مدیریت یکی از بخشهای مهم هر سازمان بوده و هر اتفاقی که در شرکت صورت میگیرد، به این بخش مرتبط است. ازطرفیدیگر، مدیران نیز وقت زیادی از زمان کاری خود را در اتاق اداری خود میگذرانند و به همین دلیل، طراحی داخلی دفتر مدیریت از اهمیت زیادی برخوردار است. طراحی داخلی اتاق شما، نمایانگر شخصیت شما است. حالا وقتی که صحبت از اتاق مدیریت میشود اهمیت این موضوع بسیار بیشتر احساس خواهد شد. بنابراین برای جلسههای کاری که قرار است برگزار کنید، باید دفتر مدیریت شرکتتان طراحی مناسبی داشته باشد. شما بهعنوان یک مدیر بهتر است با مشورت طراحان و متخصصان این حوزه برای سازمانتان طراحی داخلی خوبی در نظر بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که دفتر کار مدیریت بیانگر کیفیت کاری و شخصیت کسبوکار شما است. در نتیجه برای طراحی دفتر مدیرت ارزش زیادی را قائل شوید.
در این مقاله سعی کردهایم تا اطلاعات مفیدی را در مورد طراحی داخلی دفتر مدیر جمعآوری نماییم و توصیه میکنیم که تا پایان مطلب با ما همراه باشید.
مراحل طراحی دفتر مدیریت در فضاهای اداری
طراحی فضاهای اداری موضوعی مهم است. حال برای طراحی دفتر مدیریت نیز باید مراحل زیر را طی کنید:
- بررسی نیازها
- در نظر گرفتن وضع موجود بنا
- امکانات و ویژگیهای در دسترس
- طراحی براساس شرایط و نیازها
- تحویل و بررسی کار، جهت رفع عیبهای احتمالی
دفتر مدیریت را چگونه طراحی کنیم؟
برای مطالعهی بیشتر و پاسخ به سوالِ «از چه سبکی برای طراحی داخلی دفتر مدیریت استفاده کنیم؟» پیشنهاد میکنیم مقالهی سبکشناسی در معماری داخلی را مطالعه کنید.
در کل، برای اینکه دفتر مدیریت بالاترین بازدهی را داشته باشد، بهتر است که در قدم اول برای طراحی داخلی دفتر مدیریت موارد مهمی را مورد بررسی قرار دهید. در این بخش به برخی از این موارد میپردازیم :
استفاده از تم و رنگ مناسب برای طراحی داخلی دفتر مدیریت
انتخاب رنگ مناسب، یکی از بنیادیترین معیارهای طراحی داخلی به شمار میرود که اهمیت آن در فضاهای اداری و طراحی داخلی دفتر مدیر نیز به وضوح احساس میشود. انتخاب هوشمندانه رنگ اتاق مدیر باعث میگردد که در وهلهی اول حس خوبی به عوامل و پرسنل انتقال دهد و سپس مراجعهکننده نیز از بودن در آن محل احساس خوبی داشته باشد. بهعنوان مثال، انتخاب رنگ روشنتر در دفتر مدیریت، حس آرامش و اعتمادبهنفس افراد را بیشتر میکند.
استفاده از تم و رنگ مناسب برای طراحی داخلی دفتر مدیریت به حدی مهم است که ممکن است در روند مذاکرات و جلسات نیز تأثیر زیادی داشته باشد. از طرف دیگر، درصورتیکه رنگ مناسبی را برای طراحی داخلی اتاق مدیریت انتخاب نکنید، ممکن است که چشمان شما را اذیت کند و این نشان میدهد انتخاب رنگ چه تأثیر بزرگی در حفظ تمرکز در فضا دارد. بهعنوان مثال طبق گفته پژوهشگران، استفاده از رنگ سبز باعث میشود که فرد برای مطالعه بیشتر ترغیب گردد و شما میتوانید از این رنگ در طراحی داخلی اتاق مدیریت استفاده کنید.
