اینجیر دیزاین

به‌طور کلی دکوراسیون داخلی به ترکیبی از علم و هنر گفته می‌شود که هدف از انجام آن تنظیم و زیباسازی فضای داخلی طبق سلیقه و نیازهای افراد است. برای اجرای سبک‌های دکوراسیون داخلی در یک فضا استفاده از پارچه‌های مختلف، رنگ‌های مرتبط و هماهنگ با یکدیگر و نورپردازی داخلی صحیح بسیار اهمیت دارد. بنابراین برای انتخاب یکی از سبک‌های دکوراسیون داخلی، می‌توان با مشورت از یک معمار یا با مطالعه‌ی مقالات و منابع به‌روز معماری کمک گرفته تا به نتیجه‌ی دلخواه رسید. شاید فکر کنید که طراحی دکوراسیون داخلی تنها برای فضای داخلی منازل قابل اجراست، اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که طراحی دکوراسیون داخلی برای هر فضایی مثل فضاهای اداری و دفتر کار، هتل‌ها، مراکز درمانی، و حتی پارک‌های سربسته و تراس‌ها نیز ضروری است.

سبک‌های دکوراسیون داخلی، بسیار متفاوت و گسترده هستند که هر کدام از آن‌ها نیز حس و حال متفاوتی با دیگری دارد. برخی سبک‌های دکوراسیون داخلی، مانند سبک کلاسیک، طرفداران خودش را دارد اما از سبک‌هایی است که امروزه معماران دیگر آن را به‌عنوان یک سبک دکوراسیون داخلی به شما پیشنهاد نمی‌کنند، مگر در شرایط خاص با کاربری ویژه‌ای! از ویژگی‌های کلی سبک‌های دکوراسیون داخلی می‌توان گفت برخی از آن‌ها گران‌تر و بعضی ارزان‌تر هستند، بعضی از آن‌ها پالت رنگی شاد و جیغ دارند و برخی، مثل سبک مبینیمال، در نهایت سادگی و رنگ‌های خنثی اجرا می‌شود. در نتیجه انتخاب بهترین سبک دکوراسیون داخلی، کاملا بستگی به سلیقه و همچنین کاربری فضایی دارد که می‌خواهید دکوراسیون کنید. مواردی همچون انتخاب مبلمان مناسب، پارکت و کف‌پوش، متریال و رنگ‌بندی تمام عناصر و حتی آیتم‌های دکوراتیو در یک فضا جزو طراحی دکوراسیون داخلی محسوب می‌شوند که باید با دقت و آگاهی در محیط قرار بگیرند. همان طور که گفتیم سلیقه‌ی شخصی شما در انتخاب سبک دکوراسیون نقش اساسی دارد اما علاوه‌بر آن فاکتورهای دیگری مانند ابعاد فضای مورد نظر، کاربرد فضا و افرادی که به آن‌جا مراجعه می‌کنند را باید در نظر داشته باشید.

ما در این مقاله به معرفی انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی می‌پردازیم و ویژگی‌های هر یک را به صورت خلاصه با یکدیگر مرور می‌کنیم.

سبک دکوراسیون مدرن

امروزه یکی از پرطرفدارترین و مهم‌ترین انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی، سبک مدرن است. در سبک دکوراسیون مدرن تمرکز طراحان بر روی ایجاد فضا و کاربردی ساختن فضاها است و تا حد ممکن از بیهودگی در ایجاد فضاها یا استفاده از وسایل، پرهیز می‌شود. در این سبک به‌کار بردن خطوط مشخص و صاف، حداقل رنگ‌ها و همچنین رنگ‌های خنثی بسیار حائزاهمیت است.

در سبک دکوراسیون مدرن فضاها به بهترین شکل طراحی می‌شود. مبلمان و لوازم ساده در دکوراسیون مدرن از شاخصه‌های مهم به شمار می‌رود و سعی بر این است که فضاها با لوازم و طراحی‌های اضافه پر نشود تا بتوان از فضا استفاده‌ی مفیدی کرد. این سبک برای آپارتمان‌هایی که با پلان آزاد طراحی شده‌اند، بهتر اجرا می‌شود.

