امروزه با افزایش ساختوساز مجتمعهای تجاری و مراکز خرید، عوامل زیادی در موفقیت آنها نقش دارد که یکی از مهمترین عوامل، طراحی دکوراسیون داخلی برای این فضاها است. با طراحی دکوراسیون مرکز خرید بهطور خلاقانه، با استفادهی نوع خاصی از رنگبندی و تصاویر فضای مرکز خرید در چشم عموم مردم متفاوت بهنظر میآید، همچنین توجه افراد بیشتری را جلب کرده و در عملکرد فروشگاهها تاثیر مثبت ایجاد میکند. طراحی دکوراسیون مرکز خرید هم مانند طراحی هر فضایی اصول و قواعد مختص بهخود را دارد که پیروی کردن از آنها به ما در رسیدن به نتیجهی مطلوب کمک میکند. در یک مرکز خرید علاوهبر فضای فروشگاهی عناصر دیگری نیز وجود دارد که توجه به آنها بسیار حائزاهمیت است، مانند طراحی ورودیها، پارکینگ، مبلمان، نورپردازی و غیره.
طراحی فضای سبز و آبنما در دکوراسیون مراکز خرید محیط را از یکنواخت بودن درآورده و موجب سرزندگی بیشتری در افراد میشود. ویترین مغازهها به عنوان دیوارهای اصلی یک مرکز خرید، بیشترین توجه را جلب میکند که باید به بهترین شکل ممکن طراحی و با تنوع نسبت به فروشگاههای مجاور اجرا شود. از دیگر عوامل مهم در طراحی دکوراسیون مرکز خرید میتوان به قراردادن وسایل بازی مناسب کودکان در قسمتی از مرکز خرید اشاره کرد تا مادرانی که به همراه کودکان خود برای خرید میآیند بتوانند مدت زمانی را نیز به سرگرم کردن کودکان بپردازند. در نهایت طراحی دکوراسیون مرکز خرید باید بهگونهای باشد که رضایت تمام افرادی که برای خرید به این فضا مراجعه میکنند را به خود جلب کند. ما در ادامهی مطالب این مقاله نکاتی مهم را دربارهی طراحی دکوراسیون مرکز خرید به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.
اصول طراحی دکوراسیون مرکز خرید
یکی از نکاتی که طراحی دکوراسیون مرکز خرید باید به آن توجه کنیم، نحوهی چیدمان و رعایت اصول طراحی دکوراسیون آن فضا است. تا به حال دقت کردهاید که میزان فروش یک مرکز خرید بسیار بیشتر از فضاهایی با عملکرد مشابه خودش باشد؟ دلیل این تفاوت با در نظر گرفتن جزییات، ایجاد راحتی برای مشتریان و نکات کلیدی دیگر در این فضا ایجاد میشود که در ادامه به آن میپردازیم.
1. تاثیر ویترین در دکوراسیون
گاهی اوقات طراحی دکوراسیون برای ویترین یک مرکز خرید تاثیر بیشتری در جذب مشتری نسبت به طراحی دکوراسیون داخلی آن دارد.
با طراحی ویترین فروشگاهها در واقع فضایی جهت نمایش محصولات آن کسبوکار و معرفی هویت برندینگ ایجاد میشود که مشتری در اولین مواجهه با فروشگاه شما میبیند. نقش ویترین در طراحی دکوراسیون مرکز خرید از موثرترین عناصر در جذب مشتری محسوب شده زیرا تمام چیزی که میتواند مشتری را به داخل فروشگاه دعوت کند یا آن را از بازدید منصرف کند، به نحوهی طراحی ویترین برمیگردد. بنابراین استفاده از دانش طراحان داخلی و مطالعه برای جمعآوری ایده جهت طراحی ویترین فروشگاه یک امر ضروری است.
بهکار بردن علائم یا عبارات محترمانه برای دعوتکنندگی مشتریان به داخل فروشگاه یکی دیگر از مواردی است که تاثیر زیادی بر افراد میگذارد زیرا بدون درخواست مستقیم از آنها، حس دعوت کردن را القا میکنیم. بنابراین دریافتیم که طراحی اصولی ویترین، یک عامل تعیینکننده جهت انتخاب فروشگاه شما توسط مشتریان از بین چندین فروشگاه محسوب میشود.
ما در مقالهی اهمیت طراحی ویترین برای مغازهها و فروشگاهها بهطور ویژه به این موضوع مهم در طراحی دکوراسیون مرکزهای خرید، پاساژها و فروشگاههای کوچک پرداختهایم.
