اینجیر دیزاین

اگر اهل هنر بوده و  به سبک‌های مختلف هنر و معماری علاقه‌مند باشید، حتماً تا ‌به ‌حال یک‌بار عبارت سبک سوئدی به گوشتان خورده است. از زمانی که بشر با علم و هنر معماری آشنا شد، همواره به دنبال آن بود تا سبک‌های جدیدی را وارد این حوزه کند. ظهور هر سبکی به عواملی چون فلسفه، جهان‌بینی و اقلیم وابسته است. درمورد سبک سوئدی، موقعیت جغرافیایی و شرایط آب‌و‌هوایی، در انتخاب این سبک تأثیرگذار بوده‌ است‌؛ به همین دلیل، سبک سوئدی در درجه‌ی اول، با آب‌و‌هوای سوئد مرتبط است. در نواحی سردسیر شمالی کشور سوئد، نورگیری و استفاده از روشنایی از اهمیت بالایی برخوردار بود و همین امر سبب شد که این سبک ایجاد شود. سبک سوئدی توسط کار لارسون، یک هنرمند سوئدی، در قرن نوزدهم پایه‌گذاری و نزد مردم محبوب شد؛ محبوبیت این سبک را بیش‌تر می‌توان در طراحی دکوراسیون داخلی مشاهده کرد. سبک سوئدی را با رنگ‌های روشن، ساده، سفید و آبی می‌شناسند. منبع الهام این نوع طراحی را سبک اسکاندیناوی می‌دانند؛ درواقع، آب‌و‌هوای اسکاندیناوی نیز در توسعه‌ی این سبک تأثیر بسزایی گذاشته است. در این مطلب شما را با سبک سوئدی بیش‌تر آشنا می‌کنیم.

تاریخچه‌ی پیدایش سبک سوئدی

در قرن نوزدهم میلادی، شخصی به نام کارل لارسون (Carl Larsson)، سبک سوئدی را در جهان پایه‌گذاری کرد و این سبک خیلی زود در سراسر جهان مورد‌استفاده قرار گرفت. در نواحی سردسیری و شمالی سوئد، اهمیت نور و روشنایی بیش‌تر از جاهای دیگر احساس می‌شد و همین امر سبب پیش‌گامی این کشور در استفاده از این سبک شد.

سوئد، کشوری در شمال اروپا با آب‌و‌هوای بسیار سردسیر است که به چهار ناحیه تقسیم می‌شود. از ویژگی‌های این کشور می‌توان به تابستان‌های کوتاه و گرم و زمستان‌های طولانی و بسیار سرد و طاقت‌فرسا اشاره کرد. این شرایط اقلیمی در کنار خصوصیات فرهنگی، اقتصادی و فلسفه‌ی زندگی مردم، تأثیر زیادی روی طراحی داخلی ساختمان‌های این منطقه گذاشته است؛ ازاین‌رو، بیش‌ترین استفاده از سبک سوئدی در طراحی دکوراسیون داخلی دیده می‌شود. طراحی به سبک سوئدی، کشور سوئد را به موزه‌ای از خانه‌های طرف‌دار محیط‌‌ زیست تبدیل کرده است. در ادامه قصد داریم ویژگی‌های سبک سوئدی را برای شما شرح دهیم.

شاخصه های کلی طراحی به سبک سوئدی

استفاده از نور، وسایل درخشان و رنگ‌های روشن در این سبک بسیار رایج است. همه‌ی المان‌های دکوراسیون از جمله مبلمان، دیوارها و حتی زمین، به‌نوعی خود منعکس‌کننده‌ی نور طبیعی هستند. پس می‌توان فضاهای طراحی شده به سبک سوئدی را در روزهای سرد زمستان نیز بسیار گرم و آرامش‌بخش دانست.

بافت‌ها و پارچه‌های پشمی، نخی و کتانی استفاده می‌شود. همچنین در این سبک از طرح‌های خال‌خالی، راه‌راه یا شطرنجی روی پس‌زمینه‌ی ساده یا سفید به‌وفور استفاده می‌شود.

پنجره‌های شیشه‌ای، سقف بلند، طاقچه‌های دیواری، موزاییک‌های سنتی سوئدی کف‌پوش‌های چوبی نیز در این سبک جای دارند.

