اینجیر دیزاین

با پیشرفت تکنولوژی و رونق زندگی در مراکز شهری پرجمعیت به‌خصوص کلان‌شهرها، میزان بهره­مندی افراد ساکن در این مناطق از فضاهای طبیعی و بکر کم­تر شده است. به همین دلیل گرایش این افراد به گذراندن اوقات فراغت خود در محیط­های سرسبز و دنج باعث شده است تا به‌نوعی با مهاجرت­های دائمی یا غیردائمی جمعیت به سمت شهرهای شمالی روبه‌رو شویم. البته ساخت ویلا در شمال با سایر مناطقی که اقلیم­های متفاوتی دارند، کمی دقت بیش­تری را می­طلبد و نیازمند به‌کاربستن دستورالعمل­های مخصوص مناطق شرجی است. ساخت ویلا در شمال علاوه‌بر جنبه‌ی تفریحی که برای شما به ارمغان می­آورد، می­تواند از جنبه اقتصادی و سرمایه­گذاری نیز در نظر گرفته شود. بررسی تمام جوانب از طراحی تا اجرا و مشورت با مهندسان باتجربه در این زمینه، کمک شایانی به پیشبرد بهتر و راحت­تر روند پروژه می­کند و رسیدن به نتیجه مطلوب تسهیل می­‌شود. اگر شما نیز به فکر ساخت ویلای خود در شهرهای شمالی هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

معماری در اقلیم شرجی و مرطوب

قبل از بررسی مراحل ساخت ویلا در شمال، به نکات لازم برای طراحی معماری در اقلیم مرطوب می‌پردازیم تا ویژگی‌های معماری اقلیمی این منطقه را بیش‌تر بشناسید و آن را از سایر اقلیم‌ها تمیز دهید.

اقلیم مرطوب در کشور ما کم‌وسعت‌ترین اقلیم محسوب می‌شود و مناطقی که این اقلیم را در دل خود دارند در بخش­های شمالی و جنوبی کشور واقع شده­اند. در بخش شمالی که سواحل جنوبی دریای خزر را در بر می‌گیرد، این اقلیم را به دو منطقه‌ی جلگه‌ای و کوهستانی تقسیم می­شود. برای طراحی ساخت ویلا در شمال باید تمامی ویژگی‌های هر دو منطقه را در نظر گرفته و معماری اقلیمی متناسب با آن‌ها را پیاده کنید. ما در اینجا به بررسی کلی ویژگی‌های ساخت ویلا در شمال می‌پردازیم و به بررسی جزئی هر شهر به طور جداگانه در مقاله‌های دیگر پرداخته‌ایم. برای مثال اگر مشتاق هستید تا با اصول ساخت ویلا در شهر نوشهر بیشتر آشنا شوید، مقاله‌‌های ساخت ویلا در نوشهر  و ساخت ساختمان در نوشهر را نیز می­توانید مطالعه کنید.

- ویژگی‌های عمومی اقلیم مرطوب

از بارزترین ویژگی­های این اقلیم، بالابودن میزان رطوبت در تمام طول سال و بارندگی بسیار زیاد در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان است. 

به دلیل غنی‌بودن این منطقه از نظر میزان بارش باران، پوشش گیاهی در این مناطق پرتراکم و متنوع است و اختلاف دما در شب و روز بسیار کم است.

بالابودن سطح رطوبت در این مناطق از جمله معضلات بزرگی است که هرکسی نمی­تواند خود را با این شرایط تطبیق دهد؛ چراکه هوای مرطوب در سطوحی پایین­تر از هوای خشک واقع می­شود و به همین دلیل تنفس را برای افرادی که به این میزان رطوبت عادت ندارند، سخت می­کند. به همین دلیل، برای شروع ساخت ویلا در شمال و یا ساختمان در شهرهای شمالی باید به جریان هوای هدایت­شده توجه بسیار کرد تا تهویه به‌خوبی صورت بگیرد و از ایجاد هوای سنگین در محیط ویلا جلوگیری کند.

کنترل وزش باد در این اقلیم بسیار حائز اهمیت است، به این دلیل که جریان باد باعث نفوذ میزان بیشتری از رطوبت به درون ساختمان می­شود و به‌مرور مقاومت نمای ساختمان را کم می­کند.

