولید تجهیزات دکوراسیون
سپس تولید و اجرای بخش از طراحی داخلی فروشگاه انجام میشود که قسمتی از آن در کارگاه تولید شده و بخش دیگر در فروشگاه صورت میگیرد.
- طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه
در نهایت، طراحی دکوراسیون داخلی مجموعه با استفاده از رنگکاری، نورپردازی و غیره انجام میشود.
انواع طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه از نظر کاربری
فروشگاهها از نظر کاربری به صورتهای مختلفی طراحی میشوند که در ادامه به بررسی انواع آن میپردازیم:
- دکوراسیون داخلی مغازه کیف و کفش فروشی
در طراحی داخلی فروشگاه کیف و کفش میتوانید از قفسهها و آویز به منظور چیدمان کیفوکفشها استفاده کنید. طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه کیف و کفش باید بهگونهای صورت گیرد که مشتریان بتوانند فضای راحتی را برای تست کردن محصولات و دسترسی به آنها داشته باشند. نصب آینه در بخشهای مختلف فروشگاه کیفوکفشفروشی جزو اقدامات مهمی است که باید به آن توجه کنید.
- دکوراسیون داخلی مغازه نوشت افزار (لوازم التحریر)
طراحی داخلی فروشگاه نوشتافزار از آن جهت مهم است که با یک طراحی خوب و متناسب میتوانید مشتریان را مجاب به خرید از فروشگاه خود کنید. براساس آمار و تحقیقات، افراد زیادی به فروشگاههای لوازمالتحریر مراجعه مینمایند. در دکوراسیون فروشگاه نوشتافزار به مواردی از جمله قفسهها، نورپردازی، چیدمان محصولات و دکوراسیون مناسب با ابعاد مغازه باید توجه داشته باشید. همچنین باید شرایطی را فراهم کنید تا مشتریان، دسترسی راحتی به محصولات فروشگاه داشته باشند.
- دکوراسیون داخلی مغازه لوازم خانگی
طراحی داخلی فروشگاه نوشتافزار از آن جهت مهم است که با یک طراحی خوب و متناسب میتوانید مشتریان را مجاب به خرید از فروشگاه خود کنید. براساس آمار و تحقیقات، افراد زیادی به فروشگاههای لوازمالتحریر مراجعه مینمایند. در دکوراسیون فروشگاه نوشتافزار به مواردی از جمله قفسهها، نورپردازی، چیدمان محصولات و دکوراسیون مناسب با ابعاد مغازه باید توجه داشته باشید. همچنین باید شرایطی را فراهم کنید تا مشتریان، دسترسی راحتی به محصولات فروشگاه داشته باشند.
- دکوراسیون داخلی مغازه لوازم خانگی
در طراحی داخلی فروشگاه لوازم خانگی به نورپردازی باکیفیت، چیدمان مناسب ویترینها و قفسهها و سایر المانهای طراحی باید توجه ویژهای داشته باشید. در صورتی که یک طراحی شیک و مخاطبپسند را پیاده کنید، افراد زیادی به مغازه یا فروشگاه لوازم خانگی شما مراجعه کرده و قطعا یکی از محصولات مجموعه را خریداری مینمایند.
- دکوراسیون داخلی مغازه الکتریکی و ابزارفروشی
پیادهسازی سبک خاص و زیبا در طراحی داخلی فروشگاه الکتریکی نقش بهسزایی در جذب مشتری دارد. با توجه به اینکه اغلب مشتریان این فروشگاه را افراد متخصص و حرفهای تشکیل میدهند، بنابراین باید توجه ویژهای به چیدمان وسایل داشته باشید.
- دکوراسیون داخلی مغازه لوازم آرایشی
طراحی داخلی فروشگاه لوازم ارایشی به سبک مدرن باعث رضایتبخشی مشتریان شما میشود. سعی کنید در کنار زیبایی بصری، به تعبیه فضای موردنیاز توجه داشته باشید. فروشگاه یا مغازه لوازم آرایشی، جزو فروشگاههایی است که به طور ویژه باید به دکور و نوع چیدمان محصولات و همچنین نورپردازی توجه کنید. از ایدههای جذاب و کاربردی در طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه لوازم آرایشی میتوان به استفاده از رنگهای تند در کنار رنگ مشکی اشاره نمود.
یکی از نمونه طراحیهای داخلی فروشگاه لوازم آرایشی در فروشگاه HAYDON شهر شانگهای چین پیاده شده است. در این فروشگاه، عناصر مختلفی از سبک شانگهای با استفاده از روشهای مدرن با طراحی داخلی تطبیق داده شدهاند. این عناصر بیانگر خاطره خانههای قدیمی و عجیبوغریب شهر شانگهای هستند.