2. طراحی ورودی خاص و متمایز
فضایی که پس از ورود به فروشگاه مشتری در آن قرار میگیرد ورودی مرکز خرید است. بنابراین طراحی این قسمت در طراحی دکوراسیون مرکز خرید بسیار مهم است زیرا ورودی، اولین برخورد مشتری با کسبوکار شما محسوب میشود. امکان ورود و خروج آسان برای مشتریان، دسترسی راحت به فضاهای مختلف از طریق ورودی و داشتن فضای کافی از ویژگیهای قسمت ورودی فروشگاه هستند. علاوهبر این اجرای نورپردازی درست و انتخاب رنگ مناسب برای این فضا از موارد تاثیرگذار در جذب مشتری بهشمار میآیند. از راهکارهایی که بهمنظور نورپردازی قسمت ورودی درطراحی دکوراسیون مرکز خرید بهکار گرفته میشود، میتوان به استفاده از نور متمرکز کافی و نه زیادی را بر روی ورودی اشاره کرد. با این کار توجه همهی افراد که در حال گذر کردن از مقابل فروشگاه هستند، به یک فضای خاص که نور متفاوت از اطراف خود داشته باشد، جلب می شود. هر چه شدت نور در بازهی استاندارد روشنایی، روشن تر باشد در ایجاد حس مثبت و اعتماد بیشتر کمک میکند. همانطور که گفته شد راه دیگری که جهت متمایز کردن ورودی در طراحی دکوراسیون مرکز خرید انجام میشود، استفاده از رنگهای خاص برای این قسمت است . رنگی که با فضای اطرافش متفاوت باشد، همچنین اعتماد و توجه مشتریان را جلب کند. ترجیحا از رنگهای آرامشبخش و اطمینانبخش استفاده شود. مانند آبی، سبز، سفید و غیره. استفاده از رنگهایی مانند قرمز، نارنجی، زرد که حس هیجان و استرس را به افراد القا میکنند، باید با دقت و نظر طراح داخلی باشد.
3. انتخاب رنگ متناسب با فضا
انتخاب پالت رنگی و ترکیب رنگهای کلی برای طراحی دکوراسیون مرکز خرید به نوع محصولات ارائهشده، سبک معماری آن فضا، ابعاد و اندازهی فروشگاه نیز بستگی دارد. ترکیبرنگی که در نهایت مشخص میشود در شکلگیری تصویر ذهنی مشتریان از فروشگاه و همینطور چطور دیده شدن محصولات بسیار تاثیرگذار است. در واقع نکتهای که در مورد رنگ مناسب در طراحی دکوراسیون مرکز خرید وجود دارد این است که، ترکیب رنگها به نحوی باشد که محصولات ارائهشده در فروشگاه را بیشتر از هر چیز دیگری در معرض نمایش بگذارد. هدف ما جلب نظر مشتری به سمت دیوارها و دکور مغازه نیست بلکه میخواهیم از آنها برای جذابتر نشان دادن اجناس داخل فروشگاه استفاده کنیم.
رنگها در طراحی دکوراسیون مرکز خرید میتوانند باعث آرامش افراد در حین خرید شده و حس خوبی را منتقل کنند یا موجب القای حس اضطراب و هیجان به آنها شود.
4. طراحی مسیر حرکت مشتریان در مرکز خرید
مسیر حرکت مشتریان به طراحی دکوراسیون مرکز خرید، طراحی داخلی و نحوهی چیدمان فروشگاهها بستگی دارد. بنابراین مسیری که مشتریان پس از ورود طی میکنند تا لحظهی خروج آنها از فروشگاه باید با برنامهریزی در دکوراسیون باشد و چند نکته را در مورد طراحی این نقشهی مسیر باید در نظر داشته باشیم. از جمله داشتن فضای کافی برای عبور و مرور و توقف مشتریها در حین حرکت، عبور افراد از کنار همدیگر و توقف در مقابل اجناس فروشگاه بدون ایجاد مانع برای مشتریان دیگر، زیرا نبود فضای کافی در مسیر حرکت باعث بازدید بیدقت و با سرعت افراد میشود تا بتوانند به دیگران نیز اجازه عبور بدهند.
5. کانتر و میز صندوق در دکوراسیون
کانتر یا میز صندوق آخرین بخشی است که مشتری در مرکز خرید با آن روبرو خواهد شد. این فضا را میتوان برای ایجاد احساس راحتی، آرامش و اعتماد در مشتری به کمک استفاده از رنگهای آرامش بخش مانند سفید، آبی و سبز طراحی کرد. بنابراین با طراحی درست این بخش، آخرین برخورد مشتری در هر خرید از فروشگاه بسیار مثبت، همراه با حس خوب و رضایت کافی پس از خرید خواهد بود.
