اصول و ضوابط ساخت ساختمان اداری مرتبط با عملکرد و فعالیت کاری هر سازمان طراحی و اجرا میشود. مواردی که در ساخت ساختمان اداری باید مورد توجه قرار بگیرد شامل عملکردها و عناصری مانند، طراحی و انتخاب متریال مناسب برای نمای ساختمان، اجرای نورپردازی صحیح در ساختمان، ساختار کلی و رعایت سیرکولاسیونهای حرکتی در ساخت ساختمان اداری جهت استفادهی راحت ارباب رجوع از فضاهای مختلف در محیط ساختمان و همچنین بهرهگیری از فناوریهای نوین میشود. طراحی ساختمانهای اداری به کمک فناوریهای جدید، به سرعت در حال تغییر است و به معماران این امکان را میدهد که ساختمانهای ایمن و کاربردیتر طراحی کنند، مشکلات طراحی اداری مدرن را بشناسند و آنها را برطرف کنند. بسیاری از راه حلهای معماری نوآورانهی امروزی از ترکیب فرم و عملکرد بهوجود میآیند و فضاهای کارآمدتری را نیز در اختیار کاربران قرار میدهند. ساختمان اداری باید به شکلی طراحی شود که بتواند نیازهای اداری و اجرایی شرکتها و سازمانها را برآورده کند و در عین حال در مراحل طراحی و مهندسی معماری، به مسائل امنیتی سازه، سیستم اطفاء حریق، تهویه مطبوع و غیره نیز دقت شود. ما در این مقاله، به بررسی مراحل ساخت ساختمان اداری، از طراحی تا بهرهبرداری، خواهیم پرداخت و به نکات مهم در هر مرحله اشاره خواهیم کرد. امیدواریم تا پایان مطالب با ما همراه باشید.
از طراحی تا تحویل
ساخت یک ساختمان اداری، فرآیندی پیچیده و زمانبر است که از شروع طراحی تا تحویل به کارفرما، مراحل مختلفی را در بر میگیرد. بنابراین ما در اینجا به برخی از این مراحل اشاره خواهیم کرد.
• مراحل ساخت ساختمان اداری:
1. طراحی:
در ابتدا، تیم طراحی با بررسی نیازهای کارفرما و نوع عملکرد کسب و کاری که در آن ساختمان مشغول به کار خواهد شد، محیط پیرامون، همسایگیها، کاربری ساختمانهای اطراف، طرحهای مختلفی را ارائه میدهد. پس از تایید یک طرح، طراحان با استفاده از نرمافزارهای مختلف، طرح نهایی را به دست میآورند.
2. مجوزها و مجوزهای ساخت:
پس از طراحی، باید مجوزهای لازم برای شروع ساخت به دست آید. این شامل مجوز ساخت، مجوز بهرهبرداری، مجوزهای مرتبط با کسب و کار و … است.
3. ساخت:
پس از گذشت مراحل طراحی و اخذ مجوزهای لازم، مرحلهی ساخت ساختمان اداری آغاز میشود. تیم ساخت با استفاده از تجهیزات و ماشینآلات مختلف، ساختمان را به طور تدریجی و طبق اصول و ضوابط مهندسی بنا میکند.
4. تجهیزات و نصب:
پس از ساخت، نوبت به نصب تجهیزات داخلی و خارجی میرسد که شامل نصب سیستمهای برقی، سیستمهای گرمایشی و سرمایشی، سیستمهای اطفاء حریق و … است.
5. تحویل:
پس از اتمام کار، ساختمان به کارفرما تحویل داده میشود. در این مرحله، کارفرما با تحویل گرفتن ساختمان، بهعنوان صاحب کسب و کار و امتیاز شرکت، مسئول بهرهبرداری و نگهداری ساختمان خواهد بود.