سبک سوئدی یک دکوراسیون دلباز و سبک را برای فضای خانه شما به ارمغان می‌آورد. در این سبک از فرم‌های زیبا و رنگ‌های ملایم برای ایجاد گرمای بیش‌تر در فضای داخلی استفاده می‌شود. رنگ سفید عاجی و چوب‌های طبیعی مانند چوب درخت زبان گنجشک و چوب راش همیشه در سبک سوئدی پرکاربرد هستند و طرف‌داران زیادی نیز دارند.

رنگ دیوارها بهتر است سبز یا آبی روشن باشد. پوشش پنجره‌ها را هم بسیار ظریف و نازک بگیرید تا نور طبیعی به راحتی وارد محیط شود‌.

1. نقش رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی

دیوارها، کف‌پوش‌ها، مبلمان و حتی لوازم جانبی در دکوراسیون سوئدی به رنگ‌های سفید، صورتی کم‌رنگ، زرد کم‌رنگ، سبز روشن و خاکستری کوهی هستند. برای جلوگیری از یکنواختی سطوح، این رنگ‌ها را با رنگ‌های شاد مثل قرمز یا طلایی ترکیب می‌کنند.

آبی، پرکاربردترین رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی پس از رنگ سفید است. رنگ آبی را می‌توان انعکاس‌دهنده‌ی پاکی و آرامش دانست. این رنگ به‌راحتی با دیگر رنگ‌های مرسوم سبک سوئدی ترکیب و هماهنگ می‌شود.

رنگ قرمز را می‌توان در مقابل رنگ سفید زمینه در نظر گرفت و به این صورت، چشم بینندگان را به این سطوح خیره کرد. این رنگ را بیش‌تر در پرده، کاغذدیواری و کوسن مبلمان می‌بینیم.

رنگ سفید در دکوراسیون سبک سوئدی محوریت دارد و درصد زیادی از سطوح را به خود اختصاص می‌دهد. رنگ‌ها و الگوهای مورد‌استفاده در دکوراسیون سبک سوئدی معمولاً دارای پس‌زمینه‌ی سفید هستند، این طرح‌ها بیش‌تر به شکل کاغذدیواری یا برچسب، پارچه‌های طرح‌دار برای روکش مبلمان یا قاب عکس استفاده می‌شوند.

رنگ سفید فضا را بزرگ‌تر و نور را به بهترین شکل منعکس می‌کند. سفیدرنگ تمیزی است و باعث ایجاد حس آرامش زیادی در افراد می‌شود؛ دلیل استفاده از این رنگ خنثی در سراسر دنیا همین است. سبک سوئدی در تلاش است از رنگ سفید نهایت استفاده را ببرد و در همه‌ی سطوح و مبلمان، این رنگ به زیبایی با دیگر رنگ‌ها ترکیب شده و خود را نشان دهد.

2. مبلمان سبک سوئدی دارای چه ویژگی‌هایی است؟

مبلمان سبک سوئدی با خطوط صاف و منحنی‌های ملایم طراحی و ساخته شده‌اند. چوب‌های رنگ روشن برای ساخت مبلمان و تخت‌خواب استفاده‌ی بیش‌تری دارند. مبل راحتی و کاناپه در سبک سوئدی دارای جایگاه ویژه‌ای است. لوستر و گلدان‌های سقفی نیز به‌وفور در این نوع دکوراسیون مشاهده می‌شوند.

تختخواب‌های سایه‌بان دار، رایج‌ترین نوع تخت‌خواب در سبک سوئدی هستند. تخت‌های برآمده و دو‌نفره‌ی بزرگ نیز طرف‌داران زیادی دارد.

3. جلوه‌ی قاب عکس در دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی

در این نوع دکوراسیون، قاب عکس دارای جایگاه خاصی است. قاب‌ها را با چارچوب‌های ظریف و تیره‌رنگ می‌سازند که دورتا‌دور یک زمینه‌ی سفید قرار گرفته‌اند. به‌علاوه، آینه نیز به‌عنوان یک المان منعکس‌کننده، نقش کلیدی در افزایش نور طبیعی فضای داخلی ایفا می‌کند.

اصول حایز اهمیت در طراحی به سبک سوئدی

در طراحی به هر سبکی باید به اصول آن توجه ویژه‌ای داشت. دارای اصولی است که رعایت‌کردن آن‌ها، طراحی فضا را حرفه‌ای‌تر جلوه می‌دهد. این اصول را در ادامه بررسی می‌کنیم.