محل قرارگیری کانتر در فروشگاه باید در نقطهای باشد که در میانهی مسیر رفتوآمد نباشد، در انتهای مسیر و نزدیک به درب خروج بهترین فضا برای قرارگیری میز صندوق است. طراحی دکوراسیون مرکز خرید میتواند به صورتی باشد که مشتریان برای رسیدن و پیدا کردن میز صندوق در تمام فضاهای فروشگاه حرکت کنند و سپس به نقطهی آخر برسند، با این روش افراد از بخشهایی که کمتر در معرض دید هستند نیز دیدن میکنند.
6. طراحی فضای استراحت
طراحی این فضا از عناصر مهم در طراحی دکوراسیون مرکز خرید محسوب شده که در طراحی بسیاری از فروشگاهها از اهمیت آن غافل میشوند. اکثر افرادی که برای خرید وارد مرکز خرید میشوند، کسانی را بهعنوان همراه با خود دارند که تنها هدف آنها همراهی مشتری اصلی فروشگاه است. این افراد میتوانند کودکان، افراد میانسال، آقایانی که همراه همسر خود به خرید آمدهاند، باشند. این دسته از افراد معمولاً پس از پیادهروی زیاد و سر زدن به فروشگاه های متعدد مرکز خرید، خسته هستند و یکی از دلایلی هم که مشتریهای فروشگاه خیلی زود مجبور به ترک فروشگاه میشوند، خستگی همراهان آنها است. بنابراین، با طراحی محلی جهت نشستن و استراحت کردن همراهان مشتریان مشکل مهمی را در طراحی دکوراسیون مرکز خرید حل کردهایم و افراد با خیال راحتتری خرید میکنند.
7. نورپردازی در مرکز خرید
اهمیت طراحی نورپردازی و محل نصب چراغها در دکوراسیون مرکز خرید بسیار زیاد است، زیرا نور مناسب در فروشگاهها باعث جلب توجه مشتریان به فضای داخلی شده و موجب انتخاب فروشگاه شما از سوی آنها میشود. بنابراین نورپردازی در طراحی دکوراسیون مرکز خرید امری ضروری به حساب میآید و باید به نحوی انجام شود که با خاص نشان دادن فضای داخل فروشگاه از بیرون، بتواند افرادی که در حال عبور هستند را ترغیب به بازدید از اجناس ارائه شدهی فروشگاه کند و در نهایت نیز جذب مشتری را به همراه داشته باشد. تامین نور مراکز خرید نیز مانند دیگر فضاها میتواند به حالت عمومی یا موضعی باشد که هر کدام از آنها تاثیر بسزایی در طراحی دکوراسیون مرکز خرید و بازدهی فروشگاه دارد. همچنین برای بخشهای مهمتر در فروشگاه، برای مثال قسمتی از آن که اجناس ویژه و با ارزشتری برای فروش گذاشته شده است میتوان از نورهای متمرکز با شدت بیشتر نسبت به دیگر فضاها بهکار گرفته شود تا با این روش میزان اهمیت اجناس را به افراد نشان دهد.
هدف از طراحی دکوراسیون مرکز خرید
هر سبکی از طراحی دکوراسیون مرکز خرید، اهداف منحصربهفردی را دنبال میکند. گاهی ممکن است هدف آن القای سادهگرایی و کاهش آشفتگی در فضا باشد، گاهی نیز هدف از دکوراسیون، به فروش گذاشتن یک اثر هنری در فضایی کلاسیک و پر از جزییات است. بنابراین، عملکرد یک مرکز خرید را در نهایت طراحی دکوراسیون داخلی آن مشخص میکند که در تمام سبکها به اهدافی یکسان میرسند که در ادامه به آن میپردازیم.
در صورتی که فضای تجاری به درستی طراحی و اجرا نشده باشد، به موفقیت مورد نظر در زمینهی فروش و ارائهی کسبوکار خود نیز نمیرسند. طراحی دکوراسیون مرکز خرید در واقع تلفیقی از معماری فضا و اضافهکردن عناصری جهت افزایش زیبایی بصری فروشگاه محسوب میشود که این موارد هر کدام باید به درستی اجرا شوند تا یک مرکز خرید به نتیجهی مطلوب خود برسد. در نتیجه مهمترین هدف از طراحی دکوراسیون مرکز خرید، جلب توجه مشتریان و افزایش فروش درفضای تجاری است. طراحی دکوراسیون در این فضاها باید بهگونهای باشد که مشتریان را به سمت فروشگاهها جذب کند، احساس راحتی و آرامش را به آنها منتقل کند و باعث ایجاد تجربهی خریدی امن شود.
