همه افراد شاغل روزانه زمان زیادی را در محیط کار خود سپری میکنند و به همین دلیل طراحی اصولی فضای اداری در عصر حاضر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. داشتن دفترکار با دیزاین مناسب میتواند به بهبود روحیه کارمندان و تعامل بهتر در محیط کار کمک کند، اگر طراحی داخلی دفاتر اداری به درستی و مطابق با اصول زیبایی شناسی و معماری انجام شود به صورت مستقیم میتواند بر کیفیت و کارایی پرسنل شرکت تاثیر مثبت داشته باشد. نوع شرکت، تعداد پرسنل، نحوه تعامل کارکنان باهم و سطح فعالیت آنها جز نکات مهمی است که باید در زمان طراحی فضای داخلی دفاتر اداری به آنها توجه شود. به طور مثال طراحی داخلی یک شرکت بازرگانی با یک شرکت هواپیمایی تفاوتهای زیادی دارد و مهندس معمار باید براساس اصول معماری بهترین روش را برای طراحی داخلی انتخاب نماید که در عین کاربردی بودن جذاب هم باشد. حتما با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا شما را بیشتر با جزئیات مربوط به انواع روشهای طراحی داخلی دفاتر اداری آشنا کنیم.
طراحی داخلی دفاتر اداری
وقتی شرکتی تازه شروع به کار کرده و یا سازمانی پس از چند سال فعالیت به دلایل مختلف قصد ایجاد تغییرات در طراحی داخلی خود را دارد، ابتدا باید هدف از این تغییرات را مشخص کند. تغییر در طراحی داخلی دفاتر اداری به دلایل مختلفی همچون کمبود فضا، فرسودگی محیط، تغییر سبک مدیریت و عواملی از این دست انجام میشود. یکی از اصلیترین دلایل تغییرات طراحی داخلی فضاهای اداری داشتن دفتر کار با دکوراسیون داخلی متناسب با نوع فعالیت سازمان است که باعث ایجاد فضایی مثبت و در نتیجه افزایش راندمان کاری پرسنل میشود. طراحی داخلی دکوراسیون اداری (Interior design of office decoration) نسبت به طراحی داخلی فضاهای مسکونی متفاوتتر است و طراح باید به جزئیات بیشتر در حین کار توجه داشته باشد. از طرفی دیگر افراد بیشتری با این نوع از فضاهای کاری در ارتباط هستند. استفاده حداکثری از فضای یک دفتر کار میتواند به کارکنان در داشتن یک محیط کاری جذاب کمک کند و باعث افزایش انگیزه آنها در هنگام انجام وظایف شود. در ادامه انواع روشهای طراحی داخلی دفاتر اداری را به شما معرفی خواهیم کرد تا براساس سلیقه خود بتوانید طراحی مورد نظر را انتخاب کنید.
حذف دیوارهای اضافی در طراحی داخلی دفاتر اداری
پلان باز (Open plan) یک رویکرد پرطرفدار در طراحی و دکوراسیون دفتر کار است که به صورت گسترده در محیطهای تجاری و اداری جهت تعامل بیشتر پرسنل با هم از آن استفاده میشود. در این نوع طراحی داخلی دفاتر اداری هدف ایجاد فضای بزرگتر با کمترین استفاده از دیوارها است تا کارکنان در فضایی آزاد و باز با یکدیگر در تعامل باشند. این نوع طراحی دارای مزایای زیادی از جمله موارد زیر است:
- افزایش تبادل اطلاعات: وقتی که محیط داخلی شرکت با پلان باز طراحی شده باشد فضا برای تعامل بیشتر کارکنان با هم ایجاد میشود و افراد دیگر مجبور نیستند برای ارتباط گرفتن با هم از اتاقی به اتاق دیگر بروند. به همین دلیل در شرکتهایی که چنین طراحی دارند، تعاملات اجتماعی و تیمی بیشتر میشود و کارکنان اجازه دارند زمان بیشتری را برای تبادل اطلاعات در کنار هم باشند.
- افزایش نور طبیعی: از آنجا که در پلان باز از دیوارها و جداکنندههای کوچک کمتر استفاده میشود، نور طبیعی بیشتری به داخل فضای شرکت وارد شده و این موضوع باعث افزایش راحتی پرسنل در حین کار میشود. همچنین صرفهجویی در مصرف انرژی هم از دیگر مزیتهای این نوع طراحی است.