در طراحی اقلیمی، مهندسان معمار با رعایت نکات مهمی همچون؛ بهره­برداری مطلوب و به‌اندازه از جریان باد و هوا، ایجاد سایه بر روی پنجره­ها و محافظت از بنا در برابر بارندگی شدید به بالابردن کیفیت ساخت ویلا و ساختمان و همچنین افزایش مقاومت سازه می­پردازند.

- چند اصل اساسی برای معماری در اقلیم مرطوب

  1. طراحی و اجرای ساختمان­ها و ویلاها باید در جهت جنوب انجام شود، محافظت از بخش­هایی که در معرض وزش باد قرار می­گیرید در دستور کار ساخت قرار داشته باشد و نقشه­ها به‌صورت باریک و باز طراحی شده باشند.

 

  1. برای ساخت ویلا در شمال، محل قرارگیری بنا تاحدامکان باید در مرکز حیاط باشد تا امکان تهویه هوای مناسب و کاهش رطوبت وجود داشته باشد.

 

  1. دیوارهای کوتاه­تر امکان هدایت‌شدن جریان باد را افزایش می­دهد، پس هرچه دیوارها را کوتاه­تر بسازید، امکان کوران جریان هوا بیشتر می­شود.

 

  1. استفاده از پنجره­های قدی با عرض زیاد باعث ورود جریان هوای زیاد به داخل ساختمان می­شود که همین امر، عمل تهویه را تسهیل می­کند.

 

  1. در شهرهای شمالی، بهتر است تعداد طبقات بیشتر باشد تا ارتفاع بیشتر ساختمان، عاملی برای جذب و ورود جریان بادهای مطلوب باشد.

- ویژگی‌های معماری در اقلیم مرطوب کدام‌اند؟

  1. به طور معمول در اقلیم شرجی، عرض کوچه­ها زیاد است و دیوارها و حصارهای اطراف ساختمان تاحدی‌که به امنیت آن آسیب نزنند، کوتاه ساخته می­شوند.

 

  1. در شهرهای شمالی فاصله­ی میان ساختمان­ها و ویلاها زیاد است، این فاصله به معنای حذف درز انقطاع مرسوم در میان ساختمان­های شهر تهران است.

 

  1. به‌منظور کاهش جذب رطوبت از طریق پی ساختمان، در ساخت ویلاهای ساحلی، از پایه­های چوبی برای شروع کار احداث ویلا استفاده می­کنند.

 

  1. به‌کارگیری ایوان­های سرپوشیده و عریض از جمله موارد مرسوم در ساخت ویلا در شمال است. ایوان­ها از نفوذ باران به داخل ساختمان جلوگیری و به‌عنوان رابطی میان فضاهای داخلی عمل می­کنند.

 

  1. استفاده از سقف­های شیب­دار در اقلیم شرجی و مرطوب امری کاملاً مرسوم است. سقف­های شیب­دار غالباً دارای پوششی از ساقه برنج، ایرانیت و ورق گالوانیزه هستند و از یک یا چند جهت دیوار ویلا بیرون می­زنند و به‌عنوان عامل محافظتی برای جلوگیری از خیس شدن دیوارهای بیرونی ویلا عمل می­کنند.

 

 

  1. در ساخت ویلا در شمال به جهت نورگیری ساختمان از سمت جنوب توجه ویژه­ داشته باشید و نورگیری در فضاهای اصلی را بیش­تر کنید.

 

  1. به‌کاربردن پنجره­های قدی و بزرگ برای ایجاد جریان هوای مناسب بسیار تأثیرگذار است اما نباید این نکته را فراموش کنید که جانمایی این پنجره­ها بسیار مهم هستند. به یاد داشته باشید که اگر ساختمان شما محدودیت در تخصیص فضا دارد، به هنگام استفاده از پنجره­های کوچک حتماً به جانمایی درست آن­ها فکر کنید؛ چراکه جانمایی غلط موجب اختلال در سیستم گردش هوا می­شود.

 

  1. در ساخت ویلا در شمال باید این نکته را مدنظر قرار دهید که امکان ساخت زیرزمین و فضای منفی در ویلا وجود ندارد، چراکه؛ به دلیل بالابودن رطوبت و سطح آب­های زیرزمینی، امکان آسیب رسیدن به پی ساختمان افزایش میابد.