به طور خلاصه، ساخت یک ساختمان اداری شامل مراحلی میشود که هر یک از این مراحل، نیازمند تخصص و دقت بالایی است تا ما را به بهترین نتیجه برساند. ما در مقالهی همهچیز دربارهی مراحل ساختمانسازی، در سایت اینجیر بهطور کامل به مراحل صفر تا صد ساخت یک ساختمان پرداختهایم و به شما پیشنهاد میکنیم برای مطالعهی بیشتر به آن مراجعه کنید.

تعیین بودجه برای ساخت ساختمان اداری
عوامل متغیر زیادی مانند مکان و منطقهی پروژه، ابعاد کلی ساختمان، تعداد طبقات، کاربری و نوع فعالیت ساختمان اداری، کیفیت و درجهی مصالح بهکار گرفتهشده در برآورد هزینههای صفر تا صد ساخت ساختمان اداری تاثیرگذارند.
بهعنوان مثال، فاکتور منطقهی جغرافیایی پروژه بهعنوان یک عامل مهم جهت انتخاب متفاوت از نوع مصالح و سازه عمل میکند، در شهرهای زلزلهخیز ، توجه به منطقهبندی لرزهای، ارتفاع منطقه، میزان شیب سایت پروژه و دیگر موارد اینچنینی بسیار حائز اهمیت است زیرا مستقیما بر هزینهی تجهیزات، نیروی کار و هزینهی مصالح تاثیر میگذارد. شناسایی خاک منطقه نیز در مرحلهی اول، جهت تعیین شمعکوبی در سایت باید بررسی شود زیرا میتواند بهطور مستقیم باعث افزایش هزینههای تمامشدهی پروژه شود.
درنهایت باید این نکته را بدانیم که هزینهی ساخت ساختمان اداری بر اساس متر مربع محاسبه میشود و بهطور معمول در ابتدای قرارداد شراکت بین کارفرما و پیمانکار مواردی در این باره ذکر شده که هر دو طرف قرارداد باید در این زمینهها به توافق برسند. بنابراین، ما در ادامهی مطالب به برخی از این موارد خواهیم پرداخت.
موارد قابل ذکر در قرارداد برآورد هزینهها
- مدت زمان ساخت پروژه و هزینههای جانبی که برای جهت بهکارگیری نیروی انسانی در این زمان صرف میشود.
- امکاناتی که در ساخت ساختمان اداری درنظر گرفته شده.
- شرایط حق فسخ قرارداد بین طرفین و هزینههایی که در این صورت به عنوان جریمه باید پرداخت شود.
- تعیین زمان اخذ پایانکار و سند نهایی ساختمان.
- نحوهی توافق در انتخاب متریال و طراحی نقشهها.
تعیین شخص موردنظر جهت پرداخت هزینهی مجوزها بین کارفرما یا پیمانکار.
کانسپت معماری در ساخت ساختمان اداری
ساخت ساختمان اداری با اصول و ضوابط معماری، میتواند نوع فعالیت و کاربری هر فضای اداری را معرفی کند. هدف از طراحی اصولی یک ساختمان اداری نحوهی سازماندهی عملکرد آن است. هر ساختمان اداری شامل مجموعهای از عوامل مختلف مانند طراحی نما، فضاهای داخلی، سیرکولاسیون حرکتی، استفاده از فناوریها و نورپردازی صحیح میشود که هرکدام از آنها به نحوی در طراحی کانسپت کلی ساخت ساختمان اداری تاثیرمیگذارد. امروزه داشتن کانسپت برای طراحی ساختمانهای اداری بسیار کماهمیت به حساب میآید، درصورتی که طراحی اصولی نما و سازهی ساختمانهای اداری باعث نشان دادن ساختار کلی بنا، برند آن شرکت و نوع فعالیتی که در آن جریان دارد، میشود. بنابراین، فرم و طراحی خلاقانه در ساخت ساختمان اداری، بر تمام جنبههای یک کسب و کار موثر است. همچنین میتواند محیط را برای کارکنان و مراجعهکنندگان تبدیل به فضایی گرم، صمیمی و درعین حال سرزنده و پویا کند یا مکانی بیروح و خستهکننده برای افراد باشد. بهطور کلی کانسپت یک ساختمان اداری معرف هویت آن سازمان یا کسب و کار محسوب میشود.