چوب با رنگ کلاسیک، کاشیهای طراح دار، نقش برجسته، مدال طلای کمرنگ و رنگ سبز تیره، همگی بهشیوهای خلاقانه به شکلی معاصر ترکیب شدهاند و روزهای باشکوه این شهر را نمایان میکند. سطوح آینهکاریشده، یکی دیگر از بخشهای جادویی فروشگاه است که طراحی آن نمایانگر سالیانی دور از شهر شانگهای است.
- دکوراسیون داخلی فروشگاه بستنی فروشی
طراحی داخلی فروشگاه بستنیفروشی باید دقت ویژهای به رنگهای روشن و تقریبا شاد مانند سفید و صورتی داشته باشید. همچنین توصیه میکنیم که برای راحتی مشتریان فروشگاه از مبلمان و صندلیهایی استفاده نمایید. این مبلمان مصرفی نیز باید با سبک دکوراسیون بستنیفروشی هماهنگی داشته باشند.
- دکوراسیون داخلی مغازه موبایل فروشی
یکی دیگر از انواع طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه از لحاظ کاربری، مربوط به فروشگاه موبایلفروشی میشود. طراحی داخلی فروشگاه موبایل باید فضای دل بازی باشد که از نورپردازی مناسبی بهره میبرد. بهتر است که سبک مدرن را در طراحی داخلی فروشگاه موبایلفروشی پیادهسازی کنید. در این طراحی فروشگاه توصیه میکنیم که حتما نمای ورودی را جدی بگیرید و بهتر است که بدین منظور با کارشناسان اینجیر دیزاین ارتباط برقرار نمایید.
- نکاتی در مورد طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه
در طراحی داخلی فروشگاه باید به نکات مهمی توجه کنید که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:
توجه به بازاریابی بصری
بازاریابی بصری در دکوراسیون و طراحی داخلی فروشگاه به معنی طراحی جذاب ظاهر فروشگاه برای مشتری است تا وی برای خرید محصولات و خدمات تحریک شود. به عنوان مثال ویترین بیرونی یا نمای داخلی را بهگونهای برای مشتری اغواکننده نشان دهید تا احتمال خریدتان را بالا ببرید. اثرگذاری این موارد باعث میشود تا مشتری برای بازگشت به محیط فروشگاه تمایل پیدا کند.
همانطور که در مطلب اهمیت طراحی ویترین برای مغازهها و فروشگاهها اشاره کردیم، ویترین اصلی یکی از مهمترین عوامل جذب مشتری به شمار میرود و به نوعی ارتباطی بین فرشنده و مشتری ایجاد میکند. در واقع ویترین اصلی فروشگاه، نقش تعیینکنندهای در مراجعه یا عدم مراجعه مشتری دارد. البته لازم به ذکر است که ویترینهای داخلی محیط نیز تعیین میکنند که مشتری تا چه مدت در محیط فروشگاه باقی خواهد ماند. برای طراحی ویترین و پی بردن به اهمیت و مراحل طراحی ویترین توصیه میشود مقالهای را که در بالا به آن اشاره کردیم مطالعه بفرمایید. اما بهطور کلی لازم است پیش از شروع طراحی سوالهای زیر را از خود بپرسید:
- چه پیامهایی را میخواهید با ویترین خود منتقل کنید؟
- آیا میخواهید ویترین فروشگاه شما تنها حاوی اطلاعات محصولتان باشد؟ یا نه، الهام بخش نیز باشد؟
- مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه میخواهند؟
- فروشگاه شما در چه نقطهای از شهر قرار دارد و چگونه میتوانید در برابر رقبای مجاور متمایز شوید؟
- آیا محصول جدیدی برای تبلیغ دارید یا محصولات شما یک تعداد محصول ثابت و مشخصی است؟
- آیا میخواهید از فرصتهای تبلیغات فصلی و مناسبتها استفاده میکنید؟
- بودجهی شما چقدر است؟
توجه به حواس پنج گانه
یکی از روشهای مهم در طراحی داخلی فروشگاه درگیر کردن حواس پنجگانه مشتری اعم از بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی است.
- برای درگیر کردن حس بینایی مشتریان توصیه میکنیم که نورکافی را در محیط ایجاد نمایید.
- پس از بینایی، حس بویایی اهمیت بسیاری دارد. بدینمنظور میتوانید از رایحههای دل نشین در کنار ظاهر زیبای فروشگاه استفاده کنید تا احساسات، حافظه و خلاقیت مشتری را تحریک نماید.