 

  1. مناطق مرطوب و شرجی زمین­های مرطوبی نیز دارند؛ لذا درگذشته از کرسی­چینی استفاده می­کردند تا از نفوذ رطوبت به درون فضای خانه جلوگیری کنند. امروزه نیز در ساخت ویلا در شمال از پیلوت­ها در جهت ایجاد اتصال میان زمین و ساختمان استفاده می­کنند.

 

  1. به یاد داشته باشید که به‌هیچ‌عنوان نباید از سقف مسطح در مناطق شرجی استفاده کرد، سقف­های مسطح آب ناشی از باران را در خود نگه داشته و خیلی زود باعث ایجاد نم می­شود و خسارت­های زیادی به ساختمان وارد می­کند.

 

  1. برای داشتن محیطی مطلوب در فضای ویلا، استفاده از عایق­های حرارتی را فراموش نکنید! به‌کارگیری عایق حرارتی، فضای داخل ویلا را به مرز آسایش انسان نزدیک می­کند و کیفیت زندگی و اقامت را بالا می­برد. برای دیوارهایی که در معرض بارش بیشتر قرار دارند می­توانید از ایزوگام استفاده کنید.

- مصالح مصرفی در اقلیم مرطوب

برای ساخت ویلا در شمال، به‌کارگیری مصالح سبک با کم­ترین ظرفیت حرارتی بهترین گزینه است. اما اگر دلیل این انتخاب را نمی­دانید باید بگوییم که؛ سهولت حرکت جریان هوا در داخل مصالح سبک و در نتیجه رسیدن به تهویه مناسب، بیش­تر است و از خرابی و ایجاد نم و برآمدگی گچ جلوگیری می­کند.

استفاده از هر نوع فلز باعث ایجاد فرسایش، خوردگی و زنگ‌زدگی می­شود. نکته­ای که در هنگام تهیه اتصالات باید موردتوجه قرار دهید این است که؛ استفاده از اتصالات چوبی به‌جای اتصالات فلزی، بهترین گزینه در ساخت ویلا در شمال است.

پرکاربردترین و مرسوم­ترین مصالح در ساخت‌وسازهای مناطق مرطوب، چوب است. استفاده از کاه­گل برای اندودکاری نیز در این مناطق مناسب است.

 از عناصر پرکاربرد معماری در ساخت ویلا در شمال و مناطق شرجی، می­توان به داکت اسپلیت و تلار اشاره کرد.

تلار به فضایی شبیه به یک بهارخواب گفته می­شود که در طبقات بالایی ساختمان ساخته می­شود. از تلارها در فصول گرم سال به‌منظور محلی برای صرف غذا و استراحت استفاده می­شود، چراکه به دلیل قرارگیری آن در ارتفاع بالاتری از سطح زمین، جریان باد بیشتری در این فضا جریان دارد و حالتی مطلوب را برای ساکنین ایجاد می­کند.

داکت اسپلیت­ها درواقع همان جایگزین پنجره برای فضاهایی است که فاقد آن هستند. کارکرد داکت اسپلیت­ها را می­توان به؛ ایجاد تبادل میان جریان هوای گرم و سرد و کمک به تهویه محیط، خلاصه کرد.

مراحل ساخت ویلا در شمال

نخستین هدف از طراحی و ساخت هر ساختمانی، استفاده حداکثری از فضا بهره‌گیری از طبیعت بکر است. به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید یک محیط آرام را برای ریلکس کردن و گذراندن تعطیلات داشته باشید.

ساخت ویلا در شمال دارای اصول اساسی است که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. رعایت تمام موارد اقلیمی سبب یک طراحی اصولی می‌شود که کیفیت فضایی را بالا می‌رود و آرامش دو چندانی را برای ساکنین ایجاد می‌کند.

در ابتدا با مراحل ساخت ویلا در شمال آشنا می‌شویم و سپس به سراغ مراحل طراحی و اجرایی ساخت ویلا در شمال می‌رویم.

پیش‌نیازهای طراحی و ساخت ویلا در شمال

شروع روند طراحی معماری با بررسی پیش‌نیازها انجام می‌پذیرد؛ این اطلاعات مهندس کمک می‌کند تا با یک دید بازتر شروع به طراحی کند.