نکات مورد اهمیت در طراحی نمای ساختمان اداری
طراحی نما در ساخت ساختمان اداری میتواند در نگاه اول نشانگر جایگاه و ویژگیهای کسبوکارهای مشغول بهکار در آن ساختمان باشد. بنابراین صاحبان مشاغل که به دنبال فضایی جهت ارائهی خدمات خود به مشتریان هستند، به تمام جزییات ساختمان اداری توجه میکنند. یکی از اولین و مهمترین عناصری که در انتخاب آنها تاثیر میگذارد نیز طراحی نمای ساختمان است. اجرای نما در ساخت ساختمان اداری نباید مشابه ساختمانهای دیگر باشد تا به مشتریان و صاحبان مشاغل حس متمایز و شاخص بودن شرکت یا کسبوکارشان را بدهد و باعث ایجاد حس روحیهبخشی در کارکنان شود. متفاوت بودن نمای ساختمان اداری میتواند به شما یادآوری کند که خلاقیت در اطرافتان جریان دارد و حس تمایز را در تمام جنبههای کاری خود حس کنید. بهطور کلی متغیرها و فاکتورهای زیادی وجود دارند که به طراحی و ساخت ساختمان اداری بهعنوان محل کار افراد، کمک می کنند. همینطور فاکتورهایی مثل بخش ورودی و نمای اصلی ساختمان، در ایجاد تصویری مثبت از تجربهی کاربران در محل کار که شرکتها به دنبال دستیابی به آن هستند نقش مهمی دارند.
نوآوری در ساخت ساختمان اداری
مفهموم نوآوری در ساخت ساختمان اداری را میتوانیم به صورت روشهایی جهت کاهش تاثیر مخرب ساخت و ساز بر محیط اطراف سایت، ساخت ساختمانهای سبز با رویکرد معماری پایدار بهعنوان محل کار افراد، مدلسازی ساختمان به روشهای نوین و خلاقانه متناسب با نوع کاربری و برند شرکت مورد نظر، تعریف کنیم. در گذشته تنها راه ساخت ساختمان بهکارگیری نیروی انسانی و کار طاقتفرسا بود، در حالی که امروزه با پیشرفت صنعت ساخت و ساز، ابزارها و تجهیزات مدرن به کمک انسانها آمدهاند تا روند کار را تسریع بخشند و آنها را به نتیجهای بهتر و دقیقتر برسانند. جهت تقویت نوآوری در ساخت ساختمان اداری نیز ما باید به مواردی همچون، شناخت و بهکار بردن مصالح نوآورانه برای ساخت و ساز، استفاده از منابع انرژی جدید در محیط داخلی ساختمان و ترویج راه حلهای پایدار در محیط کار افراد در ساعاتی که مشغول به کار هستند.
بخشهای مختلف در ساخت ساختمان اداری
- بخش نگهداری از اسناد و پروندهها، مدارک بایگانی، ثبت پروندهها و اسناد بازسازی شده.
- فضاهایی جهت ارائهی خدمات اصلی اداری که دارای تجهیزات نوشتاری، چاپ و تکثیر هستند.
- سالنهای کنفرانس و گردهماییهای سازمان که در محیط ساختمان برگزار شده و شامل فضاهای نمایشگاهی نیز میشود.
- قسمتهایی که به امکانات اجتماعی کارکنان میپردازد، مثل رختکن، آشپزخانه، محل استراحت، سالن ورزشی و غذاخوری.
- فضاهای عمومی ساختمان شامل، راهروها، آسانسورها، ورودی و خروجیها.