ممکن است شما فکر کنید که سبک‌های دکوراسیون داخلی مدرن برای فضاهایی که ابعاد کوچک‌تری دارند مناسب نیست، اما برخلاف تصور عموم استفاده از دکوراسیون مدرن یکی از بهترین گزینه‌ها برای آپارتمان ها و فضاهای کوچک است که می توان این زیبایی را با استفاده از یک رنگ خنثی یا مات تکمیل کرد. رنگ سفید یا طوسی و خاکستری از رنگ‌هایی هستند که برای این سبک بسیار استفاده می‌شود. نکته‌ی مثبت دیگری که در رابطه با طراحی داخلی مدرن وجود دارد این است به دلیل استفاده نکردن بیش از حد از وسایل تزیینی و بیهوده، هزینه‌ های تعیین‌شده برای طراحی داخلی نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند و برای شما مقرون به صرفه خواهد بود.

مقاله‌ی معرفی سبک مدرن

سبک دکوراسیون معاصر

سبک معاصر برای افرادی که می‌خواهند دکوراسیون خانه‌ی خودشان را با ترندهای جدید به‌روز کنند، مناسب است. زیرا یکی از سبک‌های دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود که طبق ترندهای روز دنیا مدام در حال تکامل و تغییر بوده و جلوه‌ای خاص به خانه یا فضای مدنظر شما می‌بخشد.

اصلی‌ترین عنصر به‌کار گرفته شده در این سبک، خطوط هستند. خطوط عمودی، افقی، منحنی که در مبلمان یا اکسسوری‌های کنار آن‌ها می‌توان چیدمان کرد، همچنین در طراحی دیوارها و تابلوها نیز استفاده می‌شوند.

به‌عنوان مهم‌ترین رنگ‌هایی که در سبک معاصر به‌کار برده می‌شود هم به رنگ‌های قهوه‌ای روشن، سفید، کرم و طوسی می‌توانیم اشاره کنیم. مقاله‌ی مرتبط: معرفی سبک معاصر

تفاوت سبک دکوراسیون معاصر و مدرن

معمولا افراد فکر می‌کنند که سبک مدرن و معاصر مشابه یکدیگر هستند اما طراحان دکوراسیون داخلی این دو سبک را کاملا متفاوت می‌دانند. با وجود ویژگی‌های مشترک بین سبک مدرن و معاصر، سبک معاصر انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سبک مدرن دارد. برای مثال در سبک مدرن از مصالح ارگانیک، خطوط صاف و رنگ‌های خنثی بسیار استفاده می‌شود اما در سبک معاصر همزمان از خطوط صاف و منحنی در کنار یکدیگر بهره می‌گیرند.

همچنین از ویژگی‌های مشابه ای دو سبک نیز می‌توان به ساده‌گرایی، ایجاد حس آرامش و آزادی در فضا اشاره کرد که به طراحی یک فضای جذاب کمک می‌کند.

سبک دکوراسیون مینیمال

سادگی اصلی است که بنیان و پایه‌ی سبک دکوراسیون مینیمال را تشکیل می‌دهد که بر هماهنگی و عملکرد عناصر مختلف در فضای داخلی تاکید دارد.  در سبک مینیمال از عناصر غیرضروری استفاده نمی‌شود و ما معمولا با طرحی خلوت، ساده و به دور از به‎هم‌ریختگی مواجه هستیم. طرح مینیمال فضایی راحت، آرامش‌بخش را برای افراد تداعی می‌کند. ایده‌ی اکثر طراحان داخلی که به سبک مینیمال طراحی انجام می‌دهند، استفاده از چند عنصر برای برجسته کردن یک فضا است. برای مثال، برای برجسته کردن یک عنصر خاص معماری در فضای داخلی اتاق، می‌توان از یک نور متمرکز با رنگی ساده که بخشی از دیوار اصلی اتاق را روشن کرده است، بهره برد.

ساختار معماری و عناصر طراحی در این کار باید به گونه‌ای طراحی شوند که در تضاد با یکدیگر نباشند، بلکه به صورت هماهنگ در هم آمیخته شده و ترکیب آن‌ها زیبایی دلپذیری را ایجاد کند. درحقیقت، این سبک بر اساس جمله‌ی یک معمار آمریکایی با مفهوم «کمتر، بیشتر است!» بنا شده است. در سبک مینیمالیستی طراحی عملکرد صحیح بیشتر از فرم اهمیت دارد. درواقع در این سبک دکوراسیون همه‌ی وسایل برای یک کاربرد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای مثال میز برای جلوی مبل مفهوم عملکرد را به ما یادآوری می‌کند که این میز جهت قرار دادن وسایلی مانند فنجان چای، کتاب یا هر وسیله‌ی دیگری استفاده می شود اما قرار دادن بوفه در فضای پذیرایی یک خانه تاثیری بر عملکرد نداشته و توجه آن به فرم است. برای مطالعه‌ی بیشتر می‌توانید مقاله‌ی معرفی سبک مینیمال را در سایت اینجیر مطالعه کنید.