1. استفاده از کف‌پوش مناسب

کف‌پوش‌ها همیشه و همه‌جا نقش مهمی در زیبایی طراحی دکوراسیون داخلی داشته‌اند که این امر برای دکوراسیون به سبک سوئدی هم صادق است. برای پوشش کف خانه در سبک سوئدی از کف‌پوش‌ لمینت با رنگ روشن استفاده می‌کنند. کف‌پوش لمینت دارای قابلیت شست‌و‌شو است و بسیار مقاوم است. اگر از این کف‌پوش‌ برای طراحی دکوراسیون داخلی منزلتان استفاده کنید، خواهید دید که زیبایی وصف‌ناپذیری به دکوراسیون سوئدی منزلتان می‌دهد.

2. کف‌پوش‌های چوبی روشن در دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی

کف‌پوش‌های چوبی در این سبک با چوب‌های نرم یا سخت به رنگ روشن ساخته می‌شوند. کاج سفید، توس، راش و توسن، از جمله چوب‌های پرمصرف در ساخت کف‌پوش‌های سوئدی هستند.

چوب مورداستفاده در ساخت مبلمان نیز دارای رنگ روشنی است و برای روکش آن‌ها نیز عمدتاً از رنگ‌های سفید، کرم یا خاکستری استفاده می‌کنند.

3. پوشش دیوارها

دیوارپوش‌ها را می‌توان با چوب طبیعی با زمینه‌ی روشن استفاده کرد یا با نقاشی‌های زیبا، آن‌ها را تزیین نمود. دقت داشته باشید که انتخاب مبلمان، قفسه‌ی کتاب و فرش نیز باید بر اساس رنگ‌های روشن باشد.

4. اکسسوری

رنگ‌های غالبی مثل قرمز و سبز را در اکسسوری‌هایی مانند گلدان، کوسن، رومیزی و آباژور استفاده کنید؛ این رنگ‌ها می‌توانند گرما‌بخش محیط داخلی باشند و روح تازه‌ای به فضا بخشیده و آن را از یکنواختی بیرون بیاورند.

در اکسسوری‌های به‌کار‌رفته در سبک سوئدی، گاهی شاهد رنگ سبز و آبی نیز هستیم که نمای بسیار زیبا ایجاد می‌کنند.

لوازم تزیینی کره‌ای شکل، دایره‌ای و بیضی‌شکل از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. در طراحی به سبک سوئدی تلاش می‌شود تا فضای داخلی کمتر به سمت شلوغی پیش برود.

طراحی داخلی سبک سوئدی

5. نورپردازی

منبع روشنایی مصنوعی در دکوراسیون سوئدی می‌تواند به کمک لوسترهای کریستالی یا چراغ‌های فلزی تأمین شده و دیوارکوب‌ها، به‌عنوان عناصر دکوراتیو استفاده شوند.

طراحی به سبک سوئدی

در این قسمت می‌خواهیم تعدادی از فضاهای مهم خانه را به سبک سوئدی طراحی کنیم.

1. طراحی پذیرایی به سبک سوئدی

مهم‌ترین ویژگی دکوراسیون داخلی سبک سوئدی را می‌توان استفاده از رنگ‌های روشن و خنثی دانست. اگر در دیوارها، کف‌پوش و سقف پذیرایی از این رنگ‌ها استفاده کنید، فضایی بزرگ‌تر خواهید داشت و احساس آرامش بیش‌تری در فضا را تجربه می‌کنید.

علت استفاده از رنگ‌های خنثی در این فضا را این‌طور توصیف می‌کنیم که بازتاب نور طبیعی در این رنگ‌ها جلوه‌ی زیباتری دارند و در نتیجه، نورپردازی طبیعی بهتر ایجاد می‌شود. برای چیدمان پذیرایی نیز از رنگ‌های شاداب و سرزنده بیش‌تر استفاده کنید.