لمس راحتی خانه در محیط کار
بسیاری از شرکتها برای اینکه پرسنل فضایی راحتتر برای کار داشته باشند، به جای طراحی داخلی دفاتر اداری به سبک صنعتی با ظاهری خشک و بی روح به سراغ ایجاد فضایی راحت با امکاناتی شبیه به یک خانه را کردهاند. طراحیهای داخلی تجاری که حسی خانگی میدهند شامل استفاده از کاناپههای نرم، صندلیهای راحت، فضاهای تفریحی، آشپزخانهها و سایر عناصری است که کارمندان با وجود آنها دوری از خانه را احساس نکنند و از راحتی در فضای کار جهت بهتر انجام دادن وظایف خود بهرهمند شوند. البته لازم بهذکر است با تلفیق طراحی فضاهای اداری صنعتی با سبک مدرن میتوان این راحتی و گرما را به فضاهای طراحی شده به سبک صنعتی نیز افزود. از جمله المانهای مورد استفاده در طراحی داخلی دفاتر اداری که به ایجاد فضای راحت در آنها کمک میکند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کاناپهها و صندلیهای راحت: ایجاد فضاهایی با مبلمان راحت همچون کاناپهها و صندلیهای نرم میتواند به کارمندان اجازه دهد تا در طول روز کارهای خود را در جاهای مختلفی از محیط کاری انجام دهند و از آسیبهای ناشی از نشستن طولانی مدت در یک میز کاری جلوگیری کنند.
- فضاهای تفریحی: اضافه کردن فضاهای تفریحی به محیط اداری همچون اتاق بازی یا ایستگاههای سرگرمی مجهز به بازیهای ویدیویی میتواند به کارکنان این فرصت را بدهد تا انرژی خود را بازیابی کنند و با حال روحی بهتری به کار اصلی خود ادامه دهند. در واقع اثربخشی محیط کار روی پرسنل در این سبک طراحی افزایش مییابد.
- آشپزخانهها و فضاهای میز و صندلی برای غذا خوردن: ایجاد آشپزخانهها و فضاهایی برای غذا خوردن و انجام مکالمات غیررسمی میتواند به کارمندان امکان تعامل اجتماعی و تبادل اطلاعات بیشتری در طول روز را هم بدهد.
اهمیت طرح های ارگونومیک در فضاهای اداری
طراحی داخلی دفاتر اداری به سبک ارگونومیک در سالهای اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته و نتیجه آن هم به بهبود عملکرد و سلامتی جسمانی پرسنل در حین کار است. رعایت اصول ارگونومی در طراحی فضاهای کاری به معنای تطابق محیط کار با نیازها جسمانی پرسنل است، این سبک طراحی شامل استفاده از وسایل، مبلمان، فضاهای جانبی، نورپردازی و حتی تهویه محیط اداری هم میشود. استفاده از لوازم اداری استاندارد و طبی جهت افزایش بهرهوری کارکنان و حفظ سلامتی آنها از جمله مهمترین دستاوردهای این سبک طراحی است که باعث شده پرسنل از فضاهای اداری که به این شکل طراحی شده است، رضایت بسیار بالایی داشته باشند. برخی از مهمترین مزایای فضاهای کاری ارگونومیک عبارتاند از:
- کاهش خستگی و آسیبهای جسمی در فضاهای اداری: وسایل مبلمان ارگونومیک طراحی شدهاند تا به کارکنان امکان بدهند تا به راحتی و در وضعیتهایی که آسیب رساندن به سلامتی کمتری دارند، کار کنند. این شامل صندلیهای ارگونومیک با پشتیبانی قوی برای نشستن در طولانی مدت، میزهای قابل تنظیم ارتفاع و دستگاههای کاری ارگونومیک میشود.
- افزایش بهرهوری کاری: طراحی ارگونومیک به کارکنان اجازه میدهد که به بهترین شکل ممکن کار کنند. آنها میتوانند فضای کاری خود را به طور دقیق تنظیم کرده و به سلامت جسمانی خود در حین فعالیت شغلی توجه کنند که این موضوع به افزایش بهرهوری آنها کمک میکند. بهینهسازی فضای اداری از جمله مهمترین مزیتهای این سبک طراحی است که باعث افزایش روحیه و بهبود عملکرد پرسنل میشود.
- کاهش ناراحتی و استرس: طراحی محیط کاری به سبک ارگونومیک میتواند به کاهش ناراحتی و استرس کارکنان کمک کند. طراحی محیط کاری به شکل استاندارد باعث افزایش بهره وری پرسنل شده و مانع از خستگی و فرسودگی کارمندان میشود.