استفاده از مبلمان مناسب برای اتاق مدیریت
یکی از سوالاتی که معمولا در طراحی داخلی فضاهای اداری پرسیده میشود این است:
«از چه مبلمانی برای طراحی داخلی دفتر مدیر استفاده کنیم؟»
شما میتوانید از صندلیهای راحتی، میزهای چندکاره با فضای ذخیرهسازی که از مبلمانهای مناسب و پرکاربرد اتاق مدیریت هستند، استفاده نمایید. بهطور کلی باید گفت که انتخاب مبلمان مناسب، یکی از اصلیترین مواردی است که در طراحی داخلی دفتر مدیریت باید به آن توجه داشته باشید. از آنجایی که زمان زیادی را پشت میز و بر روی صندلی مدیریت میگذرانید، در مرحله اول شما باید یک صندلی راحتی مناسب برای اتاق مدیر انتخاب کنید. بنابراین راحتی صندلی و مبلمان اهمیت زیادی خواهد داشت. بهترین گزینه برای مبلمان اتاق مدیریت، مبلمان و صندلیهای چرم هستند. در واقع دفتر کار مدیریت باید دکوراسیون رسمی و اداری داشته باشد؛ پس چه متریالی بهتر ازچرم؟ مبلمان چرم در کنار زیباییای که دارند، فضای اتاق را رسمی میکنند و به کلیتِ طراحی داخلی شرکت، اعتبار و وجههی خوبی میبخشند.
همچنین از عوامل دیگری که در انتخاب مبلمان مناسب برای فضاهای اداری، بهخصوص اتاق مدیریت، تأثیر میگذارند میتوان به مساحت و ابعاد دفتر مدیر اشاره کرد. به همین دلیل باید یک مبلمان مناسب برای اتاق کار مدیر انتخاب کنید. بهعنوان مثال اگر برای طراحی داخلی اتاق مدیریت، محدودیت فضایی ندارید، توصیه میکنیم اتاق مدیریت و اتاق کنفرانس را با هم ادغام کنید. از طرفی دیگر اگر ابعاد دفتر مدیریت، محدود است، میتوانید با طراحی اتاق با استفاده از مبلمان نیمست و هماهنگ با میز کارتان، فضای خوبی را برای جلسات عقد قرارداد و غیره فراهم کنید.
نکتهی دیگری که در طراحی دفتر مدیرعامل باید رعایت کنید این است که یک میز کار شلوغ و پر از وسایل، شمایل زیبایی به محیط کار نمیدهد. بنابراین برای جلوگیری از شلوغی وسایل بر روی میز و چیدمان بهتر، توصیه میکنیم که یک میز بزرگ تهیه کرده و در صورت کمبود فضا، سطح میز را به دور از هم ریختگی چیدمان کنید. طبیعتا هرچه میز کارتان بزرگتر باشد بهتر است، اما نظم و چیدمان وسایل روی میز کار از اهمیت بیشتری دارد.
انتخاب و چیدمان مبل راحتی در طراحی داخلی اتاق مدیر
برای انتخاب مناسب مبلمان برای اتاق مدیریت، بهتر است مبلمان راحت و ساده را در دفتر مدیر قرار دهید تا مراجعهکنندگان و مهمانان معذب نشوند. این مورد باعث میشود که حاضرین در اتاق بتوانند در جلسات طولانی بدون اذیت شدن شرکت کنند.
برای اینکه بتوانید در طراحی داخلی دفتر مدیریت چیدمان مبلمان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، بهتر است اگر فضای کافی برای اتاق مدیریت در اختیار دارید، یک فضای مخصوص به جلسات رسمی و یک فضای جداگانه برای جلسههای دوستانه در نظر بگیرید.
با توجه به اینکه فاصله زیاد بین میز مدیریت و صندلی و مبلهای روبهرویی، حس خوبی به مراجعهکننده نمیدهد، بنابراین در رعایت این فاصله، دقت کافی را داشته باشید. از طرف دیگر، نزدیکی بیش از حد نیز ممکن است که برای مراجعهکنندگان یا مهمانان، کمی ناخوشایند باشد. بنابراین این فاصله را طوری تنظیم کرده که علاوهبر ارتباط چشمی با افراد، بتوانید فاصله ایدئالی را با آنها برقرار کنید.
طراحی میزهای مدیریتی خاص برای دفتر مدیریت
با توجه به تنوع بالای طراحی و ساخت میزهای مدیریتی در بازار، دستتان برای استفاده از میزهای مدیریتی با قابلیتهای مختلف در فضاهای کوچک و بزرگ باز است. برای انتخاب میز مدیریت بهتر است که مدلهایی را انتخاب کنید که کمد و کشو به اندازه کافی داشته باشند تا از شلوغی سطح روی میز جلوگیری شود و نگرانی بابت مرتب کردن وسایل روی میز اداری نداشته باشید. انتخاب مدلهایی از میز مدیریت که کشوی آنها، قفل و کلید دارند، برای مدیران مناسبتر خواهند بود که کمک میکند شما بهعنوان مدیر، مدارک یا وسایل خود را بدون نگرانی درون آنها قرار دهید.
