شرکتها و ادارهها جز مکانهایی هستند که اغلب ما انسانها روزانه زمان زیادی را در آنجا سپری میکنیم بههمین دلیل طراحی این محیطها باید براساس اصول معماری انجام شود تا فضا به لحاظ راحتی و کاربردی بودن متناسب با نیاز سازمان و پرسنل باشد. طراحی ساختمان اداری و الزامات اجرایی در آن امروزه به بخش تاثیرگذار و جدایی ناپذیر از معماری داخلی ساختمان تبدیل شده و نقش مهمی در حوزه طراحی ایفا میکند. برای اینکه طراحی ساختمان شرکتها و فضاهای اداری به صورت اصولی انجام شود، باید حتما به سراغ معماران داخلی با تجربه در این زمینه بروید. اگر قصد دارید یک فضای اداری طراحی کنید و یا به دنبال یک مهندس معمار برای این کار هستید، حتما با تیم اینجیر تا انتهای این مقاله همراه باشید تا شما را بیشتر با جزئیات مربوط به اصول و استانداردهای طراحی فضاهای اداری آشنا کنیم.
اهمیت رعایت استانداردها در طراحی ساختمان اداری
اصول کلی طراحی ساختمان اداری شامل مواردی چون استفاده از مکانهای باز و مناسب برای ارتباطات بین کارکنان، ایجاد فضاهای کاری با نور و تهویه مناسب، استفاده از مصالح با کیفیت و مقاوم در برابر عوامل محیطی، ارتقاء ایمنی ساختمان، ایجاد فضاهای مخصوص برگزاری جلسات، مدیریت انرژی و حفاظت از محیط زیست میشود. هدف از رعایت این اصول ایجاد یک محیط اداری کارآمد، راحت و پایدار برای کارکنان با هدف افزایش کارایی و رضایت پرسنل در محیط اداری است. برای کسانی که به عنوان کارمند در ساختمانهای شرکتها مستقر هستند یا آنها که در نقش اربابرجوع وارد فضاهای اداری و تجاری میشوند، فرم ساختمان اداری و محل قرارگیری بخشهای مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر فضاهای داخلی بهصورت اصولی و براساس استانداردهای معماری طراحی شده باشد، پرسنل میتوانند به بهترین شکل ممکن و با سرعت بالا پاسخگوی اربابرجوع باشند.
مراحل ساخت ساختمان اداری
بسیاری از طرحهای معماری از ترکیب فرم و عملکرد بهوجود میآیند و فضاهای کارآمدتری را نیز در اختیار کاربران قرار میدهند. ساختمان اداری باید به شکلی طراحی شود که بتواند نیازهای اداری و اجرایی شرکتها و سازمانها را برآورده کند و در عین حال در مراحل طراحی و مهندسی معماری، به مسائل امنیتی نیز دقت شود. ساخت یک ساختمان اداری، فرآیندی پیچیده و زمانبر است که از شروع طراحی تا تحویل به کارفرما، مراحل مختلفی را در بر میگیرد. در واقع مراحل ساخت ساختمان اداری را میتوان به این ترتیب گفت:
1. طراحی 2. مجوزها 3.ساخت 4.تجهیزات و مبلمان 5. تحویل است.
برای مطالعه بیشتر میتوانید مقالهی ساخت ساختمان اساخت ساختمان اداریداری را مطالعه کنید.
اما پیش از شروع به طراحی خوب است که یک نکتهی بسیار مهم را در طراحی فضاهای اداری در نظر بگیرید:
در قدم اول باید به بررسی امکانات و فضاهای موجود بپردازید و خواستههای کسبوکار را در نظر بگیرید. سپس طراحی دکوراسیون اداری شما ترسیم شده و با نقشههای دوبعدی، جانمایی بهینهی فضاها و سیرکولاسیون، فضاها را بهتر درک میکنید و در ادامه نیز با وجود نقشههای ترسیم شده و طرح سهبعدی به مرحلهی اجرا وارد میشوید.