- طراحی پارکینگ برای قراردادن اتومبیلهای کارکنان در ساخت ساختمان اداری
- فضاهای کار گروهی که برای آموزش به افراد یا برگزاری کارگاهها و انجام کارهای گروهی استفاده میشود.
بررسی شیوههای مختلف طراحی فضاهای اداری
طراحی داخلی در ساخت ساختمان اداری به دلیل کاربریهای متفاوت، به نحوی اجرا میشود که بتواند نیازهای کارکنان و افرادی که در طول روز به آن فضا مراجعه میکنند را برآورده کند و عاملی مهم در جلب رضایت مراجعهکنندگان و افزایش تمرکز و راندمان کاری کارمندان محسوب میشود. برای مثال:
طراحی به صورت فضای کار باز:
در این نوع از فضای کار کارمندان به صورت گروههایی با تعداد بالای 10 نفر میتوانند در کنار هم به فعالیت خود بپردازند، اما این فضا شامل کارهایی میشود که نیازمند تعامل بیشتر افراد و تمرکز کمتری در آنها باشد.
طراحی به صورت فضای کار گروهی:
معمولا جهت فعالیت گروههای 2 تا 8 نفره طراحی شده و یک فضای نیمهباز است که با پارتیشنبندی، از فضاهای دیگر در ساختمان اداری جدا میشود.
طراحی دفتر کار مشترک:
در این نوع از طراحی فضای اداری، هر قسمت به 2 یا 3 نفر اختصاص داده میشود که آنها با تمرکز بالاتری نسبت به بقیهی فضاها به کار خود ادامه میدهند و برای فعالیتهایی با سطح تمرکز متوسط مناسب است.
لازم به ذکر است که طراحی داخلی فضاهای اداری انواع مختلفی دارد که ما در این بخش فقط به برخی از آنها پرداختیم.
نقش طراحی داخلی در ساخت ساختمان اداری
طراحی داخلی در ساخت ساختمان اداری یکی از مهمترین عواملی است که بر تجربهی کاربران و کارایی و بهرهوری ساختمان تأثیرگذار است. رویکرد پایدار در طراحی داخلی ساختمان اداری میتواند از راهکارهای بسیار هوشمندانه در این راستا باشد. با در نظر گرفتن مسائل محیط زیستی و استفاده از فناوریهای پایدار، به بهبود کیفیت هوای داخلی و کاهش هزینههای انرژی در ساختمان کمک میکند. همچنین، طراحی فضاهای کاری مناسب و بهینه نقش مهمی در رضایت کاربران از محل کار و عملکرد شرکت دارد. فضاهای مشترک در ساخت ساختمان اداری نیز باید با توجه به نیازهای کاربران طراحی شوند تا بتوانند به بهبود همکاری و تعاملات افراد در داخل ساختمان نیز کمک کنند. طراحی داخلی ساختمان اداری براساس کاربری آن و طبق اصول و ضوابط معماری، طراحی و اجرا میشود. برای مثال فضاهای اداری با عملکرد صنعتی یا هنری تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند. یکی از شاخصههای قابل اهمیت در تفاوت طراحی داخلی ساختمانهای اداری، طراحی پلان و سیرکولاسیون حرکتی است که با توجه به ریزفضاهای مرتبط با هر شغلی تعیین میشود. و مورد دیگر نیز دربارهی اجرای تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ساختمان است که طبق عملکرد آن در نظر گرفته میشود.