استفاده از فناوری در دکوراسیون مرکز خرید
در سالهای اخیر بهرهگیری از فناوریهای جدید در خانهها، ساختمانهای تجاری، مراکز خرید و اکثر فضاهایی که در روزمرهی زندگی ما وجود دارند، جایگاه ویژهای پیدا کردهاند. تکنولوژی به صاحبان کسبوکار و مشتریان در ایجاد ارتباط سریع بین افراد، در نتیجه دریافت راحتتر خدمات و عملکرد بهتر کمک میکند. بنابراین در زمان طراحی دکوراسیون مرکز خرید نقش تکنولوژی را فراموش نکنید. امکاناتی مانند سیستمهای کامپیوتری برای ارائهی خدمات آنلاین، پخشکنندههای چند رسانهای، ویترینهای دیجیتال و کنترل از راه دور جهت حفظ امنیت فروشگاه نمونههایی از خدمات فناوریها در عملکرد طراحی داخلی هستند.
تلفیق فضای باز و بسته در دکوراسیون
یکی از جدیدترین روشها در طراحی دکوراسیون فضاهای تجاری برای تلفیق فضای داخل و بیرون، طراحی بیوفیلیک است، به معنای اهمیت و علاقه به طبیعت. در این رویکرد طراحی توجه به طبیعت و محیط بیرون، نقشی کلیدی ایفا میکند و ارتباط با فضای بیرونی حتی با قرار دادن گلدانها در فضای داخلی انجام میشود. در واقع هدف از طراحی بیوفیلیک، نزدیک بودن بیشتر انسان به طبیعت است. بهمنظور استفاده از این رویکرد در محیطهای تجاری و در طراحی دکوراسیون مرکز خرید، میتوان فضای داخل و خارج را تلفیق کرد. اگر بالکن یا حیاطی در دسترس باشد، با قرار دادن مبلمان مناسب در آن و طراحی دکوراسیون اصولی، حس مثبتی را در افراد ایجاد کرده و ترغیب به گذراندن زمان بیشتری در مرکز خرید میکند. اما اگر چنین فضایی وجود ندارد، میتوانید از گلها و گیاهان در فضاهای داخلی بهره ببرید و محیطی سرزنده به وجود آورید. نصب دیوار سبز یا گرینوال نیز ایده دیگری در طراحی دکوراسیون مرکز خرید با این رویکرد محسوب میشود.
نقش دکوراسیون داخلی در معرفی برند
طراحی دکوراسیون مرکز خرید بهعنوان یک عامل مهم در توسعهی برند شناخته شده است. طراحی دکوراسیون مناسب و هوشمندانه میتواند باعث جذب مشتریان و افزایش شناخت برند شود. با توجه به اینکه عملکرد کلی مراکز خرید، فضایی تجاری برای فروشندگان و خریداران است، طراحی دکوراسیون مناسب باعث ایجاد تجربهی خرید مثبت برای مشتریان میشود. همچنین، طراحی دکوراسیون مرکز خرید، ابزاری جهت به تقویت شناخت برند و افزایش وفاداری مشتریان نیز کمک میکند. طراحی دکوراسیون در ساختاردهی و معرفی هویت یک برند بسیار مهم است.
هزینهی طراحی دکوراسیون مرکز خرید
تا اینجای مطالب با اصول طراحی دکوراسیون یک فروشگاه و عناصر تاثیرگذار در آن آشنا شدید. شاید این سوال در ذهن شما به وجود آمده باشد که در کل طراحی دکوراسیون یک مرکز خرید حدودا چقدر است یا چطور میشود آن را محاسبه کرد؟ در پاسخ به این سوال میتوانیم بگوییم که با توجه به تنوع نیازها، سلیقهها و اهداف کسبوکارها محاسبهی قیمت طراحی دکوراسیون مرکز خرید بهطور دقیق کار پیچیدهای محسوب میشود. اما با در نظر گرفتن فاکتورهایی، میتوانید حدود قیمت طراحی دکوراسیون را برای فروشگاه خود محاسبه کنید. در ادامه به برخی از این فاکتورها اشاره خواهیم کرد:
1. متراژ فروشگاه:
باید بدانید که با افزایش متراژ فروشگاه، هزینههای شما جهت طراحی و اجرای دکوراسیون آن نیز افزایش پیدا میکند.
