اینجیر دیزاین

با تغییرات گسترده‌ای که در روند زندگی مردم پدید می‌آید، سبک‌های متعددی نیز وارد عرصه‌ی هنر و معماری می‌شوند، سبک معاصر نیز یکی از سبک‌هایی است که شامل طیف وسیعی از سبک‌های ساختمان‌های امروزی است که غالباً کاملاً متفاوت از یکدیگر و متمایز از آنچه که قبلاً بوده، هستند. معماری معاصر دارای تعریف روشنی نیست. در اکثر موارد به دلیل وجود شباهت‌هایی که میان سبک مدرن، سبک معاصر، سبک مینیمال و دیگر سبک‌ها پیش می‌آید، تشخیص سبک دقیق کمی دشوار است. دلیل این امر را می‌توان در این دانست که پایه و اصول طراحی همه‌ی این سبک‌ها سبک مدرن است. باقی سبک‌ها به‌عنوان زیرشاخه‌های این سبک محسوب می‌شوند که در جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند. معماری معاصر به لطف ابداعات بی‌شمار در مصالح ساختمانی و تکنیک‌های به‌روزی که استفاده می‌شود، دارای تکرارهای بی‌نهایت است. معماری معاصر متناسب با زمانه تغییر می‌کند و سبکی سیال است. در این مقاله قصد داریم شما را با سبک معاصر، ویژگی‌ها و تمامی متعلقات آن آشنا کنیم.

معماری معاصر چیست؟

عبارت «معماری معاصر» به سبک کنونی معماری اشاره دارد. به‌عنوان ‌مثال هر خانه‌ای که مطابق با روش‌ها و گرایش‌های فعلی ساخته شده است، در دسته‌بندی معماری معاصر قرار می‌گیرد.

برخی از معماران مشهور معاصر در قرن بیست ویکم عبارت‌اند از فرانک گهری، ژان نوول، سانتیاگو کالاتراوا، تادائو آندو، شیگرو بان و زاها حدید که در سن ۶۵ سالگی، در سال ۲۰۱۶ میلادی درگذشت اما هنوز شرکت او پابرجاست.

باوجود‌اینکه همه‌ی این معماران بناهای جاه‌طلبانه‌ای مانند سالن کنسرت والت‌دیزنی در ال‌ای یا فیلارمونی جدید در پاریس را بنا کرده‌اند، تعداد زیادی از آن‌ها همچنین اقامتگاه‌های شخصی مانند ساختمان‌های لوکس با طراحی زاها حدید را در خیابان West 28th 520 در شهر نیویورک ساخته‌اند.

معماری معاصر تنها محدود به ساختمان‌های با مقیاس بزرگ که توسط طراحان و معماران معاصر طراحی شده‌اند، نیست.

یک مثال جالب از طراحی به سبک معاصر را می‌توان در خانه‌ی کوچک اکو کپسول دید که به شکل کروی طراحی شده است. اکو کپسول‌ها درواقع خانه‌هایی متحرک هستند که در آن‌ها تمامی امکانات برای یک زندگی دونفره مهیا شده است. این خانه‌ها را برای زندگی در هر نقطه از جهان می‌توان استفاده کرد. این خانه می‌تواند یک خانه‌ی خانوادگی در حومه‌ی آمریکای جنوبی یا یک هتل دو‌نفره در یکی از جنگل‌های سوئد باشد.

تاریخچه معماری معاصر

معماری معاصر را نمی‌توان توسط یک سبک تعریف کرد؛ بلکه باید آن را کاملاً غیرمتعارف دانست تا با استفاده از ابداعات جدید و تخیل طراح، به‌جای تکرار سبک‌های منسوخ‌شده از زمان قدیم جدا شود.