ساختمان اداری باید چه بخشهایی داشته باشد؟
بخشهای مختلف یک ساختمان اداری باید بر اساس نیازهای متنوع کارکنان و فعالیتهای اداری آن سازمان طراحی و اجرا شود تا تاثیر مثبت آن بر عملکرد پرسنل به وضوح قابل رویت باشد. فضای اداری برای فعالیت کارمندان، فضاهای کنفرانس و جلسات، فضای پذیرایی برای مهمانان، فضای آشپزخانه و غذاخوری، خدمات بهداشتی، فضای آموزش، فضای بایگانی و ذخیرهسازی، فضای مربوط به تجهیزات فناوری اطلاعات و پارکینگ از جمله مهمترین بخشهایی است که در طراحی یک ساختمان اداری میتوان آنها را مشاهده کرد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در فضاهای اداری وجود همه این بخشها الزامی نیست و براساس متراژ و نوع فعالیت سازمان ممکن است، بخشهایی اضافه یا بهصورت کلی در طراحی ساختمانهای اداری از نقشه حذف شود.
مقالهی مرتبط: طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار
استفاده حداکثری از فضا یک اصل مهم در طراحی اداری
در طراحی ساختمان اداری اهمیت ایجاد فضاهای مفید و کاربردی برای انجام وظایف اداری یک امر اجتنابناپذیر است که همه مهندسان معماری روی آن اتفاق نظر دارند. این فضاها ممکن است شامل سالن همایش با دیوارهای متحرک برای برگزاری آموزشها و مراسمهای مختلف باشند. همچنین فضاهای مربوط به خدمات عمومی همچون آشپزخانه، سالن غذاخوری، سرویس بهداشتی، رختکن، و سالن ورزشی هم باید حتما در زمان طراحی ساختمان اداری در نقشه باشد. این بخشها باید با توجه به نیازهای کارکنان و مدیران و تعداد ساعات حضور آنها طراحی شوند، در واقع اگر پرسنل روزانه جلسات تیمی زیادی دارند، داشتن یک فضای اختصاصی برای جلسات صمیمی بسیار مهم و ضروی است. همچنین در طراحی فضاهای اداری باید به المانهایی همچون راه پله، بالکن، آسانسور و پلههای اضطراری هم بهصورت ویژه توجه شود.
فضاهای اختصاصی را جایگزین فضاهای اشتراکی کنید!
در طراحی اداری به سبک مدرن متراژ اختصاصی که برای هر کارمند در نظر گرفته شده در مقایسه با سبک کلاسیک کمتر است. البته در معماری مدرن فضاهای اختصاصی برای کارمندان جای خود را به فضاهای جدید اشتراکی برای جلسات و سرگرمی کارمندان دادهاند. این رویکرد مدرن به پرسنل یک اداره این فرصت را میدهد که کارهای خود را در مکانهای متنوعی انجام دهند. توجه به راحتی پرسنل یکی از مهمترین اصول طراحی ساختمان اداری محسوب میشود که باید در زمان طراحی نقشههای داخلی به آن توجه ویژهای شود.
اهمیت نورپردازی مناسب در طراحی ساختمان اداری
نورپردازی مناسب در طراحی ساختمانهای اداری بسیار اهمیت دارد، طراح باید علاوهبر نورهای مصنوعی به دنبال ایجاد فضایی برای ورود نور طبیعی به داخل محیط اداری باشد تا با نفوذ نور طبیعی حال روحی کارکنان هم متحول شود. ورود نور طبیعی به فضاهای اداری و استفاده از نورپردازی مناسب در فضاهای داخلی به پرسنل کمک میکند تا عملکرد بهتری داشته باشند و با حال روحی خوبی فعالیتهای روزمره خود را ادامه دهند. نقش پنجرهها و زاویه تابش آفتاب به درون بنا در طراحی ساختمان اداری از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا این امکان را فراهم میکند تا پرسنل از نور طبیعی خورشید در ساعتهای مختلف روز بهرهبرداری کنند. این نورپردازی مناسب همچنین در جذب نور روز و کاهش مصرف انرژی برای روشنایی داخلی هم نقش مهمی ایفا میکند.