سبک دکوراسیون روستیک

طراحی روستیک از سبک‌های دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود که تمرکز آن بر روی طبیعت، قدیمی و ارگانیک بودن تمام عناصر در فضا است. همچنین سبک‌های دکوراسیون داخلی مانند توسکانی یا ساحلی را نیز می‌توان به‌عنوان روستیک توصیف کرد. روستیک نقطه‌ی مقابل سبک طراحی مدرن است.
چند عنصر کلیدی وجود دارد که اگر در طراحی یک فضا استفاده شود می‌توان گفت که آن فضا به سبک روستیک طراحی شده است، این سبک بر استفاده عناصر طبیعی، چوب واقعی با فرم ارگانیک، سنگ‌های طبیعی، الیاف ارگانیک و به‌طور کلی تمام عناصری از زمین گرفته شده است تاکید دارد.

وجود سه عنصر سنگ، چوب و گیاه از مهم‌ترین شاخصه‌های سبک دکوراسیون روستیک است.

چوب: مشخصه‌ی اصلی سبک دکوراسیون روستیک استفاده از چوب با فرم طبیعی است. چوب خام و اصلاح شده که نمادی از طبیعت و خاک را نشان می‌دهد در دکوراسیون خانه‌های روستیک به وضوح دیده می‌شود. از این المان می‌توان در کف‌ پوش اتاق، سقف، پنجره، درها، مبلمان، شومینه و لوازم دکوراتیو دیگر بهره برد.

سنگ: سنگ نیز مانند چوب از دیگر مشخصه‌های اصلی خانه‌های روستیک است که یک نمای اصیل به دکوراسیون داخلی می‌بخشد. در واقع از سنگ جهت متعادل کردن فضا استفاده می‌شود که معمولا برای تزئئین شومینه به‌کار می‌برند تا نمادی از عناصر اصلی طبیعت (آتش، سنگ و چوب) باشد.

گیاه: وجود گیاه زنده و سرسبز در فضای داخلی به وضوح حس و حال روستا را می‌تواند در محیط نشان دهد. بنابراین، استفاده از گیاهان به وجود آورنده‌ی حس طراوت و تازگی جنگل در محیط است.

مفهوم کلی این سبک از سبک‌های دکوراسیون داخلی به معنای روستا تعریف شده است که عده‌ی زیادی با شناخت سبک روستیک تصور می‌کنند که کاملا از مدرنیته به دور است. در حالی که هدف از طراحی روستیک یا سبک روستایی، نزدیکی انسان به طبیعت خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید انسان سال‌های زیادی است که از طبیعت دور شده و به سمت زندگی ماشینی رفته است. بنابراین هدف از اجرای سبک روستیک برای محل زندگی، ایجاد حال و هوای طبیعت و روستا را در فضا بوده و با سادگی، آرامش و دوربودن از تجملات به‌عنوان نقطه‌ی عطفی محسوب می‌شود که انسان را به طبیعت نزدیک کند.

سبک دکوراسیون کلاسیک

تاریخچه‌ی طراحی داخلی کلاسیک به سبک معماری یونانی‌ها و رومی‌ها برمی‌گردد که درواقع اساس این نوع طراحی بر پایه‌ی نظم، تعادل و هماهنگی کامل ساخته می‌شود. در این سبک از هیچ عنصر مدرن یا المان های عصر حاضر، استفاده نمی‌شود و کلیت این نوع طراحی غرق در سنت است که به خوبی می‌تواند حس و حال بناها و کاخ های تاریخی را تداعی کند. یکی دیگر از نکات این سبک که به منظور وجه تمایزی با دیگر سبک‌ها می‌توان به آن اشاره کرد این است که درک نقاط کانونی در این فضاها اهمیت بسیار زیادی دارد. خانه‌ها و هر فضایی که به سبک کلاسیک طراحی می‌شوند، اغلب دارای نقاط کانونی بزرگی هستند. مانند یک شومینه‌ی بزرگ، یک میز بزرگ یا راه پله‌های چشمگیر که نمونه‌های خوبی از نقاط کانونی بزرگ در سبک کلاسیک به شمار می‌روند.