به‌طورکلی گمان می‌رود که دوران معماری معاصر مدتی پس از دوره‌ی مدرن، در نیمه‌ی اول قرن ۲۰ و دوران پسامدرن، شروع شده است. سبک معاصر واکنشی به معماری پسا‌مدرن بود که از دهه‌ی ۱۹۶۰ آغاز شد و تا دهه‌ی ۱۹۹۰ ادامه داشت؛ بنابراین می‌توانیم ادعا کنیم که از ساختمان‌هایی که در اواخر قرن ۲۰ ساخته شده‌اند تا به ساختمان‌های امروزی، در دسته‌ی آثار معماری معاصر قرار می‌گیرند.

معماران امروزی خود را به اشکال خطی محدود نمی‌کنند؛ چراکه دسترسی به مصالح جدید و روش‌های ساختمانی نوین آسان‌تر شده است. این روش‌ها شامل توانایی طراحی منحنی‌های ایجادشده توسط کامپیوتر، به کمک برش لیزری و چاپ سه‌بعدی است. این دو به ما این امکان را می‌دهند تا اشکال چالش‌برانگیزتر را دقیق و بی‌سابقه تولید کنیم.

رندرهای رایانه‌ای که با جزئیات واقعی، چشم‌اندازهایی از آینده را در ذهن ما می‌آفرینند. آنچه که در گذشته کاملاً غیر‌ممکن به‌ نظر می‌رسید، امروزه در نسل جدید ساختمان‌ها ممکن شده است و مرزهای غیر‌قابل‌دسترسی برای طراحان قابل دستیابی است.

ویژگی پایداری، یکی از ویژگی‌های مهم معماری معاصر است. این ویژگی به کمک استفاده از مصالح بازیافتی و طبیعی و عنایت به سیستم‌های ساختمانی کنترل آب و دما، می‌تواند به پیوند هرچه بیش‌تر و بهتر با محیط‌زیست بینجامد. این امر با‌توجه ‌به شرایط اضطراری تغییرات آب‌و‌هوایی و اقلیمی، امری ضروری و مهم تلقی می‌شود.

ویژگی‌های معماری معاصر (معماری امروزی)

معماری معاصر برای همگان آزاد است؛ به این معنی که هر طراحی می‌تواند با استفاده از مصالح نوین و تکنولوژی روز دنیا، دست به طراحی به سبک معاصر بزند اما در اینجا برخی از ویژگی‌های اصلی سبک معاصر وجود دارند که به شما در تشخیص یک ساختمان معاصر کمک می‌کنند.

  1. خطوط منحنی
  2. فرم‌های گرد
  3. حجم‌های نامتعارف
  4. عدم تقارن
  5. اشکال به‌صورت آزاد
  6. پلان‌هایی با زمین گسترده
  7. پنجره‌های بزرگ و زیاد
  8. دیوارها و بام‌های سرسبز
  9. ادغام و هماهنگی با چشم‌انداز اطراف
  10. فناوری یکپارچه خانه‌ی هوشمند
  11. استفاده از روشنایی ال‌ای‌دی قابل‌تنظیم

ویژگی‌های کلیدی معماری معاصر را به‌صورت خلاصه شناختید، حال درباره‌ی خصوصیات رایج در معماری معاصر بیش‌تر بدانید.

ویژگی‌های رایج در معماری معاصر مسکونی

پنجره‌های بزرگ و نور طبیعی زیاد

یکی از خصوصیات بارز معماری معاصر را می‌توان در استفاده‌ی حداکثری آن از شیشه دانست؛ در‌واقع سبک معاصر انقلابی در استفاده از شیشه در ساختمان‌ها به پا کرد. امروزه داشتن پنجره‌های بزرگ و عریض را نشانی از زیبایی و آرایش ساختمان می‌دانند؛ پنجره‌ها باعث حداکثر استفاده از نور خورشید می‌شوند و به پیوستگی محیط داخلی با محیط بیرون کمک می‌کنند. این قضیه هم شامل پنجره‌هایی می‌شود که افراد ساکن خانه را به محیط بیرونی و نورهای روشن شهر وصل می‌کند و هم پنجره‌های بزرگی که از نظر بصری افراد را به داخل خانه دعوت می‌کنند.