فضای کاربردی در دکوراسیون دفتر کار
برای اینکه بتوانید تمرکز خود را بر روی جلسات، پروژهها و اهداف خود ثابت نگه دارید، بهتر است که یک تقویم دیواری یا رومیزی در طراحی دفتر مدیر عامل قرار دهید. بدین منظور استفاده از تقویمهای دیجیتالی و یادآوریها گزینه جالبی است که شما را در اولویتبندی وظایف و یافتن زمان مناسب برای تعطیلات یا پاسخگویی به مهلتهای تعیین شده کمک میکند.
منطقهای جداگانه از فضای دفتر کار خود را مخصوص مطالعه کردن اختصاص دهید تا زمانی که میخواهید وقت خود را به ایمیلها، تماسهای تلفنی و کارهای شخصی خود اختصاص دهید، راحتتر باشید.
جلسات ویدیویی جزو مهمترین بخش های طراحی دفتر در یک شرکت یا سازمان بزرگ و هدفمند است. در صورتی که این جلسات روی میز و در یک فضای بههمریخته برگزار شود، انعکاس خوبی از برند شما در جلسات نخواهد داشت. برای این کار به ویژگیهای مهمی از جمله پسزمینه ساده، نورپردازی خوب روی صورت و بدون اکو یا صدای پسزمینه دقت کنید.
دفتر مدیریت و دفتر کار در فضاهای اداری
باتوجه به همپوشانی در طراحی این دو فضای اداری بهتر است برای مطالعهی بیشتر اصول طراحی دکوراسیون دفتر کار و نکات مرتبط با آن بهتر است مقالهی طراحی دکوراسیون دفتر کار را در سایت اینجیر مطاله کنید.
نورپردازی مناسب برای طراحی داخلی دفتر مدیریت
نورپردازی فضای اتاق مدیر، یکی دیگر از موارد مهم در طراحی داخلی دفتر مدیریت است که حتما باید رعایت شود. توصیه میکنیم که تاحدامکان از نور طبیعی برای روشنایی و نورپردازی دفتر مدیریت استفاده کنید. در غیر این صورت میتوانید از انواع روشناییهای سقفی، دیواری، آباژور و غیره استفاده کنید. در نظر داشته باشید که فضای اتاق مدیریت نباید تاریک باشد و بهعبارتی دیگر یک اتاق روشن و پرنور مناسبِ اتاق مدیر است.
لوازم دکوری مناسب برای داشتن دفتر مدیریت مناسب
استفاده از لوازم دکوری باعث میشود که دفتر مدیریت زیباتر و گرمتر شود که این تأثیر بالایی بر روحیه افراد میگذارد. بدین منظور توصیه میکنیم از مدلهای مختلفی از تابلوهای هنری، مجسمه و غیره استفاده کنید و بهتر است سراغ وسایلی بروید که ظاهر رسمی اتاق مدیریت را حفظ نمایند. البته دقت کنید که فضای بیروح و خشکی طراحی نکنید و یادآور میشویم که تناسب سبک موجود در فضا باید به صورت ملموس رعایت شود.
• برای طراحی دفتر مدیرعامل چه لوازمی را باید خریداری کنیم؟
مهمترین لوازم برای طراحی داخلی دفتر مدیر شامل میز و صندلی مخصوص، میز کنفرانس و کتابخانه، مبلمان اداری استاندارد و غیره است. درصورتیکه اتاق مدیریت بزرگ باشد، میتوانید از پارتیشنهای اداری جذاب هم بهره ببرید.
محیطی الهام بخش طراحی کنید
در طراحی داخلی دفتر مدیریت سعی کنید میز و صندلی خود را روبهروی پنجره قرار دهید تا آرامش و تمرکز بالایی را تجربه کنید و همچنین تماشای طبیعت نیز باعث افزایش تمرکز شما میشود.