مهم ترین ایده‌ی طراحی کلاسیک، ایجاد حس تقارن به‌صورت کامل در فضا است. به نحوی که اگر یک اتاق با طراحی داخلی کلاسیک را از وسط برش بدهیم، یک طرف آن با طرف دیگر کاملا در تقارن قرار می‌گیرد. همه چیز در این سبک، از جمله نورپردازی و حتی نحوه‌ی قرارگیری تصاویر روی دیوارها، باید پر از جزئیات و تجملاتی باشد. رنگ‌هایی مثل آبی تیره، قهوه‌‌ای، زرد، سبز و رنگ‌ های خاکی در طراحی داخلی کلاسیک بسیار استفاده می‌شود که اغلب از مادر طبیعت الهام گرفته شده است. علاوه‌بر این، رنگ سیاه می‌تواند برای مشخص کردن موارد مهم در یک فضا استفاده شود. اشیایی مانند ستون‌های رومی، نیم تنه‌ها و گلدان‌های بزرگ نیز در سبک کلاسیک بسیار رایج هستند. از بارزترین ویژگی‌ها در سبک‌ دکوراسیون کلاسیک، به جزئیات معماری آن می‌توان اشاره کرد که البته این سبک امروزه پیشنهاد و طراحی نمی‌شود مگر در شرایط و برای فضاهای خاص.

سبک دکوراسیون باروک

به‌طور کلی سبک باروک از قرن 17 تا 18 میلادی وارد معماری ایتالیا و بعد در تمام اروپا شد. یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها شناخته شده که به ساخت فضاهای منحنی و جزئیات فراوان از تزئینات معماری معروف است. این سبک نمادی از مجلل بودن و عظمت را به نمایش می‌گذارد که امروزه از تلفیق سبک باروک و سبک‌های مدرن در سبک‌های دکوراسیون داخلی بسیار استفاده می‌شود. سبک باروک در دکوراسیون داخلی با به‌کار بردن تزئینات دکوراتیو، گچبری‌های ظریف در سقف‌ها، استفاده از رنگ‌های براق و طلاکوب در آیینه‌ها و مجسمه‌های مختلف نشان داده می‌شود. سبک باروک یکی از سبک‌های دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود که مناسب فضاهایی با ابعاد بسیار بزرگ با پنجره‌ها و نورگیر زیاد است.

مقاله‌ی مرتبط: معرفی سبک باروک

طراحی داخلی آشپزخانه مدرن باپالت رنگی آبی

سبک دکوراسیون مراکشی

دکوراسیون داخلی به سبک مراکشی، از کشور مراکش الهام گرفته شده است. با توجه به موقعیت جغرافیایی این کشور نسبت به فرانسه و اسپانیا، سبک دکوراسیون مراکشی تاثیراتی از این کشورها در خود نشان می‌‌دهد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های سبک دکوراسیون مراکشی می‌توان به کنده‌کاری‌های ظریف در کنار پنجره‌ها و گوشه‌های فضای داخلی اشاره کرد. سبک مراکشی شبیه به طرح کلی یک معبد است که معمولا طاق‌های قوسی و شیشه‌های رنگی در اتاق‌های سنتی در این فضاها دیده می‌شود. 

از دیگر عناصر مورد توجه در طراحی دکوراسیون به سبک مراکشی، رنگ‌ است. اغلب از رنگ‌های سفید و خنثی برای دیوارها استفاده می‌شود اما رنگ‌های روشن و جسورانه مانند آبی و سبز به‌عنوان نمادی از اقیانوس، نیز نقش مهمی در این سبک دارد. سبک مراکشی جزء سبک‌های گرم و صمیمی طراحی داخلی محسوب می‌شود. اگر شما نیز به این سبک علاقه‌مند هستید می‌توانید مقاله‌ی کاملِ معرفی سبک مراکشی را در سایت اینجیر مطالعه کنید.

سبک دکوراسیون هندی

در دکوراسیون داخلی به سبک هندی رنگ، نقش بسیار مهمی دارد. رنگ‌ها در فرهنگ مردم هند نیز بسیار جریان داشته و در زندگی آن‌ها فلسفه‌ای جدی دارد که در سال روزهایی مشخص را برای جشن گرفتن با رنگ‌ها اختصاص داده‌اند. بنابراین برای طراحی دکوراسیون داخلی هندی، رنگ را نباید فراموش کرد. در سبک دکوراسیون هندی، استفاده از ترئینات و طرح‌های بسیار شلوغ، پارچه‌ها و دیوارکوب‌های پرجزئیات بسیار حائزاهمیت است. المان‌های چوبی، منبت‌کاری، آیینه‌کاری و قاب‌های رنگی در این کشور به‌عنوان عناصر دکوراتیو محسوب شده که مردم نیزعلاقه‌ی زیادی به استفاده از این عناصر دارند. همچنین به دلیل اعتقادات افراد، شمع و عود در دکوراسیون داخلی خانه‌ها کاربرد فراوانی داشته و طراحی فضایی برای شمع و عود در خانه‌ها از ویژگی‌های سبک دکوراسیون هندی به‌شمار می‌رود.