2. دکوراسیون فضای باز به سبک سوئدی

از گلدان‌های گندم یا دسته‌گل برای ایجاد یک فضای زیباتر استفاده کنید. همان‌طور که بیشتر اشاره کردیم، فضای باز و ایجاد خلوتی، از مشخصه‌های بارز سبک سوئدی است؛ لذا دست شما برای طراحی فضای باز، بازتر است. دقت داشته باشید که مبلمان فضای باز را بافاصله بیش‌تری از یکدیگر بچینید تا محیط دلبازتری در آن مکان ایجاد کنید. در این سبک، اهمیت نورپردازی و سایه‌اندازی در فضای باز نیز بسیار بالا است؛ به‌طوری‌که هر عنصر نورپرداز می‌تواند به‌عنوان یک نقطه کانونی شناخته شود.

3. طراحی اتاق خواب سوئدی

همان‌طور که در ویژگی‌های این سبک نیز اشاره کردیم، تخت‌خواب‌های سایبان دار طرف‌داران زیادی دارند. تخته سری‌های خوشخواب‌ها در اتاق‌خواب‌های طراحی شده به سبک سوئدی به شکل برآمده طراحی شده و در آن‌ها از چوب‌هایی با لکه‌های روشن استفاده می‌شود.

برای اتاق‌هایی که دارای دیوارپوش سفید یا خاکستری هستند، از روتختی و بالش‌هایی به رنگ سفید و آبی یا ترکیبی از آن دو استفاده کنید. در اتاق‌خواب‌های سوئدی، روتختی و ملحفه، مهم‌ترین نقش‌ را در تعیین سبک و رنگ غالب اتاق دارند. اگر اتاق‌خواب شما دیوارهای سفیدی دارد، بهترین ترکیب رنگ برای لحاف، ترکیب رنگ سفید و قرمز است. دقت کنید که هماهنگی میان رنگ‌ها از بین نرود.

وجود شیار، پایه‌های ظریف، حاشیه‌های حکاکی شده در پایه‌های تخت، لبه‌های منجوق‌دوزی شده در بالش‌ها و لحاف بسیار معمول است.

ویژگی‌های یک آشپزخانه سوئدی چیست؟

در طراحی یک آشپزخانه‌ی سوئدی، بهتر است از کابینت‌هایی با رنگ روشن استفاده کنید. رنگ‌های روشنی مانند آبی و خاکستری در طراحی دیوارها و دیوارهای بین کابینتی، جلوه‌ی زیبایی به محیط آشپزخانه می‌بخشند.

استفاده از گل و گیاهان سبز نیز بسیار رایج است و می‌تواند چهره‌ای جذاب از آشپزخانه را به نمایش بگذارد.

در آشپزخانه، پرده‌ها را از جنس حریر و نازک انتخاب کنید تا از نور طبیعی بی‌بهره نمانید.

مزایای استفاده از سبک سوئدی در دکوراسیون داخلی

ساختمان‌هایی که به سبک سوئدی طراحی می‌شوند، در روزهای سرد و طولانی زمستان گرمای بیش‌تری دارند و سبب ایجاد آرامش و شادابی بیش‌تری در فرد می‌شوند. رنگ مبلمان و لوازم منزل به‌گونه‌ای انتخاب می‌شود که نور خورشید را منعکس کنند و بهره‌مندی از نور طبیعی در فضا را به بیش‌ترین مقدار خود برسانند.

برای فضاهای کوچک نباید هیچ‌گاه رنگ‌های انتخاب شوند که فضا را کوچک‌تر و تاریک‌تر نشان دهند. این رنگ‌ها در دکوراسیون سوئدی هیچ جایگاهی ندارند.

رنگ‌های خنثی مانند سفید و رنگ‌های روشن مانند سبز روشن، زرد کم‌رنگ، صورتی روشن و خاکستری، از رنگ‌های محبوب این سبک هستند و فضا را به سبک سوئدی نزدیک‌تر می‌کنند. هر ترکیب رنگی که در سبک سوئدی به کار می‌رود باعث روشنایی بیش‌تر فضا شده و به‌هیچ‌وجه هیچ رنگی نباید باعث تیره‌شدن فضا گردد.

سبک سوئدی به جزئیات ساده توجه خاصی دارد؛ مثلاً در انتخاب رنگ فرش خانه نیز باید تمامی اصول سبک سوئدی رعایت شده و با دیگر المان‌های فضا تطابق داشته باشد. در انتخاب فرش نباید از طرح‌های شلوغ استقبال کنید؛ چراکه سبک سوئدی طرف‌دار خلوتی است. فرش‌های مدرن و مینیمال، بهترین انتخاب‌ها هستند.