در سبک معاصر از پنجره‌های مدرن با ظاهری جدید استفاده می‌شود که جایگزین پنجره‌های سنتی گذشته شده‌اند. این پنجره‌ها دارای مستطیل و مربعی‌شکل هستند و به‌جای عملکرد، در ایجاد زیبایی بصری نقش دارند؛ پس این پنجره‌ها بازشو نیستند و تنها صفحات شیشه‌ای ساده‌ای هستند که اغلب در ارتفاع بالا نصب می‌شوند تا حریم خصوصی را نیز حفظ کنند.

طراحی معماری تادائو آندو

فضای داخلی باز و روشن

یکی دیگر از ویژگی‌های متمایز معماری معاصر، گرایش به فضاهای روشن و باز است. طراحان ترجیح می‌دهند به‌جای استفاده از دیوار از اتاق‌های بازی استفاده کنند که به یکدیگر راه و جریان دارند.

باتوجه‌به این ویژگی، خبری از درب برای عبور از فضایی به فضای دیگر نیست. امروزه فضاهای وسیع با ایجاد تغییرات جزئی در شکل اتاق به چند بخش تقسیم می‌شوند؛ مثلاً از پارتیشن‌ها با متریال‌های گوناگون برای فضاسازی‌های مختلف استفاده می‌شود.

ویژگی‌های کلیدی معماری معاصر را به‌صورت خلاصه شناختید، حال درباره‌ی خصوصیات رایج در معماری معاصر بیش‌تر بدانید.

سقف‌های تخت

مدت زیادی است که خانه‌ها با سقف‌های شیب‌دار ساخته می‌شوند تا آب حاصل از باران و برف را به پایین هدایت کنند. طراحی سقف‌های شیب‌دار به رطوبت و وزن بارندگی اجازه انباشته‌شدن روی سقف را نمی‌دهد و در اقلیم‌های سردتر کارساز است.

سقفی که امروزه موردتوجه معماران قرار گرفته است، سقف‌های مسطح هستند. نکته‌ی جالب در‌رابطه‌با طراحی سقف به‌صورت مسطح آن است که این سقف‌ها فقط مدرن به نظر نمی‌رسند، بلکه زیبایی خاصی ایجاد می‌کنند که در کنار پنجره‌ها، شکل هندسی خانه را جذاب‌تر می‌سازند.

سقف‌های مسطح دارای لبه‌های آویزان هستند که باعث سایه‌اندازی روی دیواره‌های خانه می‌شود. سایه‌اندازی سبب کاهش استفاده از سیستم تهویه‌مطبوع و صرفه‌جویی در مصرف انرژی در تابستان می‌شود.

تکنولوژی سقف‌سازی مدرن، سقف‌های مسطح را حتی در اقلیم‌های پرباران نیز کاربردی می‌کند. این‌گونه سقف‌ها را می‌توان با مصالح سقفی خلاقانه مانند پی‌وی‌سی و غیره ساخت. این مواد دارای مقاومت بالایی در برابر رطوبت هستند و دیرتر خراب می‌شوند یا با نشتی مواجه می‌شوند.

مصالح ساختمانی سازگار با محیط‌زیست

امروزه دغدغه‌ی بسیاری از انسان‌ها، محیط‌زیست و تأثیر عوامل انسانی بر روی کره زمین است؛ لذا آن‌ها همواره در تلاش‌اند که به نحوی زندگی کنند تا بتوانند تأثیرات مخرب عوامل انسانی را کاهش داده و از زمین مراقبت کنند. این موضوع باعث تغییر در روند طراحی و ساخت ساختمان‌ها و حرکت به سمت مصالح سازگار با محیط‌زیست شده است.

در هر مرحله‌ای از ساختمان‌سازی، چه به‌صورت نوسازی و چه بازسازی، می‌توان از طیف وسیعی از مصالح پایدار و زمین‌دوست استفاده کرد. برخی از مصالح ساختمانی مرسوم که با محیط‌زیست سازگار هستند و اغلب در خانه‌های معاصر استفاده می‌شوند را در متن زیر برای شما آورده‌ایم.