1. اولین قدم برای ساخت ویلا در شمال، هدف‌گذاری

مهم‌ترین اقدام قبل از شروع به ساخت ویلا در شمال، هدف‌گذاری و مشورت با یک فرد متخصص است. اگر هدف خود را برای ساخت ویلا در شما مشخص نکنید، تمام طراحی تحت‌تأثیر آن قرار می‌گیرد. شما باید به طراح خود بگویید که ویلا را برای استفاده‌ی شخصی می‌خواهید یا می‌خواهید از قبل آن سرمایه‌ی خود را افزایش دهید.

اگر هدف شما از ساخت ویلا در شمال به‌درستی معین شود، می‌توانی به‌راحتی به مرحله‌ی بعدی کار رفته و طراحی و اجرای ویلا را شروع کنید. دقت داشته باشید که طراحی یک ویلای شخصی‌ساز با ویلاهای که در شهرک‌های مختلف صرفاً برای سرمایه‌گذاری و فروش ساخته شده‌اند، بسیار متفاوت است. در این گونه ویلاهای شهرکی، نظر و سلیقه‌ی سازنده در طرح اعمال می‌شود؛ این در حالی است که در ویلای شخصی‌ساز، طراح موظف است که طرح پیشنهادی را باسلیقه و نظر کارفرما هماهنگ کند.

2. ارزیابی موقعیت زمین

گام دوم برای طراحی ویلا، ارزیابی کامل موقعیت جغرافیایی و سوق‌الجیشی زمین است. اهمیت این بررسی به‌قدری است که می‌توانند زندگی در یک مکان را امکان‌پذیر یا غیرممکن کند. توجه به توپوگرافی زمین، نوفه‌های محیطی، موانع طبیعی مانند رودخانه‌ها، برکه‌ها، پوشش گیاهی و کوه‌ها، موانع مصنوعی و ساخته‌ی دست بشر، همگی دارای اهمیت بالایی هستند تا طراحی ویلای مدرن شما به بهترین نحو انجام پذیرد. متناسب با اطلاعات به‌دست‌آمده در این بخش، طراح یک‌قدم به طراحی ویلای شما نزدیک‌تر می‌شود.

3. نیازسنجی باتوجه‌به سلیقه‌ی ساکنین

یکی از ویژگی‌های خارق‌العاده‌ی طراحی معماری، امکان دخیل کردن نظر افراد در طراحی پروژه است. شما باید تمامی خواسته‌ها و نیازهایتان را در اختیار طراح قرار دهید تا او بتواند برحسب آن‌ها، یک نمونه مدل‌سازی سه‌بعدی را به شما ارائه دهد.

اگر ایده‌های مطرح شده از سوی کارفرما با استانداردهای فضایی ساخت ویلا در شمال منطبق نبود، طراح موظف است طبق قانون عمل کرده و مالک را متقاعد کند که در تصمیم خود تجدیدنظر داشته باشد.

4. برآورد هزینه‌های ساخت ویلا در شمال

این مرحله، از مهم‌ترین مراحل پیش‌نیاز ساخت ویلا در شمال است. مدیر پروژه موظف است لیستی از اقلام مورد‌نیاز در هر مرحله از پروژه به کارفرما ارائه کند و قیمت تمام‌شده‌ی ویلا را به‌صورت حدودی به وی اعلام کند.

کارفرما نیز باید قبل از شروع به ساخت، حتماً با افراد متخصص در این زمینه مشورت کند. دقت کنید که مرحله‌ی برآورد هزینه‌ها می‌تواند به‌صورت هم‌زمان با سایر مراحل انجام شود.

اکنون که با پیش‌نیازهای طراحی آشنا شدید، به سراغ مراحل طراحی ویلا می‌رویم و عوامل مؤثر در طراحی را برای شما می‌گوییم.

گام‌های طراحی ویلا

طراحی ویلا به‌صورت اصولی تنها با درنظرگرفتن عوامل مؤثر بر آن و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده امکان‌پذیر است‌. برای این کار باید چند مرحله را پشت سر بگذاریم:

  1. انتخاب محل استقرار خود بنا
  2. طراحی پلان
  3. مدل‌سازی ویلا (معماری و سازه)
  4. طراحی نمای ویلا
  5. طراحی دکوراسیون داخلی
  6. حالا به تشریح موارد ذکر شده می‌پردازیم.