مقاله‌ی مرتبط: معرفی سبک هندی

طراحی داخلی و دکوراسیون خانه ای در بوکان
دکوراسیون داخلی خانه ای در بوکان

سبک دکوراسیون ایرانی

سبک دکوراسیون ایرانی برگرفته از شاهکارهای معماری ایرانی است که متناسب با آپارتمان‌های امروزی طراحی می‌شود تا بتواند آرامش و زیبایی معماری ایرانی را به نمایش بگذارد. با استفاده از عناصر و المان‌هایی مشخص، شما می‌توانید حس خوب سبک دکوراسیون ایرانی را در منازل خود بیاورید. یکی از نکات حائزاهمیت در سبک دکوراسیون ایرانی، توجه به تناسبات تحت عنوان معماری اصیل ایرانی بوده که تمام حواس پنچ‌گانه‌ی افراد را به خود جلب می‌کند زیرا این سبک علاوه‌بر زیبایی بصری، بر ایجاد حس آرامش و مطلوب در افراد نیز تاکید دارد.

از المان‌هایی که جهت القای حس معماری ایرانی در فضا استفاده می‌شود می‌توان به ترکیب آب، نور و رنگ اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم به‌عنوان یک ایرانی به‌طور کامل با معماری و سبک دکوراسیون ایرانی آشنا شوید. بنابراین مقاله‌ی معرفی سبک دکوراسیون ایران ما را مطالعه کنید.

سبک دکوراسیون تلفیقی

اگر یک فضای داخلی به سبک دکوراسیون تلفیقی طراحی و اجرا شده باشد لازم نیست که برای همه‌ی آیتم‌های دکوراسیون از یک سبک ثابت استفاده شود. سبک تلفیقی از سبک‌های دکوراسیون داخلی است که ممکن است عناصر و المان‌هایی از سبک‌های مدرن، روستیک، کلاسیک و غیره در یک فضا با هم ترکیب شوند. اما مهارت یک طراح معماری داخلی بر این است که در سبک تلفیقی نیز هماهنگی لازم بین تمام اجزا رعایت شده و موجب القای حس بهم ریختگی در فضای داخلی نشود. بنابراین با آگاهی کامل نسبت به اصول تمام سبک‌های دکوراسیون داخلی باید اقدام به تلفیق اجزای محیط کنید تا عناصری که قابلیت در هم آمیزی دارند مورد استفاده قرار گیرند.

اصول طراحی سبک تلفیقی

در سبک تلفیقی از دو تا چهار سبک مختلف می‌توان استفاده کرد و اجزای مرتبط با سبک‌ها را تلفیق کرد.

طبق اصول ترکیب‌بندی تلفیقی، امکان استفاده از چندین متریال در دکوراسیون داخلی وجود دارد که به این صورت می‌توان از ترکیب متریال‌هایی مانند سنگ، چوب، شیشه، آهن، پارچه‌های مختلف و حتی پلاستیک استفاده کرد.

برخلاف سبک مدرن، در سبک تلفیقی نیازی نیست تنها از رنگ‌های روشن استفاده شود. معمولا در این سبک از رنگ‌های روشن فقط به‌عنوان پیش‌زمینه استفاده می‌شود. همچنین بهتر است که رنگ‌های دکوراسیون و اسباب‌و‌اثاثیه نیز از رنگ‌های طبیعی انتخاب شوند.

هماهنگی در عناصر مختلف دکوراسیون ازجمله لوازم دکوری، مبلمان، رنگ‌ها، متریال‌های مورد استفاده و بافت‌های موجود در محیط بسیار حائزاهمیت است. در سبک تلفیقی، هارمونی یا هماهنگی بین المان‌های مختلف از مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. بنابراین سبک‌های مختلف را باید به‌گونه‌ای که هماهنگی بین اجزای آن‌ها وجود داشته باشد، تلفیق کنید.  

سبک دکوراسیون آرت ‌دکو

هنر تزیینی یا آرت‌دکو یک سبک و جنبش هنری محسوب شده که پیش از جنگ جهانی اول برای اولین بار در فرانسه شکل گرفت، سبک آرت دکو یکی از سبک‌های دکوراسیون داخلی بوده که بسیار انعطاف پذیر است و به‌عنوان یک سبک الهام‌بخش در زمینه‌ی طراحی، ادبیات، مد، معماری و عرصه های دیگر به شمار می‌رود.