–  بامبو، یک مصالح محبوب در ساختمان‌های معاصر

بامبو با رنگ چوب روشن، یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین مصالح در خانه‌های سفارشی جدید محسوب می‌شود. این مصالح کاملاً پایدار است. بامبو به‌سرعت رشد می‌کند و در مقابل مصالحی مانند الوارهای کاج، سرو و انواع دیگر چوب است که رشد مجدد آن‌ها سالیان سال طول می‌کشد. در‌واقع، بامبو یکی از سریع‌ترین گیاهان در کره‌ی زمین است.

بامبو دارای ویژگی‌های مطلوب بسیاری مانند استحکام، تطبیق‌پذیری و طول عمر بالا است. این مصالح در برابر آتش مقاوم است و کیفیت هوای داخل ساختمان را بهبود می‌بخشد، زیرا هیچ‌گونه ترکیبات آلی فراری تولید نمی‌کند. از این مصالح برای کف‌پوش‌، قفسه‌بندی توکار، دیوار، پله و غیره استفاده می‌شود.

– استفاده از فولاد بازیافتی

بسیاری از مردم در هنگام ساخت یک خانه‌ی سفارشی، از مصالح بازیافتی استفاده می‌کنند. فولاد بازیافتی را می‌توان از متداول‌ترین مصالح  بازیافتی دانست؛ چراکه در میزان زیاد در دسترس است. فولاد را به دلیل استحکام و دوام بالا، یکی از ‌مهم‌ترین مصالح ساختمانی می‌دانند. فولاد دارای مقاومت بیشتری نسبت به سایر مصالح ساختمانی است و اغلب در سازه‌ی یک ساختمان استفاده می‌شود.

–  چوب احیاشده در معماری معاصر

برای ساختن خانه‌های سبزتر، می‌توانید از الوارهای بازیافتی استفاده کنید. استفاده از چوب بازیافتی تأثیر منفی روی محیط‌زیست ندارد‌. به‌علاوه، زیبایی منحصر‌به‌فردی در مصالح چوب نهفته است. معماران معاصر ترجیح می‌دهند که از چوب اصلاح‌شده، به‌جای چوب‌های قدیمی برای کف‌پوش‌، تیرهای چوبی و درهای چوبی استفاده کنند.

– طراحی پایدار در سبک معاصر

یکی از نگرانی‌های بشر در قرن بیست و یکم مصرف انرژی است. مهم‌ترین دلایل مصرف انرژی سیستم‌های گرمایش و سرمایش هستند؛ بنابراین، در خانه‌های طراحی شده به سبک معاصر می‌توانید شاهد عناصر طراحی پایدار باشید که به کاهش هزینه‌های انرژی کمک می‌کنند. عناصر طراحی کم‌مصرف شامل موارد زیر می‌شوند.

–   طراحی غیرفعال خورشیدی

این طراحی شامل نحوه‌ی قرارگیری پنجره‌ها و برآمدگی‌های سقف برای کنترل دما در تابستان و زمستان است.

–   پنجره‌های دوجداره

با نصب پنجره‌های دوجداره، به عایق‌بندی خانه‌های امروزی کمک شایانی می‌شود؛ در این صورت دیگر نیازی به سیستم‌های گرمایش و سرمایش نیست.

–   سقف‌های خنک

به‌کاربردن رنگ روشن یا متریال بازتابنده روی سطح سقف، سبب انعکاس نور خورشید شده و خانه را خنک‌تر می‌کند. مصالح سرد سقف شامل تخته‌سنگ، کاشی و خاک رس است‌‌. یکی از روش‌های مؤثر در سبک معاصر، استفاده از پوشش گیاهی در سقف مسطح است.

–   پانل‌های خورشیدی

تعداد خانه‌هایی که با پانل خورشیدی ساخته می‌شوند، این روزها رو به فزونی است. با استفاده از این پنل‌های خورشیدی، ساختمان به طور کامل یا جزئی از یک منبع انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کند.

–   محوطه‌سازی پایداربا کاشت درختان و گیاهان در اطراف خانه، می‌توان سایه ایجاد کرد و فضای بیرونی و داخلی را در تابستان خنک نگه داشت.