وقتی وارد یک خانه می‌شوید که به سبک سوئدی دکور شده، حس می‌کنید همه‌چیز زیبا، تمیز و درخشان است. از هماهنگی رنگ‌های ملایم آرامش زیادی به شما دست می‌دهد و دوست دارید ساعت‌ها در چنین  مکانی بدون دغدغه وقت بگذرانید، بدون آنکه احساس خستگی کنید.

پس به‌کارگیری رنگ‌های خنثی در این سبک بسیار موردتوجه است و استفاده از گل‌وگیاه، به‌شدت مورد استقبال طرف‌داران سبک سوئدی قرار می‌گیرد. خوشه‌های گندم و گیاهان سبز، انتخاب‌های خاص و منحصربه‌فردی برای دکوراسیون سوئدی هستند.

استفاده از سبک سوئدی برای چه افرادی مناسب است؟

با اینکه سبک سوئدی از کشور سوئد آغاز شده، اما این سبک طرف‌داران زیادی در سراسر جهان دارد و مورداستفاده‌ی بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. بیش‌تر افرادی که به نور و روشنایی اهمیت می‌دهند، عاشق چنین سبکی می‌شوند. سبک سوئدی کاربرد زیادی در آپارتمان‌های کوچک دارد و فضا را بسیار بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد.

به‌علاوه، آن دسته از افرادی که به رنگ‌های کم‌رنگ یا سادگی فضا علاقه دارند، احتمالاً سبک سوئدی را می‌پسندند. پارچه‌های کتان سفید و بافت‌هایی با طرح‌های ساده، در دکوراسیون سوئدی بسیار پرطرف‌دار است. افراد مجردی که به خانه‌های شلوغ علاقه ندارند، از خانه‌های طراحی‌شده به این سبک استقبال می‌کنند.

مبلمان تک در سبک سوئدی کاربرد و طرف‌دار زیادی دارد. در نقاط سردسیر کشور که زمستان‌های طولانی‌تری را تجربه می‌کنند، استفاده از سبک طراحی دکوراسیون داخلی سوئدی می‌تواند به روشن‌شدن فضا و بالا‌بردن روحیه‌ی اعضای خانواده کمک شایانی کند.

وسایل و خطوط شطرنجی و رنگین که در این ساختمان‌ها به‌کاررفته است، یکنواختی فضا را درهم‌شکسته و آن را زیباتر می‌کند. به یاد داشته باشید که این سبک ابتکار عمل بیش‌تری به طراح می‌دهد؛ پس اگر شما نیز یک طراح دکوراسیون داخلی هستید، می‌توانید با رعایت اصول استاندارد، یک فضای جذاب با امضای شخصی خودتان را ایجاد کنید.

نتیجه‌گیری

ما در این نوشته به معرفی یکی از سبک‌های پرطرف‌دار امروزی در طراحی دکوراسیون داخلی، به نام سبک سوئدی پرداختیم. همان گونه که اشاره کردیم، سبک سوئدی حس آرامش و پاکی را به ساکنان خانه انتقال می‌دهد و فضایی جذاب را برای آن‌ها می‌آفریند. این سبک نخستین‌بار در سوئد ایجاد شد و با سرعت زیادی در سراسر جهان محبوب گشت. نور، عنصر کانونی و اصلی این سبک است که برای روشن‌تر ساختن فضای داخلی ساختمان‌ها و استفاده‌ی حداکثری از نور طبیعی در طول روز به آن توجه ویژه‌ای می‌شود. اگر دکوراسیون مینیمال را می‌پسندید یا از زندگی در یک فضای روشن لذت می‌برید، قطعاً سبک سوئدی پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. این سبک از دکوراسیون به خلوتی، زیبایی و دلبازی مشهور است و به گرم و صمیمی شدن محیط کمک می‌کند.

اگر سبک سوئدی را با تمام ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آن می‌پسندید، نظر خود را در‌رابطه‌با این سبک بیان کرده و بگویید آیا سبک سوئدی انتخاب شما برای دکوراسیون داخلی منزلتان هست یا خیر؟ اگر پاسخ شما مثبت است، به ما بگویید کدام یک از شاخصه‌های سبک سوئدی شما را به استفاده از این سبک مجاب کرد؟

    خدمات طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون در گروه طراحی اینجیر دیزاین

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x