دکوراسیون فضا به سبک آرت‌دکو طیف وسیعی از رنگ‌های متفاوت را در بر می‌گیرد، از قرمز به زرد، سبز، آبی، نارنجی و بنفش که با رنگ‌های نقره‌ای، مشکی و کروم‌های براق ترکیب می‌شوند. همچنین رنگ‌های سیاه و سفید مهم‌ترین شاخصه‌های سبک آرت‌دکو هستند. 

از دیگر ویژگی‌های این سبک می‌توان به استفاده از برخی مواد و مصالح مانند فولاد ضد زنگ، آینه، شیشه، چوب تزئینی و همچنین به‌کار بردن پوست های عجیب و غیرمتعارف حیوانات ازجمله پوست کوسه و اکسسوری‌های گران‌قیمت و کم‌یاب با متریال‌های مختلف نیز اشاره کرد.

تمرکز طراحان دوره‌ی آرت دکو بر روی فلزات برنز، فولاد و نیکل بوده که در واقع این سطوح براق به‌عنوان تاکید و یک تم رایج در سبک دکوراسیون آرت‌دکو محسوب می‌شود. در نهایت همه‌ی عناصر موجود در این سبک با درخشش، خطوط ساده، منحنی‌های منظم و نقش‌ونگار‌های بسیار همراه است، طرفداران این سبک از علم هندسه و پترن‌های جسورانه در طراحی فضای داخلی خود به شدت استقبال می‌کنند.

سبک دکوراسیون آرت نوو

انقلاب صنعتی را می‌توان مهم‌ترین دلیل به‌جود آمدنِ سبک آرت نوو دانست. آرت نوو از فرانسه آمد و به سرعت در اروپا و آمریکا گسترش یافت. اما برخی از هنرشناسان معتقدند که،  با اینکه شروع آرت نوو از پاریس بوده است، اما بروکسل در بلژیک جایی است که هنر نو خود را به‌عنوان یک سبک جدید و مدرن معرفی کرده است.

ویژگی‌های سبک آرت نُوو:

  1. ارت نوو عمدتا به تقلید از طبیعت پرداخته است. گیاهان همواره منبع اصلی الهام هنرمندان بوده است؛ به ویژه گیاهان گل‌های اگزوتیک.
  2. الهام گرفتن از ریشه‌های باستانی هنر و فرهنگ و به‌روزرسانی آن‌ها
  3. استفاده از رنگ‌های اولیه در درخشان‌ترین حالت ممکن
  4. تمرکز بر طبیعت و بازتاب مسائل اجتماعی و سیاسی در طرح‌ها
  5. استفاده از تکنیک‌های نویین، مانند فتومونتاژ، نقاشی روی شیشه و…
  6. استفاده از هنر‌های دست‌ساز
  7. اغراق در خطوط عمودی
  8. اعمال ابتکار و خلاقیت حتی در ساده‌ترین طراحی‌ها
  9. استفاده از خطوط منحنی و سینوسی
  10. خطوط پيچ‌درپيچ و مواج 

سبک دکوراسیون بوهمیان

بوهو مخفف واژه‌ی بوهمیان است و به افراد کوچ‌نشین منطقه بوهمیا در اروپای مرکزی اشاره می‌کند که یک سبک زندگی غیرمتعارف و مخصوص خودشان را داشتند. مردم عشایر بوهمیا به سبکی زندگی می‌کردند که عناصر هنری منحصربه‌فرد نقش اساسی در چیدمان و طراحی محیط اطرافشان داشت. این سبک زندگی کوچ‌نشین مردم بوهمیا که مدام در حال سفر به مناطق مختلف بودند باعث شده بود که سبک‌های طراحی و فرهنگ‌های مختلف با یکدیگر ادغام شوند و در زندگی آن‌ها وجود داشته باشند. امروزه نیز در طراحی داخلی به سبک بوهو از رنگ‌ها، بافت‌ها، الگو‌های در هم آمیخته و المان‌هایی از فرهنگ‌ها و دوره‌های زمانی مختلف استفاده می‌شود که طرفداران خود را دارد.

بنابراین، سبک دکوراسیون بوهمی برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند یک فضای داخلی سرشار از روح زندگی، فرهنگ کشورهای مختلف و وسایل خلاقانه‌ داشته باشند، بسیار مناسب است. در سبک بوهمیان محدودیت‌ها، قوانین و اصول سخت‌گیرانه‌ای درباره‌ی نحوه‌ی طراحی دکوراسیون وجود ندارد و در کل یک طراحی غیرمتعارف، فارغ از قید و بندهای دکوراسیون را خلق می‌کند. با وجود تمام تفاوت‌هایی که در سبک بوهمی دیده می‌شود، درعین حال ویژگی‌ها و شباهت‌های خاصی نیز در بین تمام دکوراسیون‌های این سبک طراحی و اجرا می‌شود.