ویژگی‌های طبیعی ساختمان‌سازی جدید

یکی دیگر از عناصر کلیدی در معماری معاصر، استفاده از ویژگی‌های طبیعی است. این ویژگی مکمل بسیاری از عناصر مرسوم دیگر است که در معماری قرن بیست و یکم یافت می‌شود. در قرن جدید مردم بر محیط‌زیست تمرکز بیش‌تری دارند و از ترکیب عناصر طبیعی با محل زندگی و کار خود لذت می‌برند.

مردم ترجیح می‌دهند که از خصوصیات منحصر‌به‌فرد آب در محوطه‌سازی فضای باز استفاده کنند و آن را به‌عنوان عناصر داخلی نیز به کار گیرند. ساخت حوضچه‌هایی در فضای باز، استفاده از فواره‌ها در محیط بیرونی و داخلی، سبب ایجاد نقطه‌ی کانونی در محیط می‌شود.

علاوه‌بر استفاده از پنجره‌های قدی برای ورود نور طبیعی بیش‌تر و لذت‌بردن از چشم‌اندازهای طبیعی، مردم از فضای سبز در داخل خانه نیز استقبال می‌کنند. این موضوع فقط به گیاهان داخلی محدود نمی‌شود و شامل دیوارهای سبز، قفسه‌های پر از گیاهان و حتی هنر سبز می‌شود. نورپردازی نیز برای برجسته‌کردن فضای سبز داخلی، بسیار مهمی دارد. می‌توان با استفاده از یک نور متمایز، نقطه‌ای که در آن گیاهان و گل‌های خاصی قرار گرفتند را برجسته‌تر و نمایان‌تر کرد.

سبک‌های متفاوتی در طراحی دکوراسیون داخلی وجود دارند که یکی از آن‌ها سبک دکوراسیون معاصر است. در ادامه به چند ویژگی اصلی سبک دکوراسیون معاصر می‌پردازیم.

ویژگی‌های دکوراسیون داخلی معاصر

ما در این بخش راهنمایی جامع برای شناخت و معرفی سبک معاصر ارائه دادیم:

خط و فضا در دکوراسیون معاصر

یکی از متمایزترین عناصر طراحی در سبک معاصر خط است، خطوط افقی یا عمودی مستقیم و منحنی.

نقش خط در سقف‌های بلند، بلوک‌های رنگی، جزئیات معماری، پنجره‌ها و اشکال هندسی به‌خوبی دیده می‌شود. فضا، عنصر مهم دیگر در این سبک به شمار می‌آید؛ فضا از شیء مهم‌تر است؛ لذا باید به فضای خالی روی دیوارها، فضای میان مبلمان و فضاهای خالی از وسیله توجه بیش‌تری داشت. درحقیقت نقاط منفی ارزشی یکسان و شاید بالاتر از نقاط مثبت دارند.

رنگ‌های مرسوم در سبک معاصر

رنگ‌های خنثی، سیاه‌وسفید از رنگ‌های اصلی و به‌نوعی امضای سبک معاصر محسوب می‌شود. این تشابه رنگی سبک معاصر با سبک مدرن است. ازآنجاکه سبک معاصر زیر شاخه‌ای از سبک مدرن محسوب می‌شود، نقاط مشترک بیش‌تری را می‌توانید با مطالعه‌ی مقاله‌ی معرفی سبک مدرن پیدا کنید.

رنگ سیاه را اغلب در دیوارپوش‌ها استفاده می‌کنند. دیوارها معمولاً به رنگ خنثی رنگ‌آمیزی می‌شوند تا زمینه‌ی مناسبی را برای هم‌نشینی با مبلمانی به رنگ شاخص ایجاد کنند.

تعادل بصری نیز در سبک معاصر از اهمیت بالای برخوردار است؛ پس بهتر است اگر دیواری رنگی دارید، سایر عناصر را به رنگ خنثی انتخاب کنید تا آرامش محیطی از بین نرود.