آلودگی صوتی را کاهش دهید!
مشکلات مربوط به آلودگی صوتی یکی از موارد مهمی است که باید در زمان طراحی ساختمان اداری به آن توجه شود، در واقع باید فضایی آرام و دلنشین برای کار کردن پرسنل ایجاد شود به گونهای که صداهای اضافی مانعی برای کارکردن آنها نباشد. پارتیشنبندی اصولی و استفاده از پنجرههای دوجداره و عایقصوتی به عنوان عناصر طراحی اداری میتوانند به میزان قابل توجهی از مشکلات صوتی کاسته و فضایی مناسب برای تمرکز و تعاملات کاری فراهم کنند. در بسیاری از فضاهای اداری اتاقهای مخصوصی برای برگزاری جلسات در سکوت مطلق طراحی میشود تا هیچ صدایی مانع تمرکز کارکنان نباشد.

اصول زیبایی شناسی را در طراحی ساختمان فراموش نکنید!
در طراحی ساختمانهای اداری رعایت اصول زیباییشناسی از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا این موضوع بهصورت مستقیم با روحیه کارکنان در ارتباط است. در واقع افزایش روحیه پرسنل یعنی بالا رفتن راندمان کاری آنها که این موضوع برای سازمان بسیار اهمیت دارد. ایجاد فضاهای جذاب و زیبا که با استفاده از جزئیات مختلف همچون فضاهای سبز، مبلمان مناسب، رنگهای متنوع و مناظر دلپذیر تزئین شده است بر افزایش رضایت پرسنل از محیط کاری خود تاثیرگذار خواهد بود. این موارد زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکنند که افراد ساعتهای طولانی در این فضاها حضور دارند. طراحی ساختمان اداری باید با در نظر گرفتن این نکات انجام شود، در واقع اگر فضای کار جذابیت کافی را به لحاظ زیبایی شناسی برای پرسنل نداشته باشد، احتمال کاهش کارایی پرسنل امری دور از انتظار نیست.
انتخاب رنگ مناسب در طراحی ساختمان اداری
در طراحی ساختمان اداری انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون بسیار مهم است. رنگهای روشن همچون سفید و استخوانی به عنوان گزینههای محبوب برای ایجاد حس آرامش و تمیزی شناخته میشوند. همچنین رنگهای آبی و سبز میتوانند احساس آرامش و خلاقیت را در محیط اداری افزایش دهند و تاثیر مثبتی بر عملکرد کارکنان داشته باشند. البته باید توجه کنید که انتخاب رنگها به نوع فعالیت و احساسات کارکنان هم وابسته است، برخی رنگها همچون قرمز ممکن است حس تشویش و استرس در کارکنان ایجاد کند، در حالی که برای دیگران انرژی و خلاقیت به ارمغان میآورد. در واقع انتخاب رنگها باید براساس نوع فعالیت پرسنل و روحیه آنها باشد. فرهنگ سازمانی هم جز مواردی است که باید در زمان انتخاب رنگ مناسب به آن توجه شود. رنگها میتوانند اثرات روحی و عاطفی مختلفی روی کارکنان یک اداره داشته باشد، بنابراین در زمان انتخاب آنها باید دقت لازم را به خرج دهید.