افزایش ایمنی: طراحی ارگونومیک به افراد کمک میکند تا در محیط اداری فضایی ایمن و راحت برای کار داشته باشد و حوادث حین کار کمتر شود.
طراحی فضاهای اداری چند منظوره
در گذشته معماری معمولا برای فضاهای اداری طرح خاصی را در نظر نمیگرفتند و بسیاری از فضاهای اداری مشابه هم و وابسته به یکسری کلیشهها بودند و فضاهای اداری بسیار بیروح و خشک طراحی میشدند. اما در معماری مدرن همه چیز متحول شده و فضای کار حال و هوایی کاربردیتر پیدا کرده است. وقتی یک دفترِ کار به صورت چند منظوره طراحی میشود، کارآیی محیط برای پرسنل افزایش یافته و در نتیجه محیط کار به فضایی جذاب تبدیل میشود. در طراحی داخلی دفاتر اداری مهندس معمار با استفاده حداکثری از فضا میتواند از یک محیط کوچک فضایی کاربردی خلق کند. به طور مثال یک فضا میتواند در عین حال که برای استراحت مناسب است، برای جلسات روزانه بین تیمهای یک شرکت هم گزینه ایدئالی باشد تا کارکنان بتوانند در فضایی صمیمی با هم در مورد کار صحبت کنند.
طراحی بیوفیلیک در محیط کار
طراحی بیوفیلیک به معنای استفاده از عناصر طبیعی چون چوب، گیاهان، نور، آب و سنگ در طراحی فضاهای داخلی است، هدف از بهکارگیری این سبک طراحی در فضاهای اداری ایجاد ارتباط نزدیک بین انسان و طبیعت است. بیوفیلیک در طراحی داخلی دفاتر اداری تاثیرات مثبت زیاد دارد و به صورت مستقیم روی نشاط و روحیه کارکنان اثرگذار است. افزودن گیاهان، چوب، نورپردازی طبیعی، عناصر آبی و فضاهای سبز جز متداولترین المانهایی است که میتوان از آنها در جهت بهبود کیفیت محیط کاری، افزایش تمرکز و رفاه کارکنان استفاده کرد. در واقع با استفاده از گیاهان میتوان محیط اداری جذابتری برای کارکنان ایجاد کرد تا در بین فعالیتهای سنگین کاری لحظاتی را با تماشای گیاهان برای تجدید انرژی خود داشته باشند. یکی از روشهای موثر در طراحی بیوفیلیک استفاده از بافت طبیعی چوب است که باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی و کاهش استرس در پرسنل میشود. از چوب میتوان در کفپوش، قفسههای دیواری، پوشش دیوارها و سقف استفاده کرد تا ارتباط حسی با طبیعت در کارکنان تقویت شود.
طراحی مینیمال فضای اداری
سبک مینیمالیسم یک رویکرد نوین در طراحی دکوراسیون داخلی و محیط کار است که در آن جزئیات و تزئینات مورد استفاده در فضای داخلی ادارات به کمترین میزان ممکن میرسد. این سبک تاکید دارد که فضاها باید ساده و کاربردی باشند و از تزئینات اضافی خودداری شود. هدف اصلی مهندسان معماری در طراحی داخلی دفاتر اداری به سبک مینیمالیسم ایجاد فضاهای ساده، شفاف و منظم است تا جزئیات اضافی تمرکز کارکنان را برهم نزد. یکی از جذابیتهای این سبک در طراحی داخلی ایجاد فضایی آرامشبخش و در عین حال کارآمد برای پرسنل یک مجموعه اداری است.

طراحی داخلی کلاسیک مناسب!
سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی اداری یکی از قدیمیترین روشهای طراحی داخلی دفاتر اداری است که هنوز هم در بسیاری از مراکز تجاری از این سبک استفاده میکنند. استفاده از المانهای مجلل، کفپوش پارکت با رنگهای تیره، مبلمان چوبی کلاسیک و چرمی غول پیکر از جمله بارزترین نشانههای این سبک طراحی است. در طراحی کلاسیک به خوبی میتوان قدرت و تجملگرایی را با استفاده از لوازم تزئینی تجملاتی نشان داد. اما با توجه به سبک زندگی ایرانی، فرهنگ و اقلیم ایران این سبک مناسب بسیاری از فضاهای اداری نیست، چون اصلا پلانها ظرفیت پیادهسازی این سبک را ندارند. از طرفی میتوان با تلفیق سبک کلاسیک با سایر سبکهای طراحی، مثل طراحی مدرن تضادهای زیبایی ایجاد کرد. بنابراین استفاده از این سبک در اتاق مدیریت یا بخشهای خاصی از محیط اداری در صورتی که توسط یک متخصص طراحی و اجرا شود، میتواند اثر مثبتی داشته باشد و تمایز لازم را به فضای مدیریتی مجموعه اداری بدهد. اما نکتهی مهم این است که تنها به المانهای ظاهری سبک کلاسیک تکیه نکنید!