یکی از نکات حائز اهمیت در به‌کارگیری رنگ در سبک معاصر که از تفاوت‌های این سبک با سبک مدرن محسوب می‌شود، نوع رنگ‌های خنثی هست. رنگ‌های خنثی در سبک معاصر از طبیعت سرچشمه می‌گیرند؛ خاکستری سنگ، قهوه‌ای شن، سیاهی زغال و سفیدی ابر، همه از عناصر طبیعی الهام گرفته‌اند. در کنار این رنگ‌ها، از سبز گیاهان و آبی دریاها نیز می‌توان استفاده کرد.

مبلمان سبک معاصر

چیدمان مبلمان در سبک معاصر بخشی از عناصر جسور فضا به شمار می‌آید و بن‌مایه‌ی سبک مدرن را به همراه دارد؛ طرح و الگوی ساده با خطوط صاف، استفاده از مصالح طبیعی بدون تزیین خاص، مبلمانی از جنس پشم و پنبه یا ابریشم و کنف، رنگ‌های سفید یا خنثی و کوسن‌ها یا بالش‌های طرح‌دار و رنگی.

طراحی مبلمان در سبک معاصر به‌گونه‌ای است که پایه‌ها در معرض دید قرار دارند اما حاشیه، خط‌کشی، قاب، تزیین یا منگوله، جزئیات تراش‌خورده و یا هر الگوی دیگر، در این نوع طراحی دیده نمی‌شود. اگر بخواهیم در یک جمله مبلمان سبک معاصر را توصیف کنیم، باید بگوییم: ساده، آشکار، جسورانه و کاربردی.

متریال و بافت‌های سبک معاصر

ازآنجایی‌که سبک معاصر با سادگی و خطوط صاف و همچنین، نبود تزیینات شاخص همراه است، استفاده از بافت‌های مختلف موجب گرما بخشیدن به فضای داخلی و جذابیت بصری می‌شود؛ طرح‌های راه‌راه و الگوهای هندسی با رنگ‌های متفاوت نسبت به زمینه، انتخاب‌های مناسب در این سبک هستند.

جدا از بافت پارچه‌ها، مصالحی دیگر مانند فلزات فولاد یا نیکل، شیشه‌ی شفاف یا مات، چوب، کاشی و وینیل، هر کدام دارای بافت مخصوص به خود هستند و حس لمس متفاوتی دارند. در کنار عناصر سرد و خشن، استفاده از مخمل و ابریشم که دارای نرمی و درخشش خاصی هستند، بسیار جذاب خواهد بود. سبک معاصر خود را با تکنولوژی روز دنیا وفق می‌دهد و از مصالح نوآورانه و سازگار با محیط‌زیست چنانچه در بخش قبلی عنوان کردیم، استفاده می‌کند.

لوازم تزیینی و آثار هنری سبک معاصر

با اینکه در سبک معاصر نیز مانند سبک مدرن به دنبال استفاده از حداقل مبلمان هستیم، گاهی به‌کارگیری آثار هنری و وسایل تزیینی، ژست فضا را تکمیل می‌کند. لوازم تزیینی در اکثر موارد کاربردی نیز هستند؛ مثلاً استفاده از یک لوستر شیک یا میز و یک کنسول زیبا خودش یک امتیاز محسوب می‌شود.

مثلاً مجسمه‌هایی به سبک معاصر را می‌توان روی ستون یا یک‌پایه قرار داد یا برای استفاده از تابلوهای هنری، می‌توان از نوع قطعه‌قطعه آن استفاده کرد تا فضا آشفته نشود. قاب تابلوها بهتر است از رنگ‌های براق یا مشکی مات، چوب طبیعی یا فلزات ساخته شده باشند.

همان‌طور که می‌دانید گل‌وگیاه نیز نوعی تزیین محسوب می‌شوند؛ شاید این قضیه به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید اما طراح داخلی گل‌وگیاه را به‌عنوان مبلمان فضا می‌بیند. در فضاهای معاصر باید از گل و گیاهانی استفاده کرد که در گلدان‌های ساده و بزرگ قرار دارند. شکوفه‌های بزرگ بهتر از چند گل کوچک هستند.