الهام از منابع دیگری غیر از فضای باز نیز گزینه مناسبی برای طراحی داخلی دفتر اداری است که بدین منظور میتوانید از یک نقل قول الهامبخش یا یک پوستر بر روی دیوار استفاده کنید.
حضور گیاهان در طراحی دفتر را دست گم نگیرید
گیاهان همیشه در طراحی دکوراسیون نقش پررنگ و مثبتی داشتهاند و با توجه به اینکه برخی از فضاهای اداری و دفاتر کار، محیطی بیروح به نظر میرسند، بنابراین توصیه میکنیم که حضور گیاهان در محیط کار را فراموش نکنید. همچنین میتوانید از گیاهان تصفیهکننده هوا در طراحی داخلی اتاق مدیریت استفاده کنید.
ایده های جذاب برای طراحی داخلی دفتر مدیریت
در این بخش به بررسی برخی از ایدههای جذاب برای طراحی داخلی دفتر مدیریت میپردازیم که به دلیل اهمیت بالای اتاق باید نسبت به سایر اتاقها اهمیت ویژهای داشته باشد.
1. شیک و ساده
استفاده از طرح چوب و آینه در کنار طراحی ساده و در عین حال شیک و مدرن، یک اتاق مدیریت جذاب را برای شما به همراه خواهد داشت. سادگی اتاق مدیریت و خلوت بودن میز مدیریت مدرن بخش مهمی از این سبک را تشکیل میدهد.
2. اتاق مدیریت مدرن
شما میتوانید با به کارگیری رنگ چوب سوخته در طراحی دیوار دفتر مدیریت بههمراه کمد اداری شیک، فضای اتاق را بیش از پیش مدرن و جذاب کنید. همچنین در کنار استفاده از میز ساده و مدرن، با قرار دادن لوازم جانبی به ویژه گلدانهای سفید به همراه آکواریوم دیواری، جلوه زیبایی به محیط اتاق هدیه دهید.
3. اتاق لاکچری
استفاده از رنگ سیاه و رنگ چوب بههمراه میز مدیریت مدرن باعث میشود که حس آرامش خوبی را در اتاق تجربه کنید و یک اتاق لاکچری داشته باشید.
4. اتاق مدیریت سفید و قهوه ای
امروزه استفاده از رنگهای سفید و قهوهای در طراحی داخلی فضاهای اداری، بسیار متداول است. رنگ سفید، آرامش خاصی به محیط میبخشد و استفاده از میز مدیریت چوبی در کنار مبلمان اداری، کیفیت طراحی داخلی دفتر مدیریت را ارتقا میبخشد. بنابراین شما میتوانید از این سبک برای داشتن دفتر کاری جمعوجور و شیک بهره ببرید.
5. طرح سیاه سفید
برای ارائه این راهکار در طراحی داخلی دفتر مدیر، توصیه میکنیم از رنگبندی سفید و سیاه برای مبلمان اتاق استفاده کنید.
6. اتاق مدیریت با طرح خاکستری
یکی دیگر از ایدههای جذاب برای طراحی داخلی دفتر مدیر، استفاده از کاغذ دیواری طرحدار خاکستری و لوازم روشنایی شیک است که مبلمان و میز اداری سفید کاملا خودنمایی میکنند. در این سبک، لوازم جانبی تأثیر زیادی دارد که ازآنجمله میتوان به تابلو، گلدان، چراغهای آویزان و پایهدار، قفسه کتاب و غیره اشاره نمود.
نکات مهم در طراحی داخلی دفتر مدیریت
آشنایی با ایدههای جذاب طراحی داخلی دفتر مدیریت باعث میشود که بتوانید چیدمان اتاق را به بهترین شکل انجام دهید. علاوهبراین، باید به نکات مختلفی در طراحی توجه داشته باشید که در این بخش به بررسی برخی از آنها میپردازیم :
1. توجه به ماهیت کسب و کار مورد نظر در طراحی داخلی دفتر مدیریت
برای اینکه طراحی و چیدمان داخلی دفتر مدیر بهخوبی صورت گیرد، باید حتما طراحی را در تناسب با کسبوکار خود ایجاد کنید. میتوانید از ماهیت شغل خود در انتخاب طرح، رنگ و المانهای تزیینی استفاده نمایید. بهعنوان مثال استفاده از رنگ سازمانی یا برند شرکت در انتخاب دیوارپوشها، مبلمان یا کفپوش ایدهای جذاب و کاربردی است. این موضوع میتواند برند شما را با سایر رقبا در حیطه دکوراسیون متمایز کند.