طراحی مدرن دفاتر اداری
سبک مدرن برای فضاهای اداری یکی بهترین سبکهای طراحی محسوب میشود.
- از ویژگیهای سبک مدرن در طراحی دکوراسیون دفاتر اداری میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- رنگهای خنثی و پاستلی در طراحی اداری
- اشکال هندسی ساده
- پرهیز از شلوغی در طراحی داخلی اداری
- استفاده از متریالهای طبیعی مانند چوب، فلز و چرم در طراحی داخلی و دکوراسیون اداری
- مبلمان ساده و کاربردی
- الهام از طبیعت و پایداری
- بهکاربردن گلها و گیاهان زینتی در طراحی دکوراسیون اداری
مقالهی مرتبط: طراحی دکوراسیون اداری و معرفی سبک مدرن

اصول ساختمانهای اداری
دفترهای اداری شرکتها و سازمانها معمولا در ساختمانهای اداری قرار گرفتهاند. اگر شما که این متن را مطالعه میکنید قصد طراحی و ساخت مجموعهای از دفاتر اداری را دارید، پیشنهاد میشود مقالهی ساخت ساختمان اداری را مطالعه کنید. ما در این مقاله از طراحی تا تحویل فضاهای اداری را بررسی کردیم.
نکات مهم در طراحی داخلی دفاتر اداری
در طراحی داخلی دفاتر اداری توجه به برخی جزئیات و ریزهکاریها بسیار مهم و حائز اهمیت است. انتخاب سبک مناسبی که با و اهداف شرکت هماهنگ باشد یکی از نکات ضروری است که مهندسان و صاحبان فضاهای اداری باید به آن توجه کنند. همچنین استفاده از مبلمان و وسایل مناسب میتواند فضای کاری شما را به یک محیط جذاب و کاربردی برای پرسنل و اربابرجوع تبدیل کند. به صورت کلی برخی از مهمترین نکات که باید در حین طراحی داخلی دفاتر به آن توجه شود، عبارتاند از:
استفاده از نور طبیعی: استفاده از نور طبیعی در محیط دفاتر اداری اهمیت و تاثیر زیادی بر عملکرد کارکنان دارد. در واقع اگر در طراحی داخلی دفاتر اداری دیوارهای اضافی حذف شود و محیط پنجرههای نورگیر بزرگتری داشته باشد، پرسنل در طول روز بیشتر میتوانند از نور طبیعی استفاده کنند و این موضوع به صورت مستقیم روی نشاط و شادابی آنها در حین کار تاثیر دارد. نور طبیعی نه تنها به کارمندان احساس شادابی و تازگی میدهد، بلکه از خستگی و کمبود انرژی ناشی از کار در محیطهای تاریک و بسته هم جلوگیری میکند و باعث صرفهجویی در مصرف انرژی هم میشود.
ایجاد فضاهای کوچک ویژه استراحت: ایجاد یک محیط خاص برای استراحت و یا دورهمی کارکنان با هم در دفاتر اداری به کارمندان اجازه میدهد تا در ساعات کاری استراحت کوتاهی داشته باشند یا جلسات غیررسمی خود را در فضاهای این چنینی برگزار کنند. این مناطق میتوانند شامل کاناپهها و میزهای کوچک باشند و برای تفریح و استراحت کارمندان مورد استفاده قرار بگیرند.
فضاهای کاری انعطاف پذیر با مبلمان متحرک: استفاده از مبلمان متحرک در فضاهای اداری به کارمندان این امکان را میدهد که مکانهای کاری خود را به راحتی تغییر دهند. همچنین استفاده از مبلمان دارای فناوری هم میتواند به کارمندان این امکان را بدهد که به راحتی از دستگاههای دیجیتالی خود بدون نیاز به نشستن پشت میز کار استفاده کنند. این مبلمان میتواند دارای سیمکشیهای مناسب برای اتصال دستگاههای الکترونیکی باشد تا کارمندان بتوانند بدون دردسر از آنها استفاده کنند.