استفاده از نورهای متمرکز روی این گل‌ها، فضا را شاعرانه‌تر می‌کند. قراردادن چندتکه سنگ رنگی در خاک گلدان نیز از آشفتگی فضا جلوگیری می‌کند ‌

پرده و پنجره سبک معاصر

همان‌طور که در ویژگی‌های عمومی این سبک بیان کردیم، پنجره‌های بزرگ و عریض کاربرد زیادی در معماری معاصر دارند. برای پوشاندن سطح پنجره‌ها، بهتر است از پرده‌های ساده استفاده کنید. کرکره‌های چوبی با رنگ تیره نیز گزینه‌ی مناسبی هستند چون باعث تضاد رنگی می‌شوند‌. پرده‌های سفید و ساده بلند نیز انتخاب‌های خوبی می‌توانند باشند.

نورپردازی سبک معاصر

نورپردازی در سبک معاصر نیز به اندازه‌ی سبک مدرن اهمیت دارد و اگر این نور طبیعی باشد که چه‌بهتر. درهرحال شما به نورپردازی مصنوعی نیز نیاز دارید؛ پس پیشنهاد می‌کنیم از نورهای قابل‌تنظیم و سقفی برای نظم‌دادن به خطوط سقف و دیوارها استفاده کنید.

نورهای تکی در سبک معاصر به‌عنوان عناصر مهمی در طراحی داخلی قلمداد می‌شوند. همان‌طور که گفتیم از نور متمرکز روی گل‌ها یا عناصر فلزی و رنگی می‌توان نهایت استفاده را برد و توجه همه را به سمت آن‌ها جلب کرد. یکی از فضاهایی که نورپردازی اهمیت زیادی دارد، سرویس‌ بهداشتی است که معمولاً به آن توجه زیادی نمی‌شود.

تأکید بر سازه در سبک معاصر

اگر در سازه‌ی ساختمان متریال نمایان باشد، می‌توان اظهار داشت که طراحی معاصر درست انجام شده است. سازه‌های لخت سبک مدرن، طراحان معاصر را چنان تحت‌تأثیر قرار داده که ترجیح می‌دهند بر آن تأکید کنند. اگر در فضایی، ستون‌های فولادی، آجر، تیرهای چوبی یا بتن سازه‌ای را دیدید، بدانید که سبک معاصر در آن به‌کاررفته است.

آثار معروف معماری معاصر

امیدواریم تا اینجا از مطالعه‌ی مطلب معرفی سبک معاصر لذت کافی را برده باشید، حال قصد داریم به معرفی آثار معروف معماری معاصر بپردازیم.

1.  خانه Tubac

این خانه در سال ۲۰۰۱ توسط ریک‌ جوی ساخته شد. اگر قصد بازدید این خانه را دارید باید به آریزونا در ایالات متحده آمریکا بروید. خانه‌ی توباک، ساده و کمی روستایی است بسیاری آن را به‌عنوان یک نمونه‌ی بارز از معماری معاصر می‌شناسند.

1. خانه‌ی F10

این خانه کاملاً سازگار با محیط‌زیست است و توسط شرکت Esherick Davis and Homsey Dodge ساخته شده است و برنده‌ی بهترین طراحی در ایالات شیکاگو شده است.

مشکلات سبک معماری معاصر چیست؟

این نوع معماری با‌وجود‌اینکه آرامش خوبی برای ساکنین فراهم می‌کند، در مصرف انرژی درست عمل نمی‌کند. با اینکه هدف معماری معاصر، حفاظت از محیط‌زیست است اما به دلیل ماهیت خانه‌های طراحی‌شده به این سبک، معمولاً از وسایل بزرگ برقی و وسایل پرمصرف استفاده می‌شود که این قضیه، یکی از مشکلات سبک معاصر است.