انتخاب محل استقرار خود بنا

برای ساخت ویلا در شمال، پس از انتخاب شهر موردنظر و خرید زمین در آن شهر، باید به سراغ تصمیم‌گیری برای استقرار خود بنا بروید. اینکه بنای اصلی ویلا در کدام جهت زمین قرار بگیرد، از لحاظ نورگیری و شرایط اقلیمی تعیین‌کننده است. مثلاً همیشه سعی کنید بالکن ویلا را در سمت غرب زمین قرار دهید تا در هنگام عصر، سایه‌ی خوبی در این بخش داشته باشید.

طراحی پلان

پس از بررسی زمین و تحلیل سایت، مهندس طراح با درنظرگرفتن استانداردهای فضایی، شروع به طراحی پلان می‌کند. در ویلاهای شخصی طراحی‌شده به سبک مدرن، دست طراح برای پیاده‌سازی ایده‌های جذاب باز است؛ پس اگر ایده‌ای مدرن دارید می‌توانید با طراح در میان بگذارید.

مدل‌سازی ویلا

پس از اینکه پلان نهایی شد، مدل‌سازی سه‌بعدی پلان با استفاده از نرم‌افزارهای سه‌بعدی انجام می‌گیرد؛ در این مرحله می‌توانید شکل کلی ویلای خود را در قالب یک عکس ببینید. مدل‌سازی سازه‌ی ویلا نیز در این مرحله انجام می‌پذیرد که باید با طرح معماری هم‌خوانی داشته باشد.

طراحی ویلا در رویان

طراحی نمای ویلا در شمال

ازآنجایی‌که ساخت ویلا در شمال در همه شهرهای آن بسیار رایج است، یک بازار رقابتی برای طراحی نماهای مدرن و دکوراسیون‌های داخلی شیک ایجاد شده است که افراد را به سمت آن جذب می‌کند. طراحی نما باید به‌صورت اصولی انجام بگیرد؛ چراکه نما ویترین هر ساختمان است و نشان‌دهنده‌ی هویت و شخصیت آن ساختمان. طراحی نمای ویلا می‌تواند هم‌زمان با طراحی پلان یا پس از تصویب آن انجام گیرد.

اگر سبک مدرن را برای طراحی نمای ویلای خود انتخاب کرده‌اید، پیشنهاد ما این است که همین سبک را تا دکوراسیون داخلی پیش ببرید. این تطابق در سبک انتخابی باعث می‌شود که ویلای شما از لحاظ هویت تضمین‌شده باشد.

ما می‌خواهیم چند ویژگی نمای ویلایی به سبک مدرن را برای شما بیان کنیم که اگر قصد انتخاب سبک مدرن را برای ویلای خود دارید، با یک دید باز و آگاهانه درمورد آن تصمیم بگیرید. برای اطلاعات بیش‌تر راجع‌به سبک مدرن، مقاله‌ی معرفی سبک مدرن را مطالعه کنید.

نمای ویلایی مدرن در شمال کشور

نمای مدرن با پنجره‌های بزرگ و عریض، خطوط ساده، زوایای راست‌گوشه، متریال‌های طبیعی، تناسبات متعارف، رنگ‌های خنثی و روشن و سادگی و دوری از تجملات شناخته می‌شود. در نمای مدرن، طراح سعی می‌کند نما را به‌گونه‌ای هماهنگ با محیط اطرافش طراحی کند تا ارتباط و پیوستگی میان طبیعت و ساختمان از بین نرود. همین امر سبب می‌شود که نمای طراحی‌شده به سبک مدرن بسیار ساده و آرامش‌بخش باشد. این موضوع مخصوصاً برای ساخت ویلا در شمال ایران که دارای محیط‌های بکر و خلوت است، ایده‌ای بسیار جذاب خواهد بود.

طراحی دکوراسیون داخلی ویلا

ازآنجایی‌که افراد بیشتر وقت خود را در فضای داخلی می‌گذرانند، طراحی دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی دارد. برای ساخت ویلا در شمال باید به طراحی دکوراسیون داخلی توجه ویژه‌ای نمود؛ شاید دلیل این امر را بتوان در ایجاد حس سرزندگی و تازگی محیط بیرون در فضای داخلی دانست. شما باید از طراح پروژه‌ی خود بخواهید که دکوراسیونی مدرن و شیک را برای ویلای شما طراحی کنند؛ این سبک به شما احساس رضایت و آرامش می‌دهد.