مبلمان‌ در سبک بوهمی در بیشتر مواقع از جنس چوب بوده و لزومی هم ندارد که تمام عناصر و اجزای مبلمان با یکدیگر هماهنگ باشند. ‌

همچنین شلوغ بودن با المان‌های مختلف در یک فضای داخلی با پارچه‌، آینه‌، کتاب‌، طرح های هندسی، آثار هنری، وسایل قدیمی یا اشیاء خاطره انگیز به خلق سبک بوهمی کمک می‌کند.

دکوراسیون سبک اسکاندیناوی

دکوراسیون سبک اسکاندیناوی یکی از سبک‌های دکوراسیون داخلی است که تا حدودی مشابه سبک مدرن و معاصر بوده اما فاصله‌ی زیادی با سبک های سنتی دارد، سبک دکوراسیون اسکاندیناوی بر پایه‌ی اصول سادگی و راحتی طراحی می‌شود که حس آرامش و ملایمت را در محیط ایجاد می‌کند و در کل یک سبک مینیمالیستی محسوب شده که با استفاده از ترکیب بافت‌ها و رنگ‌های ملایم در کنار هم، بر داشتن دکوراسیونی مدرن و جذاب تاثیرگذار است. در این سبک بر خطوط تمیز، براق، مبلمان ساده و کاربردی بسیار تأکید می‌شود و از مهم‌ترین شاخصه‌های آن می‌توان به پالت‌های رنگی مینیمال، فضاهای دنج و مبلمان خیره‌کننده‌اش اشاره کرد.

با وجود این‌ موضوع که طراحی اسکاندیناوی از دهه‌ی۱۹۵۰ در بین مردم رواج پیدا کرد، امروزه نیز یک روش محبوب در طراحی داخلی خانه‌ها به‌شمار می‌رود و حداقل گرایی، عملکرد و سادگی این سبک بسیار حائزاهمیت است. طراحی اسکاندیناوی سبکی از طراحی است که با متمرکز شدن بر سادگی، کارکردگرایی و تعلق به مکتب مدرنیسم اجرا می‌شود.

تفاوت سبک مینیمال و اسکاندیناوی

به این سبک از سبک‌های دکوراسیون داخلی که اسکاندیناوی نام دارد، اثر تقلید یا شبیه‌سازی نیز گفته می‌شود، زیرا اعتقاد طراحان داخلی بر این است که سبک اسکاندیناوی به نوعی تلفیقی از سبک مینیمال و شاخه‌های دیگری از دکوراسیون محسوب شده و ممکن است حتی تشخیص نوع سبک برای افراد سخت باشد. در نتیجه به دلیل شباهت‌های زیاد سبک مینیمال و اسکاندیناوی ما قصد داریم در ادامه‌ی مطالب به بررسی برخی از ویژگی‌های سبک‌های دکوراسیون داخلی مینیمال و اسکاندیناوی بپردازیم.

به‌عنوان مهم‌ترین نکته برای تفکیک و تشخیص این دو سبک دکوراسیون از یکدیگر، می‌توان به طیف رنگ‌بندی مورد استفاده در آن‌ها اشاره کرد.

در سبک مینیمال اصول مدرنیته و پیاده‌سازی المان‌ها الویت بیشتری نسبت به راحتی و گرمای محیط داخلی خانه دارد. اما در سبک اسکاندیناوی تمرکز و حساسیت طراح در راحتی و گرمی محیط است که علت آن را می‌توان به سرمای زیاد و طولانی بودن فصل سرد در کشورهای حوزه‌ی اسکاندیناوی و شرایط محیطی که این سبک طراحی از آن‌جا ظهور کرده، مرتبط دانست.

برخلاف سبک مینیمال که از محدودیت رنگی خاصی برخوردار بوده و تنها از رنگ‌های خنثی و روشن استفاده می‌شود، در سبک اسکاندیناوی هیچ محدودیتی برای انتخاب رنگ‌های موجود در دکوراسیون داخلی وجود ندارد و می‌توان از رنگ‌های متنوعی در طراحی بهره برد.