نفش مبلمان در طراحی ساختمان اداری
انتخاب درست مبلمان باید با توجه به کاربرد فضای مورد نظر صورت گیرد، در طراحی مدرن مبلمان و رنگهای آن باید با سبک دکوراسیون همخوانی داشته باشند. همچنین راحتی مبلمان و تناسب آن با نوع فعالیتی که کارکنان انجام میدهند بسیار مهم است، اگر فضای کاری دارای رفتوآمد زیاد باشد، باید تعداد مبلمان تعبیه شده در فضای اداری متناسب با تعداد اربابرجوع باشد. در زمان انتخاب مبلمان باید به سن و نوع مشتریان هم توجه کنید، بهصورت کلی مبلمان در طراحی دکوراسیون اداری نقش بسیار مهمی ایفا میکند و نباید ساده از انتخاب آن گذر کرد.
تهویه ساختمان و مدیریت انرژی را جدی بگیرید!
شاید تصور کنید که داشتن سیستم تهویه در یک ساختمان اداری اهمیت و تاثیر زیادی روی عملکرد پرسنل ندارد، اما این تصور کاملا نادرست است. زیرا تهویه مناسب یکی از جوانب حیاتی در اصول طراحی ساختمان اداری محسوب میشود، در واقع تهویه مناسب در یک فضای اداری باعث ایجاد محیطی سالم و بهداشتی برای کارکنان میشود و این موضوع بهصورت مستقیم روی عملکرد آنها تاثیرگذار است. همچنین مدیریت مصرف انرژی با استفاده از تکنولوژیهای مدرن به کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست کمک میکند و در عین حال باعث کاهش هزینههای جانبی اداره در بحث تامین و مصرف انرژی میشود.
استفاده از مصالح و تجهیزات با کیفیت را فدای هزینه کم تر نکنید!
استفاده از مصالح و تجهیزات با کیفیت در طراحی ساختمان اداری یک اصل بسیار حیاتی است و نباید به دلیل صرفهجویی در هزینهها آن را فدای کاهش هزینهها کرد. این اقدام به افزایش عمر مفید ساختمان و حفظ کارایی آن در طولانیمدت کمک میکند. از طرفی استفاده از مصالح و تجهیزات با کیفیت به افزایش ایمنی و راحتی کاربران ساختمان هم کمک میکند. بنابراین این اصل از اهمیت بسیاری بالایی در اصول طراحی ساختمان اداری برخوردار است و باید بهدقت رعایت گردد.
فضاهای خصوصی برای پرسنل تعبیه کنید!
فضاهای خصوصی و عمومی در طراحی ساختمان اداری باید با توجه به نوع فعالیت آن مجموعه انجام شود. در دکوراسیون اداری تقسیمبندی فضاها به سه بخش فضاهای عمومی، نیمه خصوصی و خصوصی بسیار حائز اهمیت است. فضاهای عمومی شامل محیطی برای انتظار مراجعین است که باید براساس نیازهای اربابرجوع تعبیه شود. استفاده از پارتیشنها به عنوان یک گزینه عالی برای ایجاد فضای نیمه خصوصی در ادارات و تغییرات در تقسیمبندی فضاها جز مواردی است که باید در طراحی ساختمان اداری به آنها توجه شود.
همه اصول معماری را برای امنیت و سلامت کارمندان به کار بگیرید!
در طراحی ساختمانهای اداری حفظ ایمنی و سلامت کارکنان مهمترین نکتهای است که باید به آن توجه شود. برای این منظور انجام تحلیل دقیق و علمی در زمینه تهویه، سرمایش و گرمایش و همچنین ایجاد راههای خروجی امن و مطمئن در شرایط اضطراری ضروری است. امنیت محیط کار هم باید به وسیله مواردی همچون آلارمهای هشدار و آژیرهای اعلان خطر، سیستمهای کنترل مدار بسته و دوربینهای کنترل کننده تقویت شود. همچنین کنترل تردد افراد و استفاده از سیستمهای امنیتی مناسب بخش مهمی از پروسه امنیتی در طراحی ساختمان اداری را تشکیل میدهند. این اقدامات همه بهعنوان عواملی موثر در حفظ سلامت و ایمنی کارکنان در محیط اداری در نظر گرفته میشوند. ایجاد راههای خروجی امن برای شرایط اضطراری و نصب تجهیزات امنیتی از جمله دوربینهای کنترل مدار بسته و آلارمها به امنیت محیط کار کمک میکند.