طراحی دکوراسیون داخلی ویلا به سبک مدرن

سبک مدرن برای دکوراسیون داخلی نیز بسیار پرطرف‌دار است؛ ازاین‌رو می‌خواهیم شما را با طراحی دکوراسیون داخلی به این سبک بیش‌تر آشنا کنیم.

در طراحی مدرن از فرم‌های کاملاً عریان استفاده می‌شود. ایده‌های جدید و استفاده از تکنولوژی روز دنیا در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدرن به چشم می‌خورد. به ‌عبارت ‌دیگر، سبک مدرن در تلاش است تا خود را با نیازهای زمانه و سلایق متفاوت جوامع بشری امروزه وفق دهد.

این نوع دکوراسیون داخلی بسیار شیک و درعین‌حال، ساده است. سادگی مهم‌ترین ویژگی سبک مدرن است. استفاده از رنگ‌های روشن و ملایم، خنثی و رنگ طوسی شدیداً در سبک مدرن رواج دارد. این رنگ‌ها هم برای دیوارپوش‌ها، سقف‌ها، کف‌پوش‌ها و هم برای مبلمان و تزیینات به کار می‌روند.

مبلمان ساده، بدون تاج و بدون الگوی خاصی برای تطابق با سبک مدرن باید خریداری شود. در سبک مدرن همه چیز سر جای خودش قرار دارد و از همه‌ی وسایل به‌جا استفاده می‌شود.

در بحث نورپردازی ویلا نیز می‌توانیم بگوییم که نور مخفی بیش‌تر از لوسترها و آویزهای پر زرق‌و‌برق و شلوغ طرف‌دار دارد.

مراحل اجرایی ساخت ویلا در شمال

پس از تصویب طرح و انتخاب سبک مورد‌نظر، نوبت به پیاده‌سازی آن‌ها با توجه ‌به اطلاعات و بررسی‌های انجام‌شده می‌رسد. ساخت ویلا در شمال با انجام تمهیدات اقلیمی، در همین مرحله کلید می‌خورد.

برای شروع، آماده‌سازی زمین، تخریب بناهای فرسوده، گودبرداری و اجرای تمهیدات لازم آن و در‌نهایت، خرید مصالح انجام می‌شود. در ادامه به اقدامات مهم مراحل اجرایی ساخت ویلا در شمال اشاره می‌کنیم.

طراحی ویلا در رویان

1. گودبرداری

اولین گام پس از تخریب بناهای فرسوده‌ی موجود در زمین، گودبرداری است که باید با انجام تمهیدات ایمنی شروع شود و به پایان برسد. این مرحله، یکی از اساسی‌ترین مراحل برای ساخت ویلا در شمال است. داشتن یک فونداسیون محکم برای ساخت ویلا در شمال، از اوجب واجبات است تا ویلا را در برابر نیروهای جانبی حفظ کرده و عمر آن را بالا ببرد.

2. بتن‌ریزی و اسکلت‌بندی

پس از اجرای فونداسیون، نوبت به پرکردن آن با بتن می‌رسد. اگر اسکلت بتنی باشد، بقیه مراحل نیز به همین‌طور و به شکل مرحله‌ای انجام می‌پذیرد. اسکلت فلزی در مقابل، یک‌باره انجام می‌شود. پیشنهاد ما این است که برای ساخت ویلا در شمال، از اسکلت بتنی استفاده کنید؛ دلیل این توصیه، زنگ‌زدن سریع آهن در اقلیم مرطوب است.

3. دیوارکشی ویلا

پس از اجرای اسکلت، مرحله‌‌ی دیوارکشی داخلی و خارجی ویلا انجام می‌پذیرد. دیوارها را بر طبق نقشه اجرا می‌کنند و در آن‌ها از بلوک‌های بتنی یا سفالی استفاده می‌شود. در این مرحله از ساخت ویلا در شمال طراح باید تأسیسات مکانیکی و برقی را نیز برای ردشدن از دیوارها در نظر بگیرد.