روانشناسی رنگها: در طراحی دفاتر اداری انتخاب رنگها براساس مباحث روانشناسی بسیار مهم و تاثیرگذار است. برای مثال رنگ نارنجی انرژی را افزایش میدهد و رنگهای مختلف میتوانند تاثیرات متنوعی بر روی روحیه کارمندان داشته باشند. انتخاب رنگ طراحی داخلی دفتر کار بستگی به نوع کار و اربابرجوعها دارد، ولی اگر فضای در اختیار شما بزرگ و جادار باشد دست شما برای انتخاب رنگ بازتر است. استفاده از رنگهای مختلف همچون سبز، زرد و آبی در طراحی دفاتر اداری بسیار شایع است، البته در زمان انتخاب رنگ باید به هماهنگی رنگ انتخاب شده با هارمونی فضا هم توجه ویژهای شود.
خرید وسایل متناسب با ابعاد محیط: در خرید وسایل برای محیط کار باید به اندازه و ابعاد فضا توجه داشته باشید. بهتر است وسایلی نظیر میز، صندلی، کمد و فایل های اداری را انتخاب کنید که با ابعاد محیط کار مطابقت بیشتری دارند. به عنوان نمونه اگر در حال طراحی یک اتاق اداری با فضای کم هستید، حتما از میز و صندلیهایی با طراحی ظریف و کم حجم مناسب تر است. این اقدامات باعث میشود کارکنان بتوانند از فضا بهینه تر استفاده کنند و از اشغال کامل فضا توسط مبلمان جلوگیری کشود.
چک لیست انواع طراحی دفاتر اداری
اگر قصد طراحی دفاتر اداری را دارید، بررسی مسائل زیر میتواند کیفیت طراحی و خروجی کار شما را تضمین کند، در واقع باید نسبت به این مسائل حساس شوید و با توجه به پلان موجود به این موارد بپردازید. طبیعتا بررسی این نکات کار سادهای نیست و علاوهبر سلیقه، نیاز به دانش تخصصی دارد که مشورت با یک معمار متخصص بسیار کمککننده خواهد بود. موارد لازم برای طراحی انواع دفاتر اداری:
- نیازسنجی کارکنان و مراجعهکنندگان
- صحبت دربارهی سلیقه و نیازهای کارفرما
- تعیین بودجه برای طراحی و ساخت دفتر اداری
- برآورد هزینه و زمانبندی انجام پروژه
- نورپردازی در طراحی دکوراسیون اداری
- متریال در طراحی دکوراسیون اداری
- نقش رنگ در دفاتر اداری
- در نظر گرفتنِ بخشهای مختلف فضای اداری در طراحی
- شیوههای مختلف طراحی و اجرا فضای اداری
- بهینهسازی فضای دفتر اداری
- رنگبندی درست در طراحی دکوراسیون اداری
- خرید مبلمان مناسب برای طراحی دکوراسیون اداری
- استفاده از میز و صندلی متناسب با ارگونومی بدن
- ارتباط بر قرار کردن بین زندگی و فضای کار
- نظمدهی به طراحی دکوراسیون اداری با پارتیشنبندی
- استفاده از عناصر طبیعی در طراحی دکوراسیون اداری
- مبلمان مدرن یکپارچه
- استفاده از المانهای هنری در دفتر کار
- فضای مخصوص جلسهها و دورهمیهای تیمی
- شخصیسازی میز و دفترهای کارمندان
- بررسی نقاط ضعف و نقاط قوت پلان دکوراسیون اداری
- استفادهی بهینه از فضا
- در نظر گرفتن مراحل طراحی دفاتر اداری
- بررسی طرح نهایی قبل از اجرا و پس اجرا
سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم انواع طراحی داخلی دفاتر اداری را به شما معرفی کنیم تا در براساس نیازها و اهداف کسبوکار خود بهترین سبک برای طراحی انتخاب نمایید. برای بررسی نیازهای کارفرما اولین گام برگزاری یک جلسه بین کارفرما و تیم طراحی است تا با مشخص کردن نیازها و انتظارات کارفرما از نتیجه طراح بتواند به صورت سهبعدی طرح اولیه خود را ارائه کند. در این مرحله معمولا تیم طراحی بازدید خود را از فضا انجام میدهد و نیازهای زیر ساختی به منظور طراحی داخلی را بررسی کرده و هزینه و زمان انجام کار به کارفرما اعلام میشود. اگر شما هم قصد تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی دفتر اداری خود را دارید و به دنبال ایدههای نو برای جذاب تر کردن فضای کار خود هستید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه اینجیر دیزاین ارتباط برقرار کنید تا همکاران ما در اسرع وقت شما را راهنمایی کنند.