طراحی آینده نگرانه داشته باشید!
طراحی ساختمان اداری باید به نحوی باشد که تغییرات و نیازهای آتی سازمان در آن دیده شود. ایجاد زیرساختهای مناسب برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در ساختمان اداری هم یک ضروری اجتناب ناپذیر است. در معماری مدرن برخی واحدهای اداری بدون اتاقهای ثابت طراحی میشوند و فضای اختصاصی هر بخش را با دکوراسیون مخصوصی براساس نوع فعالیت پرسنل تعریف میکنند تا تیمهای مختلف یک سازمان بتوانند فضایی راحت و انعطاف پذیر برای کار در کنار هم داشته باشند.
اهمیت وجود فضایی برای تفریح کارکنان در طراحی اداری
وجود فضای تفریح در طراحی ساختمانهای اداری ارتباط مستقیمی با عملکرد کارکنان دارد، تعبیه کردن فضایی برای تفریح کارکنان باعث میشود تا آنها از فشارهای کاری کوتاهمدت دور شوند و مدت زمانی هرچند کوتاه برای استراحت داشته باشند. فضاهای تفریحی در ادارههای قطعا به افزایش رضایت و کارایی کارکنان کمک میکند. این فضاها میتوانند شامل مواردی همچون سالن بازی، نشیمن، فضایی برای استراحت و حتی باشگاه ورزشی باشند. وجود این فضاها در یک اداره نشان دهنده توجه مدیران آن مجموعه به بهداشت روانی و جسمی کارکنان است که باعث جذابیت محیط کار برای پرسنل شده و روحیه آنها را تقویت میکند. به طور کلی هدف از ایجاد فضاهای تفریحی در اصول طراحی ساختمان اداری، بهبود کیفیت زندگی کارکنان و افزایش بهرهوری سازمان است.
اصول طراحی ساختمان اداری
فضای اداری شما با در نظر گرفتن نیازها و سلیقه و البته نوع کسبوکار و ابعادی که دارد طراحی میشود. اگر نیاز به مطالعهی بیشتر در زمینهی طراحی اداری داشتید میتوانید مقالههای زیر را مطالعه کنید:
- انواع طراحی داخلی دفاتر اداری
- طراحی دکوراسیون اداری
- ساخت ساختمان اداری
- همهچیز دربارهی ساختوساز ساختمان
سخن پایانی
در این مقاله به اهمیت و اصول طراحی ساختمانهای اداری پرداخته شد. طراحی مناسب ساختمانهای اداری نقش حیاتی در افزایش بهرهوری و رضایت کارکنان ایفا میکند. اصولی همچون مکانیابی استراتژیک، نورپردازی مناسب، ایمنی و امنیت، تهویه و مدیریت انرژی، وجود فضاهایی برای دورهمی و تفریح، استفاده از مصالح و تجهیزات با کیفیت، اهمیت رنگ و مبلمان مناسب، و بسیاری از نکات دیگر تاثیر چشمگیری در بهبود محیط کاری دارند. این اصول باید با نیازهای تکنولوژی مدرن هماهنگ شوند و به طور همزمان به اهداف اقتصادی و افزایش کیفیت زندگی کارکنان کمک کنند. در کل طراحی ساختمانهای اداری با توجه به این اصول میتواند به افرایش بهرهوری و رضایت کارکنان منجر گردد. اگر شما هم قصد تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی دفتر اداری خود را دارید، برای دستیابی به یک طراحی اصولی میتوانید به سراغ تیم مجرب اینجیر دیزاین بروید. کارشناسان ما با صبر و حوصله آمادهاند تا شما را در این زمینه بهبهترین شکل ممکن راهنمایی کنند.