بهینهسازی فضاهای کاری در ساختمان اداری
در ساخت ساختمان اداری و نحوهی طراحی فضاهای داخلی آن باید به مواردی توجه داشت که تاثیر زیادی بر روند کار کارکنان دارد. امروزه طراحی فضای داخلی یک شرکت باید بازتابدهندهی دنیای جدید کار باشد و آن را به کارکنان و افرادی که به فضای اداری مراجعه میکنند نشان دهد. ممکن است شما هم به داشتن رضایت از فضای اداری خود فکر کنید و یک سوال ساده برای این موضوع این است که آیا از تمام قابلیتهای چیدمان و طراحی داخلی اصولی برای محیط داخلی ساختمان اداری با درنظر گرفتن نیازهای کارمندان خود استفاده میکنید؟
ما در ادامهی این مطالب قصد داریم تا تعدادی از نکات و ترفندهای سازمانی را در رابطه با برآورده کردن نیازهای شرکت و کارمندان در اختیار شما قرار دهیم تا در راستای رسیدن به محیط کاری لذتبخش و موثر، به شما کمک کند.
- نکاتی جهت بهینهسازی فضای اداری:
- برای هر اتاق یا بخش در ساخت ساختمان اداری، باید محلی جهت ذخیرهی اسناد و مدارک همان بخش در نظر گرفته شود.
- طراحی قفسههای وسایل مورد نیاز نزدیک به میز کار و در دسترس کارکنان.
- استفادهی بهینه از فضای دیوار، بهعنوان دیوار سبز، کتابخانه و …
- طراحی فضاهای کار مشترک که افراد بتوانند در شرایطی، کنار یکدیگر کار کنند و تعامل داشته باشند.
- از طراحیهای شلوغ در محیط کار بپرهیزید زیرا هر چقدر که فضای کار خلوت و بدون جزییات باشد تاثیر بهتری بر بازدهی افراد میگذارد.
- وارد کردن نور در ساخت ساختمان اداری و طراحی داخلی آن نقش بسیار مهمی دارد.

تاثیر نور در طراحی فضای اداری
در ساخت ساختمان اداری نکات مهمی وجود دارد که یکی از آنها تاثیر نور بر مراجعهکنندگان و کارکنان آن ساختمان است. یک ساختمان اداری، از فضاهای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام نقش های مختلفی را تکمیل میکنند. بنابراین طراحی نور باید فضاهای مختلف را منعکس کرده و به گونهای طراحی شود که نور، باعث شود محیط روشن و دلپذیر باشد. طراحی و نورپردازی فضاهای اداری بهعنوان یکی از محلهایی که کارکنان بیشتر وقت خود را در طول روز آنجا سپری میکنند، از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا علاوهبر این میزان نور و نحوهی نورپردازی در این فضاها بر روحیه و افزایش انرژی افراد نیز تاثیر میگذارد. همچنین، موجب درک بهتری از ارائهی خدمات و نحوهی کار شما به ارباب رجوع یا مراجعهکنندگان میشود. طراحی نورپردازی شامل تکنیکهای نورپردازی طبیعی و مصنوعی میشود.
فضای سبز، ارتباط بین زندگی و فضای کار
- این تاثیرات عبارتاند از:
- بهبود کیفیت هوای داخلی ساختمان: گیاهان در هوای داخلی ساختمان اکسیژن تولید میکنند و دی اکسید کربن را جذب میکنند. این عمل باعث بهبود کیفیت هوای داخلی ساختمان و کاهش بیماریهای ناشی از هوای آلوده میشود.
- کاهش دمای داخلی ساختمان: گیاهان با جذب نور خورشید و تبدیل آن به انرژی، باعث کاهش دمای داخلی ساختمان میشوند.
- بهبود روحیه و کارایی کارکنان: فضای سبز و طبیعت در ساخت ساختمان اداری و محیط کاری باعث بهبود روحیه و کارایی کارکنان میشود. این اثر بهخصوص در ساعات پایانی کار و در مقابل استرس و خستگی قابل مشاهده است.
- کاهش هزینههای انرژی: گیاهان با جذب نور خورشید و کاهش دمای داخلی ساختمان، باعث کاهش هزینههای انرژی مصرفی میشوند.