2. در انتخاب رنگ و طرح وسواس داشته باشید
هنگامی که فردی برای اولین بار به دفتر مدیریت وارد میشود، تنها به طرح و رنگ محیط توجه میکند. بنابراین برای جذب مخاطب و مشتری بهتر است از یک هارمونی رنگ مناسب در طراحی اتاق مدیریت استفاده کنید. با کمی خلاقیت و انتخاب یک پالت رنگی متفاوت میتوانید برند خود را در ذهن مشتری تثبیت کنید. این کار میتواند تأثیر مثبتی بر دیدگاه مراجعهکنندگان شما داشته باشد.
3. ایجاد یک ورودی دعوت کننده
برای اینکه حس خوبی به مراجعهکنندگان و مشتریان خود در دفتر مدیریت انتقال دهید، بهتر است که حس دعوتکنندگی در بخش ورودی دفتر مدیر را تقویت کنید. بدین منظور توصیه میکنیم که فضای چیدمان وروی را خلوت کنید و از یک تابلو تزئینی و یا اکسسوری زیبا کمک بگیرید. برای اینکه حس صمیمیت و گرما را در مراجعهکنندگان و مشتریان خود نیز تقویت کرده، میتوانید از رنگهای گرم استفاده کنید.
4. توجه به دکور پشت میز مدیریت در طراحی داخلی دفتر
هنگامی که میز مدیریت روبهروی درِ اصلی قرار میگیرد، مراجعهکنندگان هنگام ورود، دکور پشت میز را میبینند. به همین دلیل بهتر است که برای طراحی داخلی دفتر مدیریت بخش دکور پشت میز را با استفاده از روشهای مختلفی مانند تابلو زیبا و یک اکسسوری مناسب، زیباسازی کنید. البته به منظور انتخاب تابلو و المانهای تزیینی توصیه میکنیم که از یک اکسسوری که برند و هدف شرکت شما را به تصویر میکشد، استفاده نمائید.
5. طراحی فضایی که هم رسمی باشد و هم گرم و زنده
چیدمان اتاق مدیریت در عین حال که باید بسیار رسمی باشد، نباید دکوراسیون خشکی را نشان دهد. بدین منظور از تابلوهای هنری و اکسسوریهای جذاب برای زیباییی داخلی دفتر مدیریت استفاده کنید و توجه داشته باشید که در عین سادگی، خلاقیت را نیز در طراحی داخلی به کار ببرید.
حال با خواندن مطالب بالا شاید بهتر بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که بهتر است چیدمان دفتر مدیریت به چه صورت باشد؟ نظر شما چیست؟
سخن پایانی
در این مطلب مشاهده کردید که طراحی داخلی دفتر مدیریت با توجه به نقش تأثیرگذار مدیر در شرکت یا سازمان، از اهمیت بالایی برخوردار است. در طراحی دفتر مدیر باید نکات و موارد مختلف و مهمی را رعایت کنید که در متن مقاله مفصل در رابطه با آن توضیح دادیم. توجه به هارمونی رنگهای مورد استفاده در اتاق، استفاده از المانهای تأثیرگذار و مناسب، چیدمان وسایل و مبلمان موجود در اتاق، طرحها و رنگهای دیوار، استفاده از اکسسوریها و غیره از جمله موارد مهم در طراحی داخلی اتاق مدیریت است. چه ایدهای برای طراحی اتاق مدیریت بهتر است؟
شما میتوانید از بین ایدههای جذاب و کاربردی که در متن مقاله به آن اشاره کردیم، چند مورد را انتخاب نمایید. بهطور مثال انتخاب رنگ مناسب برای مبلمانها، نورپردازی مناسب با استفاده از چراغها، انتخاب اکسسوری مناسب فضا و غیره جزو این دسته از ایدههای کاربردی هستند؛ در صورتی که میخواهید اطلاعات بیشتری را در رابطه با طراحی داخلی دفتر مدیر به دست آورید، توصیه میکنیم که حتما با کارشناسان مجموعه اینجیر دیزاین ارتباط برقرار کنید و از تجربیات تخصصی این مجموعه برای طراحی داخلی دفتر مدیریت مجموعهتان بهرهمند شوید.