مورد دیگری که به‌عنوان مشکل سبک معاصر از آن یاد می‌شود، پنجره‌های بزرگ آن است که باز سبب بالا‌رفتن مصرف انرژی می‌شود و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

شباهت‌ها و تفاوت‌های طراحی داخلی مدرن و معاصر

در بسیاری از موارد مفهوم سبک مدرن با معاصر اشتباه گرفته می‌شود؛ چراکه این دو سبک شباهت‌های زیادی با هم دارند اما تفاوت‌های کلیدی نیز دارند که تشخیص آن‌ها را آسان می‌کند.

ازآنجایی‌که مدرنیسم بر طراحی معاصر تأثیر زیادی دارد و سبک معاصر درواقع زیر شاخه‌ای از سبک مدرن است، فضاهای داخلی این دو سبک دارای عناصر مشترکی هستند که موارد زیر بیانگر این شباهت‌هاست.

  1. مینیمالیسم
  2. خطوط تمیز و واضح در طراحی معماری فضاهای باز
  3. استفاده از نشیمن ترکیبی
  4. رابطه‌ی فرم و عملکرد
  5. پالت‌های رنگی خنثی
  • تفاوت‌های این دو سبک در موارد زیر هستند.

طراحی مدرن از اواخر دهه ۱۸۰۰ تا پایان قرن بیستم رایج بوده است، درحالی‌که سبک معاصر در اواخر دهه ۱۹۰۰ شروع شده و هنوز هم علی‌رغم میل بسیاری از افراد ادامه دارد.

در طراحی مدرن از چوب‌های تیره، اکریلیک، چرم و بتن استفاده می‌شود. در طراحی معاصر، چوب سبک، مصالح ساختمانی سازگار با محیط‌زیست، شیشه، چوب بازیافتی و پلاستیک کاربرد دارند.

خطوط مستقیم عمودی و افقی، امضای طراحی مدرن هستند. درست است که این خطوط در سبک معاصر نیز دیده می‌شوند اما فرم‌ها روان‌تر و اغلب منحنی شده‌اند.

در معماری معاصر، نورپردازی بیش‌تر هنری است، درحالی‌که در سبک مدرن از نورهای ساده و مرتبط با حجم معماری استفاده می‌شده است. برای آشنایی بیش‌تر با سبک مدرن، به مقاله‌ی  معرفی سبک مدرن رجوع کنید.

نتیجه‌گیری

معماری معاصر دارای تعریف روشنی نیست. این نوع معماری شامل تمام سبک‌های طراحی ساختمان می‌شود و با تغییرات زمانه پیش می‌آید. سبک معاصر با افزودن ویژگی‌های سازگار با محیط‌زیست و دخیل کردن همه نوع خلاقیت در خود، از سبک مدرن فاصله می‌گیرد. ویژگی‌های این سبک عبارت‌اند از ترکیب‌بندی آزاد، استفاده از مصالح طبیعی، پلان‌های روشن و باز، پالت رنگی خنثی، اشکال نامتقارن، استفاده از سبک‌های متعدد، مصالح ترکیبی، پنجره‌های شیشه‌ای بزرگ و اشکال زاویه‌دار و منحنی. خانه‌های معاصر منعکس‌کننده‌ی تغییرات لحظه‌ای در روند طراحی معماری هستند. آنچه امروز به‌عنوان معماری معاصر شناخته می‌شود، ممکن است ۲۰ سال آینده به‌طورکلی از بین رفته باشد؛ به همین دلیل این سبک را یک سبک سیال می‌نامند. سبک معاصر را اغلب با سبک مدرن اشتباه می‌گیرند؛ لذا برای خرید خانه‌ی مدرن دقت داشته باشید که این دو سبک را با هم اشتباه نگیرید. طراحی به سبک مدرن دارای ویژگی‌هایی است که در ماهیت خود مزیت‌هایی غیرقابل‌انکار نسبت به سبک معاصر دارد.

به نظر شما چه چیزی بیش‌تر از همه در سبک معاصر آن را به سبک مدرن شبیه کرده است؟ آیا معماری معاصر در حفظ محیط‌زیست و صرفه‌جویی در انرژی موفق عمل کرده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x