- برای حس چشایی نیز توصیه میکنیم فضایی را برای نوشیدن قهوه، چای یا میانوعده مشتریان در نظر بگیرید.
- بهتر است که امکان دست زدن و بررسی فیزیکی محصولات نمونه را برای مشتریان خود فراهم سازید.
- برای درگیری حس شنوایی مشتری نیز توصیه میکنیم از موزیکهای آرامشبخش یا صداهای پسزمینه مناسب در محیط فروشگاه بهره ببرید.
متریال یا مواد دکوراسیون
یکی از اصول راهاندازی و طراحی داخلی فروشگاه توجه به جنس متریال بهکاررفته در دکوراسیون است که بههیچعنوان نباید آن را نادیده بگیرید. با انتخاب درست، تناسب، کارآمدی و قابلیت محیط فروشگاه برای به فروش رساندن محصولات یا خدمات افزایش پیدا میکند. همچنین نوع متریال یا مواد بهکاررفته در دکوراسیون محیط، وجهه برند شما را نشان میدهد و بهتر است که از متریالهای باکیفیتی در طراحی دکوراسیون داخلی مجموعه فروشگاهی استفاده نمایید.
ایجاد یک مرکز توجه
هر فروشگاهی در طراحی داخلی خود، نیاز به یک مرکز توجه دارد و حتی در برخی فروشگاههای بزرگ، از چندین مرکز توجه استفاده میشود. مرکز توجه یا نقطه کانونی در فروشگاه میتواند شیئی باشد که به طور برجسته نظر افراد را به خود جلب مینماید.
به عنوان مثال، یک وسیله بزرگ تزئینی با رنگها و نورپردازی خیرهکننده میتواند گزینه مناسبی باشد. همچنین میتوانید از قفسه جداگانهای انتخاب کنید که از نظر ظاهری با سایر بخشهای فروشگاه تفاوت چشمگیری دارد. برای انتخاب و تعیین محل قرار دادن مرکز توجه، به خط دید مشتریان خود توجه داشته باشید. لازم به ذکر است که مشتریان شما از تمام نقاط فروشگاه یا بیشتر نقاط باید به مرکز توجه دید داشته باشند.
تم دار کردن
شما میتوانید طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه را بر اساس یک تم پیادهسازی کنید. به عنوان مثال، استفاده از یک رنگ اصلی و دو رنگ فرعی که با هم همخوانی داشته باشند، گزینه جذابی خواهد بود. بدینمنظور در برخی از فروشگاهها از فرهنگ و آداب مردم و جدیدترین ترندها برای انتخاب تم بهره میبرند. استفاده از تم سنگی، چوبی یا آجری در مناطق کوهستانی، جنگلی یا صحرایی در فروشگاه نیز گزینه مناسبی است.
استفاده از نمایشگرهای دیجیتال
استفاده از نمایشگرهای دیجیتال LED یا LCD مزایای بسیاری برای فروشگاه شما خواهد داشت. شما میتوانید انواع عکسها و ویدیوها را برای معرفی محصولات و خدمات فروشگاه پخش کنید تا خریداران از آنها آگاه شوند. بدینمنظور برخی از فروشگاهها با رعایت اصول طراحی داخلی فروشگاه از نمایشگرهایی با قابلیت لمسی و سیستمعامل پیشرفته استفاده میکنند.
سخن پایانی
در این مطلب یادآور شدیم که در طراحی داخلی فروشگاه باید اصول و نکات مهمی را رعایت کنید تا مشتریان هنگام خرید، بیشتر لذت ببرند و در نهایت به شما وفادار بمانند. شما با توجه به نوع فروشگاهی که در اختیار دارید، اعم از فروشگاه کیف و کفش، موبایلفروشی، فروشگاه محصولات آرایشی، مغازه لوازم خانگی و غیره، باید طراحی بهخصوصی را پیادهسازی کنید.
مطمئنا انواع فروشگاههای بیشتری در کشور وجود دارد که ما تنها به توضیح طراحی دکوراسیون برخی از آنها پرداختیم. به یاد داشته باشید که طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه امری تخصصی است و بهتر است که با کارشناسان متخصص و مربوطه ارتباط برقرار کنید. در صورتی که قصد راهاندازی یا طراحی دکوراسیون مجموعه فروشگاهی خود را دارید، توصیه میکنیم که با کارشناسان و طراحان مجموعه اینجیر دیزاین ارتباط برقرار نمایید.