4. اجرای سقف

حالا که دیوارها چیده شد و کف اجرا شد، نوبت به اجرای سقف ویلا می‌رسد. در اقلیم مرطوب سقف‌ها باید به‌صورت شیروانی طراحی و اجرا شوند. سقف شیب‌دار ازآن‌جهت موردنیاز است که بارندگی در اقلیم مرطوب بسیار زیاد است و این نوع سقف برای هدایت آب باران بهترین انتخاب خواهد بود.

5. نمای خارجی و اجرای طرح داخلی

در این مرحله به طراحی نما و اجرای دکوراسیون داخلی می‌رسیم. باتوجه‌به سبک انتخاب‌شده برای ساخت ویلا در شمال، اقدام تهیه‌ی مصالح کنید. مثلاً اگر سبک مدرن را انتخاب کرده‌اید، متریال چوب را مطابق سلیقه‌ی خود تهیه کنید. برای ساخت ویلا در شمال، چوب بسیار پرکاربرد است؛ چرا که دردسترس‌ترین فراوان‌ترین متریال در شهرهای شمالی محسوب می‌شود.

6. محوطه‌سازی و طراحی سایت پلان ویلا

آخرین مرحله اجرایی به طراحی سایت پلان تعلق دارد. در این مرحله حیاط ویلا طراحی شده و پیوستگی‌های لازم آن با نما و ساختار ویلا انجام می‌پذیرد. این مرحله مهم‌ترین مرحله در قسمت نهایی اجرای پروژه است؛ چراکه هر کسی که به فکر ساخت ویلا در شمال می‌افتد، به دنبال استفاده از محیط بکر و طبیعی آنجا است و می‌خواهد نهایت استفاده را از محیط ببرد. طراحی محوطه نیز باید با سلیقه‌ی کارفرما و علم مهندس طراح  صورت بگیرد.

بهترین مکان برای ساخت ویلا در شمال کجاست؟

سوال بالا را می‌توان طور دیگری پرسید، بهتر است کجای شمال ویلا بسازیم؟

  1. ساخت ویلا در مازندران
  2. ساخت ویلا در نوشهر
  3. ساخت ویلا در نور
  4. ساخت ویلا در نوشهر
  5. ساخت ویلا در چمستان
  6. ساخت ویلا در محمودآباد
  7. ساخت ویلا در سرخرود
  8. ساخت ویلا در چالوس
  9. ساخت ویلا در رامسر
  10. ساخت ویلا در آمل
  11. ساخت ویلا در تنکابن
  12. ساخت ویلا در گیلان
  13. ساخت ویلا در زیباکنار
  14. ساخت ویلا در لاهیجان
  15. ساخت ویلا در لنگرود
  16. و …

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم به تمام جوانب و نکات مهم در ساخت ویلا در شمال و مناطق رطوبتی بپردازیم. به یاد داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود به هنگام ساخت ویلا، حتماً با متخصصان باتجربه این حوزه مشورت کنید. طراحی اقلیمی در مناطق گوناگون سبب می­شود تا از بروز هرگونه آسیب به ساختمان جلوگیری شود. به‌منظور اعمال این طراحی اقلیمی، می­بایست با مهندسان معمار مجرب مشورت کنید و طرح­ها و ایده­های ذهنی خود را به آن­ها ارائه دهید تا درنهایت طرح کشیده شده مطابق میل شما و سازگار با منطقه مرطوب باشد. پیروی از اصول و قواعد معماری در ساخت ویلا نه‌تنها کیفیت ویلای شما را بالا می­برد، بلکه از نظر زیبایی بصری نیز ویلای شما را منحصربه‌فرد می­کند. نمونه پروژه‌های دفتر طراحی اینجیردیزاین در شمال:

لینک پروژه‌ها

به نظر شما کدام یک از شهرهای شمالی می­تواند برای ساخت ویلا مناسب­تر باشد؟ باتوجه‌به فاکتورهای مؤثر مذکور در ساخت ویلا در شمال، کدام یک بر دیگری ارجح­تر است و بیشتر بر روند طراحی و اجرای ویلا تأثیر می­گذارد؟ به نظر شما، استفاده از سبک مدرن در این مناطق مناسب است؟

پروژه های ساخت ویلا
دسته بندی پروژه ها
ویلا
مسکونی
ورزشی
اداری
تجاری
طراحی نما
ما را دنبال کنید :