فضای سبز در محیط کاری میتواند تاثیر بسیاری بر کیفیت ساختمانهای اداری و روند کار کارکنان داشته باشد.
طراحی و ساخت ساختمان اداری مدرن و شیک
در دهههای اخیر، طراحی ساختمانهای اداری به یک مرحله جدید و پیشرفته رسیده است. این مقاله با توجه به تحولات فناوری، نیازهای کاربران و تاثیرات محیطی، به بررسی مسائل مهمی پرداخته است که در ساختمانهای اداری مدرن باید مدنظر قرار گیرند.
در این قسمت به بررسی اصول و رویکردهای طراحی پایدار و کاربرپذیر در ساختمانهای اداری مدرن باید پرداخت. در دورهای که توجه به محیط زیست، بهرهوری انرژی، راحتی کاربران و استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته از اهمیت بالایی برخوردار است، طراحان ساختمان با چالشهای فراوانی روبهرو هستند. معماران مدرن با تأکید بر مفاهیم طراحی پایدار، به ارائه راهکارهایی برای ساختمانهای اداری مدرن میپردازند که علاوهبر ایجاد فضاهای جذاب و کارآمد، از منابع طبیعی کمتری استفاده کنند و به طور همزمان به تجربهی بهتر کاربران پرداخته شود.
بنابراین، در طراحی ساختمان اداری مدرن و شیک، از اصول طراحی متناسب با سلیقه و نیاز کاربر، استفاده از جلوههای نورپردازی جدید، مصرف انرژی پایین و استفاده از مصالح مدرن میتوان استفاده کرد. همچنین، طراحی متناسب با فضای باز و سبز، ایجاد فضاهای باز و شیشهای برای افزایش ارتباط با محیط و استفاده از طرحهای هنری معاصر به طراحی جذابیت فضاهای اداری میافزاید.
در نتیجه، طراحی و ساخت ساختمانهای اداری مدرن نیازمند توجه به جوانب پایداری، کاربرپذیری و فناوری است. با پیشبرد این اصول، میتوان به ایجاد محیطی کارآمد، مناسب برای کارکنان و دوستدار محیط زیست دست یافت.
نتیجهگیری
بنابراین، ما با خواندن این مقاله به نتیجه میرسیم که چگونگی ساخت ساختمانهای اداری و طراحی آن از سوی معماران بیشتر از گذشته مورد اهمیت واقع شده، زیرا افرادی که در فضاهای اداری مشغول بهکار هستند حدود نیمی از روز خود را در در آنجا سپری میکنند و در نتیجه، طراحی ساخت ساختمان اداری، ایجاد حس راحتی و امنیت، افزایش آسایش برای کارکنان و مراجعهکنندگان به ساختمانهای اداری و همچنین تامین نیازهای جسمی و روحی در زمان کار، تاثیر بسزایی در زندگی و میزان رضایت آنها از شغل خود دارد. در ساخت ساختمان اداری، باید به اصول معماری و مدیریت فضا توجه کرد تا بتوان بهبود کارایی و کیفیت شغلی کارکنان را ارتقا داد. عوامل مختلفی در این راستا وجود دارد که ما در مقالهی ساخت ساختمان اداری به آن پرداختیم.
بهطور خلاصه این مقاله شامل:
مراحل اجرای پروژه و روند شروع ساخت آن، توجه به طراحی کانسپت و نمای ساختمان اداری، تاثیراتی که فضای سبز و عناصر طبیعی بر راندمان کاری کارمندان میگذارد و همچنین راهکارهایی دربارهی نحوهی بهینهسازی فضاهای کاری.
در نهایت ما در سایت اینجیر با ارائهی این مقاله و مطالب سعی کردیم به برخی سوالات شما در خصوص ساخت ساختمان اداری پاسخ دهیم و امیدواریم که شما هم با درج نظرات خود ما را همراهی کنید و ممنونیم که تا انتها با ما همراه بودید.