سبک دکوراسیون سوئدی

سبک دکوراسیون سوئدی از سبک‌های محبوب دکوراسیون داخلی در بسیاری از نقاط دنیا به‌شمار می‌رود. در مناطق سردسیر که به دلیل زمستان‌های طولانی افراد بیشتر روزها از نور کمی بهره‌مند هستند، این سبک به دلیل توجه ویژه‌ای که به روشنایی زیاد داخل خانه داشت طرفداران زیادی پیدا کرد.

از مشخصه‌های سبک دکوراسیون سوئدی می‌توان به استفاده از وسایل درخشان و رنگ‌های روشن در دکوراسیون اشاره کرد که موجب انعکاس نور به دیوارها و مبلمان می‌شود، در نتیجه فضایی گرم و صمیمی را به‌وجود می‌آورد. همچنین رنگ‌های سفید و آبی روشن بیشترین کاربرد را در سبک سوئدی دارند زیرا نمادی از پاکی و آرامش در فضا محسوب شده و با دیگر رنگ‌ها به خوبی هماهنگ می‌شوند.

پارچه‌هایی با بافت ساده از جنس پنبه یا کتان، قاب‌ عکس‌ها با تعداد زیاد بر روی یک دیوار، عناصری با رنگ قرمز یا استفاده از لوازمی که نقش‌های راه‌راه دارند، از دیگر مشخصه‌های دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی هستند. مقاله‌ی معرفی سبک سوئدی را از دست ندهید. به‌طور کامل این سبک دکوراسیون داخلی را در آن مقاله بررسی کردیم.

سبک‌های دیگر دکوراسیون داخلی

سبک‌های دیگری نیز در طراحی داخلی وجود دارد، اما معماران روی آن‌ها اتفاق نظر ندارند و بین عموم معماران پذیرفته شده نیست. حال با این وجود یکی از مهم‌ترین سبک‌هایی که به آن اشاره نکردیم، سبک پست مدرن است که امروزه طرفداران خاص خودش را دارد. آیا شما تفاوت سبک مدرن با پست مدرن را می‌دانید؟ یا سوالم را به‌ شکل دیگری بپرسم، آیا شما می‌دانید  سبک پست مدرن باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

پاسخ‌های خود را برای ما در بخش کامنت‌های این مقاله بگویید.

سپس مقاله‌ی کامل معرفی سبک پست مدرن را در سایت اینجیر مطالعه کنید و پاسخ‌های خود را با نکات داخل مقاله مقایسه کنید.

نتیجه‌گیری

در نهایت متوجه شدیم که معماری داخلی فضاها ترکیبی از هنر و علم است. طراحی داخلی شامل سبک‌های مختلفی است. همان‌طور که در این مقاله گفته شد از سبک‌های دکوراسیون داخلی می‌توان به سبک کلاسیک، مدرن، اسکندیناوی، بوهمی، مینیمال، آرت‌دکو و غیره اشاره کرد. همچنین هر سبک  ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که بر اساس سلیقه و نیاز مشتریان برای طراحی داخلی، انتخاب و اجرا می‌شود.

انتخاب سبک‌های دکوراسیون داخلی علاوه‌بر سلیقه و نیازهای شخصی، به جغرافیای منطقه، فضا و امکاناتی که ساکنین آن در اختیار دارند نیز بستگی دارد. بنابراین باید به نکاتی از سبک‌های دکوراسیون داخلی که مناسب فضاهای مختلف هستند آگاه باشید تا بتوانید سبک مورد نظر خود را بهتر انتخاب کنید. با تنوع بالا در سبک‌های دکوراسیون داخلی، برای هر سلیقه‌ای سبکی خاص طبق علایق و سبک زندگی خودش وجود دارد. برخی از این سبک‌ها مانند سبک کلاسیک طول عمر چندانی نداشته و امروزه آن‌ها را منسوخ شده می‌دانند اما برخی از سبک‌ها طی تغییراتی با نیازها و سلایق روز دنیا منطبق شده و همچنان در طراحی فضاهای داخلی به‌کار گرفته می‌شوند.

باید به این نکته نیز داشته باشید نمی‌توان تمامی سبک‌های دکوراسیون داخلی موجود جهان را در یک فهرست گنجاند زیرا طراحی داخلی  همواره در حال تغییر و تکامل بوده و بسیاری از آن‌ها از تلفیق سبک‌های گوناگون خلق می‌شوند.

از اینکه تا پایان مطالب همراه ما بودید، تشکر می‌کنیم. اگر به نظر شما به بخش خاصی مرتبط با موضوع در متن اشاره نشده، برای ما بنویسید تا در مقاله‌های دیگر به آن بپردازیم.

    خدمات طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون در گروه طراحی اینجیر دیزاین

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x