2. سبک دکوراسیون مورد نظر:
انتخاب سبک دکوراسیون مرکز خرید تاثیر بسزایی در محاسبهی هزینهی نهایی اجرا دارد، سبکهای مینیمال و مدرن که به متریالهای سادهتر و جزییات کمتری برای طراحی نیاز دارند در کاهش هزینهها و همینطور سبکهای باشکوه و کلاسیک در افزایش چشمگیر هزینههای طراحی دکوراسیون مرکز خرید موثر هستند که البته ما سبک کلاسیک را در طراحی دکوراسیون مرکز خرید پیشنهاد نمیکنیم. در صورت علاقهمند بودن به این سبک پیشنهاد میشود مقالهی معرفی سبک کلاسیک را مطالعه کنید و در نهایت نیز حتما با معماران و متخصصین این حوزه مشورت کنید.
3. نیازهای کارفرما:
طراحی برخی بخشها کاملا اختیاری و طبق نظر کارفرما اجرا میشود. مانند فضاهایی جهت استراحت، بازی کودکان و غیره. که عدم طراحی آنها اختلالی در عملکرد مرکز خرید ایجاد نکرده و بسته به نظر کارفرما میتواند تغییر کند که بر هزینههای نهایی پروژه تاثیر دارد.
4. خلاقیت در طراحی دکوراسیون:
بهکار بردن عناصر خلاقانه و منحصربهفرد درطراحی دکوراسیون مرکز خرید و همچنین استفاده از متریالهایی متفاوت از آنچه که در دکوراسیونهای معمول اجرا میشود نیز در محاسبهی هزینههای شما تاثیر میگذارد.
بازسازی و دکوراسیون مرکز خرید
بازسازی یک مغازه نیز چالشهای خاص خود را دارد، حال تصور کنید این اتفاق قرار است برای مرکزهای خرید و پاساژهای قدیمی قرار است رقم بخورد؛ مطمئنا در این مقیاس پروژه امر بازسازی نیاز به مطالعات و بررسیهای بیشتر دارد. هنگامی که تصمیم به بازسازی مرکز خرید میگیریم باید پیش از هرکاری به تعدادی سوال پاسخ دهیم. که پاسه این سوالها را ما بهطور مفصل در مقالهی بازسازی مغازه دادهایم.
نتیجهگیری
مراکز خرید و پاساژها در زندگی شهری و روزمرهی ما نقش بسزایی دارند که زمانی از روز را ممکن است در چنین فضاهایی بگذرانیم. در نتیجه طراحی دکوراسیون مرکز خرید اهمیت زیادی در ایجاد حس آرامش، راحتی و افزایش رضایت افراد از مرکز خرید دارد. در مراکز خرید و فضاهای تجاری طراحی داخلی اصولی علاوهبر رضایت مشتریان، با ایجاد حس راحتی برای فروشندگان نیز بازدهی کاری بالا میرود به فروش بیشتر کمک میکند. طراحی دکوراسیون مرکز خرید باید با دقت، در نظر گرفتن تمام سلیقهها و افراد با شرایط مختلف انجام شود. با توجه به منطقهای که یک مرکز خرید در آن وجود دارد، وسعت آن و ارائهی خدماتی که قرار است به افراد بدهد، طراحی دکوراسیون آن نیز میتواند تغییر کند اما همانطور که گفتیم عناصر مشترکی نیز در بین تمام فروشگاههای مراکز خرید وجود دارد مانند ویترین، بخش ورودی، کانتر و غیره که نحوهی طراحی آنها بر عملکرد مرکز خرید بسیار موثر است.
در نهایت، طراحی دکوراسیون مرکز خرید یک راهحل هوشمندانه برای تحول کسبوکار و افزایش بازدهی کار شما به حساب میآید که میتوانید با یک طراحی خلاقانه و منحصربهفرد، تصویر فروشگاه خودتان را در ذهن مشتریان ثبت کنید. امیدواریم با مطالب نوشتهشده در این مقاله توانسته باشیم شما را به پاسخ سوالهایتان برسانیم و از اینکه تا پایان همراه ما بودید، تشکر میکنیم. اگر به نظر شما به بخش خاصی مرتبط با موضوع در متن اشاره نشده، برای ما بنویسید تا در مطالب دیگر به آن بپردازیم.